printlogo


کد خبر: 148998تاریخ: 1394/8/26 00:00
مغز متفکر عملیات تروریستی پاریس یک فرانسوی تکفیری ساکن سوریه است
پاریس شهر وحشت

گروه بین‌الملل: پاریس پس از سکوت مرگ شنبه، نخستین یکشنبه پس از جمعه سیاه - 13 نوامبر - را در وحشتی بی‌مانند سپری کرد. در حالی که  عصر یکشنبه زندگی پایتخت‌نشینان فرانسه پس از پایان حکومت نظامی متعاقب حملات تروریستی روز جمعه در 6 نقطه شهر، رفته‌رفته به حالت عادی بازمی‌گشت، جمعی از مردم در میدان اصلی پاریس گردآمدند تا به قربانیان حادثه
13 نوامبر ادای احترام کنند اما سایه وحشت تروریسم آنچنان گسترده بود که فرانسوی‌ها حتی از سایه خود ترسیدند و پا به فرار گذاشتند. عصر یکشنبه میدان «رپابلیک» -جمهوری- در مرکز شهر محل تجمع گروهی از جوانان و خانواده‌ها برای سوگواری برای قربانیان حملات پاریس بود اما تنها با گذشت دقایقی صدای تیراندازی باعث شد که پلیس و نیروهای امنیتی لباس شخصی وضعیت هشدار به خود بگیرند و  دستور تخلیه میدان و خیابان‌های اطراف آن را به حاضران بدهند که این موضوع موج بزرگی از وحشت را سبب شد و هرج و مرج ناشی از آن خود می‌رفت که به واقعه‌ای تلخ تبدیل شود. رسانه‌های فرانسوی نوشتند که برخی از مردم گفته‌اند صدای شلیک چند تیر به گوش رسیده است. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این ادعا صحت ندارد.  پلیس فرانسه می‌گوید ظاهرا جمعیت به دلیل شنیدن صدای ترقه محل را ترک کرده‌اند. به گزارش شبکه «فرانس دوت» همه چیز خیلی سریع و در عرض چند ثانیه در میدان رپابلیک اتفاق افتاد. هزاران نفری که در این میدان تجمع کرده بودند، پا به فرار گذاشتند و به دنبال پناهگاهی به سمت خیابان‌های اطراف هجوم بردند. تصاویر منتشرشده نشان می‌دهند که مردم سراسیمه  به در مغازه‌ها و ساختمان‌ها ضربه می‌زدند به امید اینکه جای امنی پیدا کنند. اما پس از چند دقیقه مشخص شد این هشدار واقعی نبوده است و مردم به میدان بازگشتند. مقامات امنیتی هم اعلام کرده‌اند که پیام تهدیدآمیزی دریافت نکرده‌اند.
دستگیری 128 مظنون
همزمان سراسر فرانسه و بلژیک روز یکشنبه شاهد عملیات تجسس خانه به خانه و بازداشت توسط نیروهای امنیتی بود. به گفته وزیر کشور فرانسه، در 168 عملیات‌ پلیسی  یکشنبه‌شب،
24 نفر راهی بازداشتگاه و  104 نفر بازداشت خانگی شده‌اند و مقادیری هم سلاح به دست آمده‌ است. از جمله پلیس یک دستگاه موشک‌انداز را در شهر لیون کشف و ضبط کرد. عصر روز یکشنبه برنارد کازنو، وزیر کشور فرانسه در یک کنفرانس خبری گفت: «حملات فجیعی که روز جمعه به ما ضربه زد خارج از کشور برنامه‌ریزی و توسط تیمی مستقر در خاک بلژیک به اجرا گذاشته شد و بنا بر تحقیقات، آنها می‌توانستند از کمک‌های همدستان‌شان در فرانسه نیز بهره ببرند». هم‌اکنون تیم تحقیقاتی به رهبری فرانسه در خاک بلژیک مشغول کار است تا اطلاعات بیشتری را درباره عاملان این حملات به دست آورد. ژان ژامبون، وزیر کشور بلژیک نیز در این نشست خبری گفت: «در روزهای پیش رو، ما سرویس‌های پلیسی و اطلاعات‌مان را بار دیگر گرد هم می‌آوریم تا به بررسی تمام جوانب و اطلاعات مختلفی که داریم، بپردازیم و اطلاعاتی را که در هر طرف موجود است، تکمیل می‌کنیم».
3 برادر و یک مغز متفکر در سوریه
تا اینجا آشکار شده که یک تبعه بلژیکی به نام عبدالحمید عبود که در گذشته با عملیات‌های خنثی‌شده‌ای علیه کلیساها و قطارها نیز مرتبط بود، طراحی حملات
13 نوامبر را بر عهده داشته است. منابع نزدیک به تیم تحقیقاتی فرانسه می‌گویند این فرد با نام «عبدالحمید عبود» مشهور به ابوعمر سوسی اکنون در سوریه به سر می‌برد. او به عنوان کسی شناخته شده که از سوریه دستور حملات تروریستی روز جمعه در پاریس را صادر کرده است. همچنین بر پایه مصاحبه‌های مقامات فرانسوی با رسانه‌های این کشور، پنجمین عامل تروریستی حملات پاریس که «سامی عمور» معرفی شده  در سال 2013 از فرانسه به سوریه رفته و سپس از طریق یونان بازگشته بود. اما رسانه‌های فرانسوی به نقل از منابعی در تیم تحقیق واقعه تروریستی روز جمعه،  از نقش 3 برادر تبعه فرانسه در حملات تروریستی پاریس خبر دادند که یکی از آنها همچنان متواری است. برادر متواری «عبدالسلام صلاح»  نام دارد که  در بلژیک و در محله مولن بک بروکسل زندگی می‌کرد. اما برادر بزرگ‌تر ابراهیم صلاح 31 ساله بود که  در جریان حادثه جمعه شب، خود را در بلوار ولتر پاریس، مقابل رستورانی منفجر کرد و برادر دوم روز شنبه توسط پلیس بلژیک دستگیر شد. برادر سوم یعنی «عبدالسلام صلاح»
26 ساله، روز شنبه از فرانسه وارد بلژیک شده و مدارک هویتی او توسط مقامات در مرز کنترل شدند. در زمان ورود دوباره او به بلژیک، هنوز پلیس مرزی از نقش او در حادثه تروریستی پاریس آگاه نبوده است. نام 2 تن از برادرها به‌واسطه قرارداد کرایه خودروی استفاده‌شده در روز جمعه ثبت شده است. همچنین یکی دیگر از تروریست‌ها به نام «عمر اسماعیل مصطفی»  نیز شناسایی شده است. او یک فرانسوی 29 ساله با اصلیتی الجزایری و یکی از 3 مهاجمی بود که پس از کشتن 89 نفر در سالن کنسرت باتاکلان، خود را منفجر کرد. او پیش از این توسط پلیس به عنوان یک اسلامگرای افراطی شناسایی شده بود. با جان‌باختن 2 تن از حدود 350 مجروح حادثه 13 نوامبر، جمع قربانیان آن به 132 نفر رسیده است در حالی که همچنان 90 نفر دیگر در شرایط وخیمی به سر می‌برند.

