printlogo


کد خبر: 149000تاریخ: 1394/8/26 00:00
اسلام‌هراسی

رشد اسلام‌هراسی در اروپا پس از حوادث پاریس
۲ مسجد در کانادا و اسپانیا در آتش سوخت
گروه بین‌الملل: یک مسجد در شهر پتربورو در آنتاریوی کانادا به آتش کشیده شد و پلیس کانادا به دنبال مظنونان این آتش‌سوزی و انگیزه آنهاست. پلیس کانادا روز یکشنبه اعلام کرد هنوز مشخص نیست آیا این آتش‌سوزی ربطی به حملات تروریستی پاریس دارد یا نه و علت این آتش‌سوزی در دست بررسی و تحقیق است. در این حادثه کسی صدمه ندیده است اما گفته می‌شود ساختمان مسجد غیرقابل استفاده شده و آسیب جدی دیده است. شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی در این‌باره نوشت حملات پاریس واکنش‌های خشونتبار و تندی توسط برخی اروپایی‌ها در پی داشته است به طوری ‌که بویژه اسپانیا و هلند شاهد تعدی و حمله به اماکن عبادی و مساجد مسلمانان بوده است. برخی منابع نیز از درخواست‌ها برای اخراج مسلمانان از اروپا خبر می‌دهند، نظیر همان چیزی که در شهر «لیل»فرانسه رخ داده است. عبدالکبیر قطبی، مدیر کل اتحادیه سازمان‌های اسلامی در فرانسه درباره تعدی به مساجد و اماکن عبادی در اروپا گفت مسلمانان که بخشی از جامعه فرانسه به شمار می‌روند در واکنش اولیه به حوادث تروریستی پاریس از این حوادث تبری جسته و آنها را توسط هر طرفی که صورت گرفته، محکوم کردند. وی افزود در مقابل، پس از حملات تروریستی پاریس بویژه افراد مغرض و مخالف با حضور اسلام در اروپا واکنش‌های منفی نشان دادند و از این فرصت سوءاستفاده کردند و اقدام به تخریب و تجاوز به مکان‌های عبادی کردند به‌طوری که به 5 مسجد در فرانسه حمله و تعدی شد. وی در مقابل به اقدام‌های دولت فرانسه و طرف‌های ذی‌ربط نیز اشاره کرد که تدابیر امنیتی را در نزدیکی مکان‌های عبادی و مساجد بزرگ و کوچک به منظور جلوگیری از هرگونه تعدی به آنها تقویت کردند.

تبعیض فیس‌بوک میان حوادث پاریس و بیروت
مارک زاکربرگ، مدیر شبکه اجتماعی فیس‌بوک با سیل انتقادات درباره بی‌توجهی این شبکه به حملات تروریستی در بیروت مواجه شده است. پس از گذشت 24 ساعت از حملات تروریستی در پاریس، بیش از
4 میلیون کاربر فیس‌بوک گزینه «در امان بودن» (Safety Check) را فعال کردند تا  دوستان و نزدیکان‌شان را از سلامت بودن خود باخبر کنند. اما فعال شدن این گزینه تنها برای حملات پاریس، موجی از انتقادات را موجب شده که چرا فیس‌بوک در حملات تروریستی دیگر - از جمله در بیروت که تنها یک روز جلوتر از  واقعه پاریس رخ داده بود - از چنین گزینه‌ای استفاده نکرد. طی 2 انفجار انتحاری شامگاه پنجشنبه در منطقه برج‌البراجنه در حومه بیروت که داعش مسؤولیت آن را برعهده گرفت، دست‌کم 43 تن کشته و حدود 240 نفر دیگر زخمی شدند. یکی از کاربران فیس‌بوک خطاب به زاکربرگ، مدیر این شبکه اجتماعی نوشت: «ما عمیقاً از حادثه‌ای که در پاریس اتفاق افتاد ناراحت هستیم اما پایتخت دیگری به نام بیروت وجود دارد که تروریست‌ها روز قبل به آن حمله کردند، چرا فیس‌بوک گزینه در امان بودن را برای لبنان فعال نکرد؟»  زاکربرگ هم در واکنش به این انتقادات در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «حق با شماست. درگیری‌های مهم دیگری در دنیا وجود دارد. تا دیروز، سیاست ما این بود که گزینه در امان بودن را تنها درباره بلایای طبیعی فعال کنیم. ما اکنون آن (سیاست) را عوض کرده‌ایم و قصد داریم از این به بعد این گزینه را در فجایع انسانی بیشتری فعال کنیم».

حمله به یک زن محجبه در متروی لندن
تصاویر ویدئویی حمله یک مرد انگلیسی به یک زن مسلمان در متروی لندن که او را هل داده و به قطاری در حال حرکت می‌کوبد تبدیل به سوژه شبکه‌های اجتماعی شده است. این حادثه سه‌شنبه گذشته حوالی ساعت 16 در یکی از ایستگاه‌های خط متروی بیکرلوی لندن رخ داده است. پلیس انگلیس می‌گوید این زن مسلمان دچار صدمات و خراشیدگی‌هایی در ناحیه سر و صورت شده و در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفته است. مرد مهاجم نیز دستگیر شده و متهم به اقدام به قتل است.


Page Generated in 0/0066 sec