printlogo


کد خبر: 149031تاریخ: 1394/8/27 00:00
تروریستی بودن سقوط سینا اعلام شد
تأیید انفجار در ایرباس روسی
تأکید پوتین بر تشدید حملات هوایی در سوریه

گروه بین‌الملل: بالاخره پس از گذشت
۱۷ روز از سقوط هواپیمای مسافری روسیه بر فرار سینا که به کشته شدن تمام 224 سرنشین آن منجر شد، سازمان امنیت فدرال روسیه، سه‌شنبه تایید کرد، این هواپیما بر اثر انفجار بمب سقوط کرده و سقوط هواپیما یک اقدام تروریستی بوده است. الکساندر بورتنیکوف، مدیر سرویس‌ امنیت فدرال روسیه به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور گفت آثاری از مواد منفجره در لاشه هواپیما پیدا شده و انفجار ناشی از بمب در داخل هواپیما بوده است. وی تاکید کرد: ما می‌توانیم اعلام کنیم که سقوط این هواپیما در سینای مصر یک حمله تروریستی بوده و مواد منفجره در بقایای این هواپیما یافت شده است. بورتنیکوف گفت: این سقوط نتیجه یک اقدام تروریستی بوده است. طی پرواز یک بمب دست‌ساز با قدرت 1/5 کیلو تی‌ان‌تی منفجر شده و در نتیجه هواپیما در هوا منفجر شده است. در حالی‌ که کارشناسان سیاسی تأکید دارند انفجار هواپیمای روسی به‌منظور ارعاب روسیه مبنی بر متوقف کردن حملات هوایی علیه داعش و نوعی جنگ روانی برای افزایش شمار مخالفان داخلی صورت گرفته است، ولی روسیه می‌گوید از اهداف خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. در همین راستا، پوتین قول داد که عاملان این حمله را یافته و به مجازات خواهد رساند. وی گفت: اقدام نظامی ما نه‌تنها در سوریه ادامه می‌یابد بلکه تشدید خواهد شد تا تروریست‌ها دریابند که مجازات گریزناپذیر است. رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به انفجارها در ایستگاه راه‌آهن در دسامبر سال 2013 گفت: این اولین بار نیست که روسیه با جنایت تروریستی وحشتناکی روبه‌رو شده است. ما هیچ چیز را فراموش نمی‌کنیم، کشتن شهروندان ما در سینا از خونین‌ترین جنایات از نظر تعداد تلفات است. پوتین که در نشستی با مسؤولان عالی امنیتی و نظامی این کشور سخن می‌گفت، ادامه داد: روسیه براساس منشور سازمان ملل و قطعنامه 51 شورای امنیت برای دفاع از خود اقدام خواهد کرد و برای طراحی برنامه‌های لازم در این مرحله به وزارت دفاع دستورات لازم داده شده است. مقام‌های روسیه اعلام کردند جایزه‌ای معادل
 50 میلیون دلار به هر کسی که اطلاعاتی درباره عاملان انفجار این هواپیما داشته باشد می‌دهند. مرکز اطلاع‌رسانی سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد: این سرویس از مردم روسیه و جامعه بین‌المللی می‌خواهد برای شناسایی تروریست‌ها کمک کنند. برای اطلاعات منجر به دستگیری تروریست‌ها جایزه‌ای 50 میلیون دلاری پرداخت خواهد شد. پیش‌تر داعش مسؤولیت سرنگونی این هواپیمای مسافری ایرباس روسیه را بر فراز صحرای سینا بر عهده گرفته بود. هواپیمای سقوط کرده روسیه از نوع ایرباس «ای 321» بود و از شرم‌الشیخ در دریای سرخ به سمت سن‌پترزبورگ پرواز می‌کرد.
 سانحه سینا کارآنگلوساکسون‌ها بود
در همین راستا، پتر آکوپوف، تحلیلگر ارشد روس در مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با روزنامه «وزگلاد» در تحلیل سانحه هوایی هواپیمای مسافری روسی اظهار داشت، باتوجه به شدت درگیری‌ها در خاورمیانه و همچنین اقدام نظامی روسیه در سوریه، می‌توان انفجار هواپیمای ایرباس ای321 روسیه در صحرای سینای مصر را نوعی واکنش گروه‌های تروریستی بویژه داعش به عملیات ضدتروریستی روسیه ارزیابی کرد. هرچند گروه تروریستی داعش مسؤولیت این انفجار را بر عهده گرفت اما عدم برخورداری داعش از موشک‌های
 ضد هوایی با برد کافی، این ادعا را رد می‌کند. حال این سوال مطرح می‌شود که اگر روسیه به تروریست‌های سوریه حمله نمی‌کرد آیا این سانحه اتفاق می‌افتاد؟ جواب مشخص است؛ زیرا اگر روسیه اکنون داعش را در سوریه متوقف نکند پس از چند سال و شاید در آینده نزدیک مجبور است در فضای پساشوروی یعنی در خانه خود با تروریست‌ها بجنگد. در واقع هدف از این انفجار هواپیمای روسی، به‌نوعی منصرف کردن کرملین از حضور نظامی در سوریه است. به گفته وی، انفجار هواپیمای روسی به‌منظور تلاش برای منصرف کردن روسیه از بمباران مواضع داعش صورت گرفته است اما روسیه از اهداف خود عقب‌نشینی نخواهد کرد و این انفجار نشان داد که دشمنان ژئوپلیتیک روسیه یعنی ایالات‌متحده و بریتانیا با داعش اهداف مشترک دارند، به‌عبارت‌دیگر این انفجار واکنش بی‌رحمانه و ناجوانمردانه سرویس‌های امنیتی آنگلوساکسون‌ها بود، زیرا مردم بی‌دفاع را هدف قراردادند. این در حالی است که روسیه با درخواست دولت سوریه و به‌صورت قانونی در این کشور حضور نظامی پیدا کرد. بنابراین آنگلوساکسون‌ها قصد دارند روسیه را به جنگ با دنیای اسلام بکشانند و اگر غربی‌ها به‌طور مستقیم در این سانحه هوایی دخیل نبودند اما قطعاً تلاش می‌کنند روسیه را درگیر یک جنگ همه‌گیر کرده و در باتلاق داعش گرفتار کنند.
 

