printlogo


کد خبر: 148878تاریخ: 1394/8/24 00:00
مهم‌ترین تقارن‌های تاریخی جمعه سیاه پاریس طی 500 سال گذشته
13 نوامبر، روز مرگ

گروه بین‌الملل: تاریخ نشان می‌دهد 13 نوامبر یک تقارن تاریخی ایده‌آل برای سلطه‌گران جهانی محسوب می‌شود تا دست به  کشت و کشتار نمادین بزنند. بزرگ‌ترین فاجعه انسانی قرن بیستم با 500 هزار نفر قربانی، یکشنبه خونین لندن، آغاز جنگ‌های داخلی انگلیس، قتل‌عام فرانسوی‌ها در مراکش، اشغال پایتخت عثمانی توسط غربی‌ها و امضای فرمان جنگ صلیبی توسط بوش، همه و همه در این روز رخ داده‌ است:
 1553- مردی برای تمام فصول یا همان تامس کرانمر، اسقف اعظم کلیسای کانتربری به جرم خیانت به هنری هشتم، شاه انگلیس همراه با رقیب تاج و تخت شاه یعنی ملکه مری اول محکوم به مرگ شد اما در حقیقت دلیل اعدام کرانمر، مخالفت با مشروعیت بخشیدن به ازدواج شاه با کاترین آراگون ملکه اسپانیا بود.
1642- آغاز نخستین دور جنگ‌های داخلی انگلیس میان پارلمانی‌ها به فرماندهی الیور کرامول با سلطنت شاه چارلز اول که به پیروزی پارلمانی‌ها انجامید.
1887- یکشنبه خونین لندن. بیکاری و قوانین تحمیلی دربار بریتانیا خون ایرلندی‌ها را به جوش آورد و اعضای جنبش لیگ ملی ایرلند همراه با ناراضیان فدراسیون سوسیال- دموکرات‌های انگلیس تظاهراتی به راه انداختند که به بی‌سابقه‌ترین درگیری‌های مسلحانه در قلب امپراتوری بریتانیا انجامید.
1908 – شهید شیخ فضل‌الله نوری در باغشاه، مشروطیت را مغایر مشروعیت اعلام داشت و به جمع‌آوری امضا برای نامه‌ای خطاب به شاه پرداخت.
1914- در جنگ ال حری در منطقه کوهستانی‌ زیان مراکش، نیروهای قبایلی بربر سنگین‌ترین شکست را به نیروهای استعماری فرانسه وارد کردند که به مرگ دست‌کم 600 سرباز و افسر فرانسوی انجامید.
1918- با اشغال استانبول توسط نیروهای متحد انگلیس، فرانسه و ایتالیا، دولت عثمانی عملا تسلیم شد و از جنگ اول جهانی دست کشید.
1924-  در فرانکفورت آلمان انجمنی از جامعه‌شناسان، اقتصاددان‌ها، فلاسفه، روانشناسان و اساتید علوم سیاسی غربی، روش تحلیل تازه‌ای تحت عنوان «کریتیکال تئوری» یا «نظریه بحرانی» را عرضه کردند که براساس آن اگر از بورژوا کاپیتالیست‌ها (سرمایه‌داران مرفه) که مدعی نظم اجتماعی نوینی هستند حمایت شود و تقویت شوند، دیکتاتوری سرمایه به وجود خواهد آمد و حقوق فرد عملا توسط کارتل‌ها و شرکت‌های بزرگ محو خواهد شد. «کریتیکال تئوری» همچنین ثابت کرده است که انحصار باعث تبعیض می‌شود و تبعیض جامعه را آماده انفجار از درون می‌کند که با هر جرقه خواهد ترکید. گذشت زمان نشان داد که تقریبا همه این نتیجه‌گیری‌ها و پیش‌بینی‌ها درست بوده است. مخالفان جهانی شدن اقتصاد نیز به همین نتیجه‌گیری‌ها استناد می‌کنند.
1970- در عظیم‌ترین فاجعه قرن بیستم، حمله گردباد بهولا به دلتای رود گنگ در بنگلادش یک‌شبه جان 500 هزار نفر را گرفت.
1979 - با تصمیم جیمی کارتر، رئیس جمهوری وقت آمریکا، واشنگتن خرید نفت ایران را متوقف و دارایی‌های ایران را توقیف کرد که مقدمه تحریم اقتصادی ایران بود.
1986- کنگره آمریکا دولت رونالد ریگان را متهم به نقض تحریم تسلیحاتی ایران کرد و دستور رسیدگی قضایی داد که در رسانه‌ها  تحت عنوان رسوایی «واترگیت» سروصدا به پا کرد.
1990- آغاز طرح شبکه جهانی اینترنت یا شبکه شبکه‌ها با تعرفه WWW براساس ایده تیم برنرز انگلیسی.
2001- جورج بوش پسر، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین اعلان جنگ رسمی پس از جنگ دوم جهانی، «فرمان جنگ علیه ترور» را امضا کرد، جنگی که او چند روز جلوتر جنگ صلیبی خوانده بود. این قانون به ایالات متحده اجازه می‌داد علیه هر بیگانه مشکوک به طرح ترور علیه آمریکا حمله کند و دولت بوش بر مبنای آن به افغانستان و عراق حمله کرد.
2015- در بزرگ‌ترین تهاجم به پایتخت فرانسه پس از جنگ دوم جهانی، تروریست‌های منسوب به داعش شبانه در 8 نقطه پاریس از جمله حوالی ورزشگاه استاددوفرانس– که بازی فرانسه و آلمان در آن جریان داشت-  اقدام به انفجارهای انتحاری،گروگانگیری و شلیک کردند که طی آنها دست‌کم ۱۵۳ نفر کشته و ۲۰۰ تن مجروح شدند. این حادثه به «جمعه سیاه» پاریس مشهور شد.


Page Generated in 0/0052 sec