ادامه حملات هوایی بی‌فایده  به داعش
اگرچه وزارت دفاع فرانسه به فاصله 48 ساعت از حوادث تروریستی پاریس مدعی شده است که میراژهایش مواضع تروریست‌های داعش را در شهر رقه سوریه هدف حملات هوایی قرار داده‌اند اما به نظر نمی‌رسد  این حملات جدی‌تر از قبل بوده باشند. طبق اعلان منابع نظامی فرانسوی، در حملات روز یکشنبه یک اردوگاه آموزشی و یک پست فرماندهی متعلق به تروریست‌ها در شمال رقه نابود شد. در بیانیه وزارت دفاع فرانسه آمده که داعش از اولین هدفی که نابود شد به عنوان پست فرماندهی، مرکز جذب نیرو و همچنین انبار تسلیحات و مهمات استفاده می‌کرد. هدف دوم نیز اردوگاه آموزشی تروریست‌ها بود. براساس این بیانیه،12 فروند جنگنده در راستای ائتلاف آمریکایی به‌اصطلاح مبارزه با تروریسم، شامل 10 فروند بمب‌افکن از پایگاه‌های هوایی در اردن و امارات عربی متحده به سوی سوریه پرواز کردند و 20 بمب روی اهداف مورد نظر انداختند. اما مساله اینجاست که فرانسه در کنار متحدان غربی و عربی‌اش از حدود 10 ماه پیش در چارچوب ائتلاف مزبور به داعش حمله کرده ولی نتوانسته جلوی حمله سنگین تکفیری‌ها به پایتخت خود را بگیرد. در عین حال داعش همچنین تهدید می‌کند چنانچه فرانسه به حملات هوایی ادامه دهد، به حملات تروریستی خود در این کشور ادامه خواهد داد. گفته‌های مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه نیز حاکی از آن است که فرانسوی‌ها این تهدیدها را کاملا جدی گرفته‌اند.
 


Page Generated in 0/0045 sec