printlogo


کد خبر: 148890تاریخ: 1394/8/25 00:00
گزارش صدا و سیما درباره توقف جمع‌آوری سانتریفیوژها با تذکر به سازمان انرژی اتمی
شمخانی: همینطور است

گروه سیاسی: ماجرای جمع‌آوری سانتریفیوژها توسط بازرسان سازمان انرژی اتمی با اظهارات علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی وارد فاز جدیدی شد.
به گزارش «وطن امروز» پس از اظهارات علی‌اکبر صالحی مبنی بر جمع‌آوری سانتریفیوژها براساس تعهدات ایران در برجام، انتقادات گسترده‌ای به این اقدام سازمان انرژی اتمی شد، چراکه برخلاف قانون و قبل از اخذ تعهد کتبی طرف‌های آمریکایی و اروپایی برای لغو تحریم‌ها، اجرای تعهدات ایران در برجام آغاز شده بود. برای همین اقدام، نمایندگان مجلس نیز طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور از این اقدام انتقاد و به وی تذکر دادند.
با این حال پس از این ماجرا، دولتی‌ها از جمله سازمان انرژی اتمی و عباس عراقچی به کلی همه چیز را تکذیب کردند ولی علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت کار جمع‌آوری سانتریفیوژها با تذکر یک مقام عالیرتبه متوقف شد. علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی نیز در نمایشگاه مطبوعات این اظهارات زاکانی را تایید کرد. با این حال اما یک روز بعد از تایید شمخانی، اخباری مبنی بر تکذیب این تایید از سوی شمخانی و همچنین اطلاعیه‌ای از سوی سازمان انرژی اتمی در انتقاد علیه رسانه‌ها بویژه صدا و سیما منتشر شد! به عبارتی دولتی‌ها باز هم سیاست انکار را در پیش گرفتند!
با این حال اما خبرگزاری صدا و سیما روز گذشته اطلاعیه‌ای منتشر کرد و نوشت با بررسی فایل صوتی گفت‌وگوی شمخانی درباره توقف سانتریفیوژها، کاملا مشخص است که دبیر شورایعالی امنیت ملی تایید کرده است که کار جمع‌آوری سانتریفیوژها با تذکر متوقف شده است.
به گزارش «وطن امروز»، خبرگزاری صدا و سیما گزارش داد در پی انتشار اطلاعیه اخیر سازمان انرژی اتمی مبنی بر انتشار برخی مطالب غلط درباره اقدامات سازمان انرژی اتمی در رسانه‌ها از جمله صداوسیما، روابط عمومی رسانه ملی توضیحاتی ارائه کرد.  سازمان انرژی اتمی چهارشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای مدعی شد رسانه ملی مطلب غلطی را درباره اقدامات این سازمان منتشر کرده و به نقل از سخنگوی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی اعلام کرد پس از درخواست ایشان، صدا و سیما اقدام به توقف پخش این مطلب کرد. در این خصوص، ضمن تاکید بر این نکته که رسانه ملی همواره خود را ملزم به انتشار اخبار دقیق، مستند و صحیح می‌داند به اطلاع می‌رساند:
خبرگزاری‌های معتبر سه‌شنبه گذشته خبری را به نقل از دبیر محترم شورایعالی امنیت ملی منتشر کردند که براساس آن خبر، ایشان در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به اینکه گفته می‌شود فرآیند جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو و نطنز شروع شده بود که جلوی آن با یک تذکر گرفته شده است، ضمن تایید، تصریح کرد: «همین طور است».  در پی انتشار گسترده این خبر، سخنگوی محترم دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی در ارتباط تلفنی با خبر رسانه ملی با اعلام اینکه پاسخ آقای شمخانی به سوال دیگری درباره سوریه بوده و خبرنگاران به اشتباه آن را پاسخ وی به سوال فوق تلقی کرده‌اند، خواستار توقف پخش این خبر شد، خبری که پیش از انتشار آن در رسانه ملی، در خبرگزاری‌های معتبر از جمله خبرگزاری‌های ایسنا و مهر منتشر شده بود.  بررسی دقیق و مجدد فایل صوتی پرسش و پاسخ خبرنگار از دبیر محترم شورایعالی امنیت ملی، تداخلی را در سوالات نشان نداد و پاسخ آقای شمخانی کاملا واضح بود. این نکته همزمان با ارسال فایل صوتی برای دبیرخانه شورا به اطلاع سخنگوی محترم آن دبیرخانه رسید و ایشان با این وجود دوباره درخواست توقف پخش این خبر را مطرح کرد که بلافاصله به این درخواست عمل شد. اگرچه عرف رسانه ملی انتشار جزئیات تعامل با دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی نیست ولی به دلیل نقل قول سازمان انرژی اتمی از این نهاد و برای صیانت از اعتبار رسانه ملی که انتشار اخبار دقیق، مستند و صحیح در سرلوحه وظایف حرفه‌ای آن است، توضیحات فوق به اطلاع عموم رسید.
