printlogo


کد خبر: 149020تاریخ: 1394/8/26 00:00
تزریق ارز چند بانک به بازار آزاد با دستور بانک مرکزی
دلار 3600 تومانی دولت را ترساند

گروه اقتصادی: افزایش قیمت ارز بیش از صرافان و دلالان، دولت را شوکه کرد تا به‌رغم شعار «مخالفت با دخالت در بازار و تعیین دستوری نرخ ارز» عرضه را بیشتر کند. به گزارش «وطن امروز»، پس از اینکه نرخ ارز در23 ماه جاری به 3600 تومان در بازار رسید بالاخره بانک مرکزی پس از مدت‌ها دوری از نظارت دقیق بازار به صراحت اعلام کرد عرضه ارز به بازار بیشتر می‌شود و این موضوع باعث شد التهاب بازار ارز تا حدی فروکش کند.
ورود ارز چند بانک به بازار
دبیرکل کانون صرافان از ورود ارز چند بانک به بازار با دستور بانک مرکزی خبر داد. عبدالامیر بیت‌لفطه با بیان اینکه به‌طور قطع قیمت دلار کاهش خواهد یافت به تسنیم گفت: تقاضا برای ارز تا اربعین حسینی(ع) افزایشی است. وی ادامه داد: قیمت ارز نسبت به یکشنبه و شنبه گذشته کاهش یافته است، به‌طوری که نرخ دلار هم‌اکنون(دیروز) 3575 تومان است و این قیمت پایدار نخواهد بود و دلایل افزایش نرخ ارز عدم تعادل در عرضه و تقاضاست. وی تصریح کرد: بانک مرکزی هم‌اکنون توسط چند بانک به بازار ارز تزریق می‌کند تا بازار ارز از بی‌نظمی و التهاب خارج شود و نسبت به ماه گذشته شاهد کاهش قیمت باشیم.
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه ما رسیدن نرخ دلار به کانال 3600 تومان را تایید می‌کنیم، از برنامه بانک مرکزی برای افزایش عرضه ارز خبر داد و گفت: بانک مرکزی برای کاهش التهاب دوباره در بازار مداخله می‌کند. به گزارش تسنیم، صمد کریمی در پاسخ به سوالی درباره مهم‌ترین عوامل افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر گفت: آنچه در روزهای اخیر منجر به افزایش قیمت دلار در بازار شده است از جمله عوامل غیربنیادی است که بزودی برطرف می‌شود و فعالان اقتصادی باید از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند.  کریمی با تاکید بر نظارت و اشراف بانک مرکزی نسبت به تحولات بازار ارز گفت: تحولات بازار ارز و طلا نشان از الگوهای سرمایه‌گذاری خاصی دارد که قطعا پایدار نیست. وی افزود: با توجه به آغاز شمارش معکوس برای اجرایی شدن برجام و اتصال بانک‌های کشور به شبکه سوئیفت و همچنین فراهم شدن زمینه برای گشایش ال‌سی و فاینانس در مقاطع کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و بالاخره کاهش هزینه‌های نقل و انتقال پول، زمینه برای حذف عوامل غیربنیادی تاثیرگذار در بازار و افزایش میزان عرضه ارز فراهم می‌شود.  کریمی تاکید کرد: روند کنونی نرخ ارز گذراست و پایدار نخواهد بود. مدیر اداره صادرات بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه در 2 سال اخیر بازار ارز از ثبات نسبی خوبی برخوردار بود، گفت: تا قبل از 23 تیر امسال یعنی توافق منجر به برجام، عرضه ارز بیشتر شد و نرخ کاهش یافت اما بعد از توافق برجام تقاضای ارز فزاینده شد. کریمی افزود: دلیل اصلی افزایش تقاضا شامل معاملات سوداگرانه، معاملات اعتباری، تقاضای فصلی دلار، قیمت نفت و طلا و نرخ‌های برابری بود که همه این موارد در بانک مرکزی شناسایی شده است. وی با بیان اینکه ما رسیدن نرخ دلار به کانال 3 هزار و 600 تومان را تایید می‌کنیم، گفت: براساس سامانه میانگین وزنی معاملات ارزی در بانک مرکزی میانگین وزنی دلار تا روز یکشنبه 3 هزار و 550 تومان بود و پیش‌بینی ما روند دیگری را برای آینده نشان می‌دهد و معتقدیم این اتفاقات گذرا خواهد بود و این متغیرها پایدار نیست و بعد از دوره‌ای از بین خواهد رفت.  مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: عرضه ارز افزایش خواهد یافت و بازار به نقطه تعادلی خود بازمی‌گردد. وی گفت: اقدامات بانک مرکزی هم آغاز شده است و ما بازار را مرتب رصد می‌کنیم. کریمی با اشاره به اینکه بانک مرکزی طبق قانون می‌تواند در بازار ارز مداخله کند، افزود: بانک مرکزی برای کاهش التهاب دوباره در بازار مداخله می‌کند؛ همان کاری که قبلاً انجام داده است.  وی درباره اینکه آیا مداخله بانک مرکزی شروع شده است؟ پاسخ داد: با توجه به بررسی بازار این مداخله را بیشتر کردیم.  مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: در شرایطی هستیم که بانک مرکزی ورود پیدا می‌کند و با توجه به منابع ارزی قوی می‌تواند روی نرخ‌ها به راحتی اثر بگذارد. مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در ادامه گفت: روند فزاینده قیمت ارز در بازار از دیروز متوقف شد و الان روند نزولی است.  وی در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای برای کسانی که می‌خواهند در بازار ارز سرمایه‌گذاری کنند، دارید؟ گفت: توصیه می‌کنم رفتارهای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی به گونه‌ای شکل بگیرد که تحت تأثیر نوسانات زودگذر ارز نباشد.  کریمی گفت: توصیه می‌کنم این افراد قدری بلند مدت‌تر در این باره فکر کنند و تقاضای خود را زمانی انجام دهند که ریسک کمتری دارد و قیمت تعادلی ارز کمتر از قیمت فعلی است.
چه کسانی نرخ دلار را تعیین می‌کنند؟
بازار ارز در حالی خود را برای ارز تک‌نرخی در دوران پسابرجام آماده می‌کند که هم‌اکنون دلار ۵ نرخی در بازار دردسرهای خاص خود را به دنبال داشته است.  کارشناسان اقتصادی می‌گویند ارز کالایی در اختیار و انحصار دولت است و بازاری به نام ارز به معنای واقعی کلمه نداریم. در ماه‌های اخیر هم قیمت ارز در بازار روندی افزایشی داشته به طوری که در طول ماه قیمت دلار روندی افزایشی در پیش گرفته اما در پایان ماه قیمت آن تا حدودی تعدیل می‌شود تا قیمت ارز در پایان ماه با نرخ کمتری بسته شود اما در ماه بعد دوباره همین روند تکرار می‌شود اما با بررسی‌های بیشتر مشخص می‌شود هم‌اکنون بازار ارز از ۵ نوع قیمت تبعیت می‌کند و تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد و در اصل ۵ قیمت ارز در این بازار حاکم است و همین امر بشدت بازار ارز و قیمت‌ها را دچار نوسان و دستکاری می‌کند.  این ۵ قیمت غیر از نرخ دلالی و سوداگری است. این در حالی است که بازار باید خود را برای ارز تک‌نرخی آماده کند، این وعده‌ای است که مسؤولان بانک مرکزی آن را اعلام و مطرح کرده‌اند که تا پایان امسال ارز تک‌نرخی خواهد شد و مقدمات آن در حال حاضر فراهم شده و با اجرایی شدن برجام، ارز چند نرخی را دیگر شاهد نخواهیم بود. انواع پنجگانه نرخ‌ ارز، شامل نرخ ثبت‌شده در سامانه سنا، نرخ مرکز مبادلات ارزی بانک مرکزی، حواله‌های ارزی، نرخ عمده دلار (پارسیانی) صرافی بانک‌ها و در نهایت نرخ ارز تابلوی صرافی‌هاست.


Page Generated in 0/0045 sec