سند پوتین از معاملات نفتی گروه ۲۰ با داعش
گروه بین‌الملل: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که در نشست جی20 در آنتالیای ترکیه به سر می‌برد، گفت: گروه‌های تروریستی از سوی 40 کشور جهان از جمله کشورهای عضو گروه 20 حمایت مالی می‌شوند. گروه 20 متشکل از آمریکا، اتحادیه اروپایی، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن،‌ روسیه، عربستان‌سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل،‌ آرژانتین، کانادا، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک است. بسیاری از تحلیلگران سیاسی، عربستان را حامی مالی اصلی تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق می‌دانند. پوتین که در حاشیه نشست جی 20 با خبرنگاران صحبت می‌کرد، همچنین گفت مخالفان سوری آماده انجام عملیات علیه داعش هستند اگر روسیه از آنها حمایت هوایی کند. ما هم آماده‌ایم از آنها در مقابله با داعش حمایت هوایی کنیم. پوتین همچنین گفت: تصاویر ماهواره‌ای ما چگونگی تجارت غیرقانونی نفت و محصولات نفتی توسط داعش را به وضوح نشان می‌دهد.  رئیس‌جمهوری روسیه همچنین اضافه کرد: مسکو به حمایت آمریکا، عربستان و ایران در جنگ با تروریسم نیاز دارد. وی گفت: اکنون زمان آن نیست که بگوییم چه کسی در جنگ بیشتر موثر است بلکه نیاز است تلاش‌هایمان را یکپارچه کنیم.   طبق این گزارش، دهمین اجلاس رهبران اقتصادهای سرمایه‌داری جهان موسوم به گروه 20  یکشنبه در حالی در آنتالیای ترکیه پایان یافت که اختلاف‌نظرها درباره چگونگی مبارزه با تروریسم همچنان به قوت خود باقی ماند.
 


Page Generated in 0/0051 sec