این اطلاعیه سازمان صدا و سیما نشان می‌دهد فایل صوتی یادشده حاکی از درستی ماجرای تذکر به جمع‌آوری سانتریفیوژها بوده است البته این موضوع در اظهارات علی‌اکبر صالحی در شامگاه روز شنبه در تلویزیون هم تا حدودی مشاهده شد. صالحی که خود ماجرای جمع‌آوری سانتریفیوژها را کلید زده بود در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت کار جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال در نطنز آغاز شده است! او که در برنامه «متن - حاشیه» حاضر شده بود در پاسخ به سوالی درباره ‌آغاز اجرای برجام گفت: هم‌اکنون برجام اجرا نشده است اما انجام اقداماتی برای رسیدن به روز اجرا را آغاز کرده‌ایم. ما شروع کرده‌ایم و این را در ژاپن اعلام کردم در نطنز مقدمات برچیدن سانتریفیوژها را آغاز کردیم در واقع جمع‌آوری سانتریفیوژهایی که کار نمی‌کنند را آغاز کرده‌ایم. ۱۰ هزار سانتریفیوژ فعال داریم و ۱۰ هزار سانتریفیوژ داریم که نصب شده و فعال نیستند.  به گزارش تسنیم، صالحی گفت: در نامه‌ای که مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور ارسال کردند دو مورد را مشخصا اعلام کردند که تا حصول تضمینات لازم، صورت نگیرد که یکی درباره استوانه چاله رآکتور اراک و دومی تبادل سوخت بوده است. هیات نظارت بر برجام باید رسما اعلام کند که آیا بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا و اتحادیه اروپایی مورد تایید نظام هست یا خیر و هیات نظارت جلسه اول آن تشکیل شد. در جلسه نخست همین موضوع مطرح شد که آیا اعلامیه‌ها مورد تایید است؟
سانتریفیوژها حساسند!
وی درباره برچیده شدن سانتریفیوژها گفت: زمانی که رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام می‌کند مقدمات برچیدن سانتریفیوژها در چارچوب برجام را آغاز کرده‌ایم این باید مبنایی باشد بر اعلام موثق بودن خبر. برخی تشکیک کردند. ما هنوز به اراک و به بسیاری جاهای دیگر دست نزدیم. برچیدن سانتریفیوژها را نمی‌توان به صورت لحظه‌ای انجام داد چون خیلی حساس بوده و در صورتی که دقت لازم انجام نشود ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها از بین می‌رود. باید به صورتی عمل کنیم که زمانی که به فرصت اجرای برجام رسیدیم زمان را از دست ندهیم، طبق گفته وزارت اقتصاد، روزی ۱۵۰ میلیون دلار به صورت غیرمستقیم از تحریم‌ها ضرر می‌کنیم.  رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سانتریفیوژهایی که در حال جمع‌آوری آنها هستیم اصلا فعال نبوده و در حال تولید اورانیوم نبوده و نصب آنها تصمیم سیاسی بوده که در دولت دهم اتخاذ شد و بازگرداندن آنها نیز حدود یکی، دو ماه طول می‌کشد و در زمان جمع‌آوری آنها تعدادی از آنها آسیب دیدند. سانتریفیوژها مشکل طراحی ذاتی دارند و مطلوب ما نبوده و یکی از اشکالات آنها این است که زمانی که آنها را بردارید و بگذارید تعداد زیادی از آنها از کار می‌افتند. در فردو فعلا گفتیم که آهسته‌تر عمل کنند و براساس برنامه اقدام می‌کنیم و تا حالا کسی به ما تذکر نداده و این تذکرات در روزنامه‌ها بوده است. تذکر را رئیس‌جمهور یا مقام معظم رهبری می‌توانند به ما بدهند و الا نماینده محترمی بنا به دلایلی نمی‌تواند اینگونه اقدام کند و تذکر باید به صورت رسمی باشد.  