printlogo


کد خبر: 148863تاریخ: 1394/8/24 00:00
پاسخ امام به 3 آرزوی آمریکایی‌ها

6 بهمن ۱۳۵۷، سه تن از مقامات اسبق دولتی و اساتید دانشگاهی ایالات متحده آمریکا به دیدار امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو فرانسه رفتند. «رمزی کلارک» دادستان کل اسبق آمریکا، «ریچارد فالک» استاد دانشگاه پرینستون در ایالت نیوجرسی و رئیس بخش مطالعات خارجی آن و «دان لویی» نماینده سازمان‏های مذهبی آمریکا در اوایل ژانویه ۱۹۷۹ برای بررسی اوضاع ایران از نزدیک، به تهران سفر کردند. هر 3 نفر، از رهبران جنبش مخالف با جنگ ویتنام و شرکت فعال آمریکا در جنگ بودند و  پس از بازدید از تهران، در راه بازگشت در پاریس توقف و روز ۲۶ ژانویه ۱۹۷۹ با حضرت امام خمینی(ره) دیدار و مذاکره کردند. متن زیر بخش‌هایی از مشروح این دیدار است.
***
سوالی درباره امپریالیسم فرهنگی: اسلام توجه و تکیه زیادی روی ارزش‌های فرهنگی و اساسی دارد. در این60 -50 سال حکومت «پهلوی» امپریالیسم فرهنگی شدید بوده است که منجر به برهم خوردن ارزش‌های اسلامی- ایرانی شده و جای آن را ارزش‌های غربی گرفته است. آیت‌الله چه قدم‌هایی برای ترمیم این خرابی‌های اجتماعی و فرهنگی برخواهند داشت؟
امام خمینی: همین مسائل موجب مخالفت ما با شاه شد. شما یک جنبه را در نظر می‌گیرید اما جنبه‌های زیادی دارد. در این 50 سال تنها فرهنگ ما را به عقب نبرده، سال‌های طولانی مردم را به عقب بردند، اقتصاد ما را به عقب بردند. ایران یک کشور فقیری شده است. ایران مخازن زیادی دارد اما این مخازن غارت شده است. نفت رفته است و پایگاه برای آمریکا درست شده است. نیروهای انسانی ما را به عقب راندند. به طوری که اگر بخواهیم اصلاح کنیم برنامه طولانی لازم دارد. ارتش ما را فاسد تربیت کردند، یعنی رؤسای ارتش در طبقات بالا. آنها به تبع افکار فاسد پدر و پسر، افکار فاسد دارند. ارتش ما را انگل تربیت کرده‌اند. [اصلاحات] محتاج به یک برنامه‌های طولانی است لکن ما از باب اینکه تمامی ملت ما بپا خاسته است و یک مطلب را می‌خواهد: «آزادی، استقلال، حکومت اسلامی»، امید آن را داریم که با کمک همه اقشار که اظهار همکاری می‌کنند این فرهنگ را از حالت انگلی و استعماری درآوریم و به یک فرهنگ استقلالی بدل سازیم، و به کمک همه اقشار اصلاح کنیم. و مخازن‌مان را نگذاریم هدر برود و عاقلانه بفروشیم و عاقلانه صرف ملت، چه فرهنگ، چه سایر جاهای مورد نیاز بکنیم. در این 50 سال چه بلاهایی بر سر ما آوردند! ما مواجه با یک مملکت آشفته هستیم که از همه جهات در هم ریخته است. با کمک افراد ملت که اتفاقاً تمامی اقشار هم با ما موافقند، قیام کنیم و ما سال‌های طولانی البته این آشفتگی‌ها را ترمیم کنیم. یک فرهنگ مستقل اسلامی، یک ارتش مستقل، یک اقتصاد سالم، یک زراعت که به‌کلی از بین رفته است، نیاز به سال‌ها کار دارد تا برگردد به اول. مصیبت‌های زیادی داریم، و بیشتر آنها از این قدرت‌ها، از دست آنهاست. ان‌شاء‌الله خودمان را از قید آنها آزاد خواهیم کرد تا به استقلال در تمام اقشار برسیم.
خیلی متشکرم. 3 امید و آرزو داریم:
اول- انتقال قدرت به دولت جدید سریع و با آرامش و بدون شلوغی انجام گیرد.
دوم- وعده‌های عدالت برای همه مردم تحقق یابد.
سوم- مردم ایران و مردم آمریکا به هم عشق بورزند، تفاهم کنند، احترام بگذارند و ما می‌خواهیم به هر شکلی که ممکن است به شما کمک کنیم که این سه امید و آرزو تحقق یابند.
امام خمینی: ما هم امیدواریم. آرزوی اول که کلیدش در دست اجانب است به واسطه فهم آنها، که دست از فشار و تهدید گذشته، دست از تحریکات و تهدیدات بردارند و اگر به ما مهلت بدهند خواهید دید که ملت ایران تحت اسلام و با آرامش و بدون تشنج قدرت را به دست خواهند گرفت و قدرتی که به دست می‌آید صرف در تحقق عدالت خواهد شد. اگر این قدرتمندهایی که در رأس ملت‌ها واقع می‌شوند کنار بروند یا اصلاح بشوند تفاهم با ملت‌ها آسان خواهد بود. اما تا زمانی که آنها هستند تفاهم معلوم نیست بشود.


Page Generated in 0/0236 sec