وی گفت: من در ژاپن و توسط خبرگزاری کیودو مقدمات برچیدن سانتریفیوژها را اعلام کردم و من مسؤول اظهارات دیگران نیستم. شاید آقای عراقچی از روند برچیدن سانتریفیوژها مطلع نبودند و شاید آن زمان اطلاع‌رسانی به ایشان نشده بود و آقای شمخانی نیز این موضوع را تکذیب کردند. ما نزدیک به دو هفته پیش این روند را آغاز کردیم و کماکان طبق دستورالعمل در حال انجام هستیم و زمانبندی داشته و روی آنها کار و تجربه اندوخته شده تا حداقل آسیب‌ها به آنها برسد و اطمینان داشته باشید طبق دستورالعمل ابلاغی توسط رئیس‌جمهور عمل می‌شود و فقط سانتریفیوژ‌های غیر فعال در حال جمع‌آوری هستند. صالحی گفت: در فردو حدود ۲۰۰۰ سانتریفیوژ داریم که حدود ۱۰۰۰ عدد از آنها باقی می‌ماند. در فردو هیچگونه جمع‌آوری نداشته‌ایم البته یکسری اقدامات اولیه همه جا شروع کرده‌ایم. زمانی که آژانس نظر خود را اعلام کرد، بعد از آن نظر و در صورتی که مطلوب باشد اقدامات لازم را برای اقدامات بعدی انجام دهیم.  رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: زمانی که ۱۵ دسامبر آژانس نظر خود را داد و مطلوب ایران بود بعد از آن شروع به جمع‌آوری سانتریفیوژها در فردو و نظنز خواهیم کرد. مطلوب ما بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی و خارج شدن آن از شورای حکام است و مرجع، هیات نظارت بر برجام است و پس از اعلام این هیات اقدامات خود را انجام خواهیم داد.

توضیح جدید ظریف برای دیدار با کری!
جواد ظریف پس از دیدار با جان کری در حاشیه اجلاس بین‌المللی بررسی بحران سوریه گفت: این دیدار برای اطمینان از اجرایی شدن نظرات مقام معظم رهبری درباره تعهدات آمریکا انجام شد. محمدجواد ظریف پیش از ترک وین در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامی صدا‌وسیما به وین درباره جزئیات دیدار 3 ساعته‌اش با جان کری با بیان اینکه آمریکا درباره برجام تعهداتی داده است که در روز تصویب باید انجام می‌داد و تعهداتی نیز بین روز تصویب با روز اجرا داده است که آنها را نیز باید انجام بدهد، افزود: در این زمینه‌ها نیاز بود توضیحات طرف آمریکایی را بشنویم تا اطمینان حاصل کنیم نظرات مقام معظم رهبری اجرایی شده است. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در این دیدار علاوه بر اینکه بحث‌های تخصصی و جدی درباره نحوه برداشته شدن تحریم‌ها و برداشته شدن تحریم‌های آمریکا داشتیم در زمینه نحوه عملیاتی شدن تعهدات درباره اراک هم گفت‌وگو کردیم. وی همچنین از گفت‌وگو با همتای آمریکایی‌اش درباره پیشبرد کارها به منظور رسیدن به روز اجرای برجام خبر داد و تصریح کرد: وزیر خارجه آمریکا یک بار دیگر تاکید کرد که طرف آمریکایی طبق دستورالعمل رئیس‌جمهور این کشور به وظایفش عمل می‌کند و اگر لازم به توضیح بیشتر باشد نیز آن را مطرح خواهد کرد. آقای ظریف افزود: وزیر خارجه آمریکا در این دیدار تاکید کرد دستورالعمل‌های لازم را به نمایندگی‌های آمریکا داده‌اند تا شرکت‌ها را تشویق کنند که نگران وضع قبل نباشند. با این حال رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: باید دید تا چه میزان قول و قرارهایی که طرف آمریکایی داده است در جهت اجرای تعهدات‌شان خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که آیا سند اجرای تعهدات برای بازطراحی رآکتور اراک هفته آینده امضا خواهد شد، گفت: بیشتر وزیران خارجه 1+5 سند بازطراحی اراک را امضا کرده‌اند و شاید یک یا 2 وزیر آن را امضا نکرده‌اند که در یکی، دو روز آینده آن را امضا می‌کنند و سند قطعی خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0059 sec