printlogo


کد خبر: 149137تاریخ: 1394/8/28 00:00
مردم حومه شمالی پایتخت فرانسه بامداد دیروز با صدای 7 انفجار از خواب پریدند
پاریس جنگ‌زده

گروه بین‌الملل: 5 روز پس از جمعه سیاه، همچنان وحشت پاریس را پایانی نبود. بامداد دیروز محله عمدتا عرب و آفریقایی‌نشین حومه شمالی پاریس شاهد تیراندازی‌ها و انفجارهای جدیدی بود که در نهایت منجر به کشته شدن 2 نفر شد و 2 تن از نیروهای ویژه فرانسوی نیز در جریان عملیات مزبور  مجروح شدند. در نخستین ساعات چهارشنبه نیروهای ویژه پلیس فرانسه به آپارتمانی در محله سن‌دنی پاریس - نزدیک ورزشگاه استاد دوفرانس که روز جمعه هدف حملات انتحاری داعش قرار گرفته بود – هجوم بردند تا 2 تن از مظنونان وابسته به تروریست‌ها را دستگیر کنند اما آنها تسلیم نشدند تا در نهایت در تبادل آتش کشته شوند. طی این عملیات 6 ساعته تمام مناطق اطراف میدان ژان‌ژاور محاصره شده بود به طوری که  با حضور خودروهای نظامی و سربازان پرتعداد و آژیر آمبولانس‌ها و پرواز هلیکوپتر‌ها برخی شهروندان فکر می‌کردند که در میان یک میدان جنگی حقیقی گیر افتاده‌اند که خوشبختانه به هیچ یک از غیرنظامیان آسیبی نرسید. دلیل نگرانی مردم این بود که حملات تروریستی 13 نوامبر پاریس طی جمعه‌شب گذشته که به مرگ دست کم 132 تن و جراحت بیش از 300 نفر دیگر انجامید، چند خیابان آن طرف‌تر با 2 انفجار انتحاری در نزدیکی ورودی استاد دوفرانس در جریان بازی ملی فرانسه - آلمان آغاز شده بود. پس از بلند شدن صدای نخستین شلیک‌ها بسیاری از اهالی سن‌دنی با تصور اینکه حمله  تروریستی دیگری در این حومه تکفیری‌خیز شمال پاریس انجام شده به وحشت افتادند بویژه که وقوع 7 انفجار در جریان عملیات مزبور گزارش شد. حتی پلیس شهری پاریس گزارش‌های متعددی از مردم در این رابطه دریافت کرد اما سپس معلوم شد که تیراندازی‌ها و انفجارها در جریان عملیات پلیس بوده است. البته به‌رغم گزارش پلیس از کشته شدن 2 مظنون و دستگیری 7 تن دیگر، هنوز مشخص نشده که آنها چه کسانی بوده‌اند. تنها گفته شده که یکی از 2 مقتول، خود را با نارنجک کمری منفجر کرده و دیگری با تفنگ دوربین‌دار هدف قرار گرفته است. شبکه صهیونیستی فرانسوی‌زبان بی‌اف‌ام، حامی اسرائیل که گفته می‌شود از پیش از حادثه 13 نوامبر از آن خبر داشته است همچنان به طرز مشکوکی منبع اطلاعات دست اول درباره عملیات‌های ضدتروریستی فرانسه و بلژیک طی روزهای اخیر است. به گفته این شبکه، 2 تن از دستگیرشدگان همراه مقتولان داخل آپارتمان بوده‌اند و 3 تن دیگر در اطراف ساختمان مزبور دستگیر شده‌اند. به گفته مقامات امنیتی فرانسه، عملیات بامداد چهارشنبه که 2 تن از نیروهای ویژه سوات هم در جریان آن مجروح شدند، بخشی از تلاش ناکام برای یافتن سرنخ حملات پاریس و مغز متفکر تروریست‌ها یعنی عبدالحمید اباعود، اعدام‌کننده داعشی سرشناس در سوریه بوده است که گفته می‌شود در جریان سیل مهاجران ماه‌های گذشته به بالکان و مرکز اروپا توانسته به فرانسه بازگردد. او و تمام عوامل شناخته‌شده دیگر واقعه 13 نوامبر، اغلب شهروندان فرانسه اما از نسل سوم مهاجران عرب و آفریقایی هستند. اما به نظر نمی‌رسد عملیات مزبور هدف اصلی یعنی پیدا کردن مغز متفکر داعش در حملات روز جمعه را محقق کرده باشد.
تروریست‌های شناسایی‌شده
در حال حاضر تیم تحقیق اطلاعاتی فرانسوی هویت 5 نفر از 7 تروریست 13 نوامبر را تایید کرده و گفته که 4 نفر از آنان فرانسوی هستند که دست‌کم 3 نفر از آنان در سوریه بوده‌اند.
1- عمراسماعیل مصطفاوی (29 ساله) که هویتش ازطریق اثر انگشت قطع شده وی شناسایی شد. او یک فرانسوی است که در سال 1985  در کورکورون درحومه پاریس متولد شد و در فاصله سال‌های 2004 تا2010، 8 بار محکوم شد ولی هیچ‌گاه زندانی نشد. یک مسؤول ترک تصریح کرده بود که پلیس ترکیه در دسامبر 2014 و ژوئن 2015 دو بار به پاریس درباره این تروریست هشدار داده بود اما پاریس هیچ توجهی به این هشدار نکرد.
2- سامی عمیمور  (28 ساله) که در پاریس متولد شده و مسؤولان فرانسوی در اکتبر2012 وی را پس از سفر ناموفقش به یمن، به وابستگی گروهی مرتبط با یک طرح تروریستی متهم کردند. اما در پاییز 2013، برای عمیمور به علت نقض قوانین مربوط به نظارت قضایی، حکم بازداشت بین‌المللی صادر شد. در آن زمان عمیمور به سوریه رفت و تا تابستان 2014 در آن کشور بود.
3- ابراهیم عبدالسلام. در 3 مورد تیراندازی به سوی کافه‌ها  و رستورانی در منطقه‌ای شلوغ در شرق پاریس، دست‌کم 39 کشته شدند. ازجمله تروریست‌هایی که در این حملات شرکت داشتند ابراهیم عبدالسلام (31 ساله) فرانسوی مقیم بلژیک است که به احتمال زیاد به شهروندانی که در پیاده‌روهای کافه‌ها نشسته بودند، حمله کرده است. وی به تنهایی کمربند انفجاری خود را مقابل این کافه واقع در بلوار ولتر در مرکز پاریس منفجر کرد که یک زخمی برجای گذاشت. ابراهیم یک خودروی دارای پلاک را در بلژیک اجاره کرده بود که این خودرو یک روز پس از حملات پاریس، در مونترو نزدیک پاریس پیدا شد و در داخل این خودرو، 3 تفنگ کلاشینکف و
15 مخزن گلوله پیدا شد. بازپرسان خانواده  ابراهیم عبدالسلام  را مورد بازجویی قرار دادند و یکی از برادرانش به  نام «محمد عبدالسلام» در ارتباط با این بازجویی‌ها مدتی در بازداشت بود و سپس بدون اینکه اتهامی به او وارد شود، آزاد شد. مسؤولان بلژیکی برای  برادر سوم وی به نام صلاح عبدالسلام، حکم بازداشت بین‌المللی صادر کردند.
4و5- انتحاری‌های استاد دوفرانس. 2 جوان در عرض نیم ساعت، کمربندهای انفجاری خود را در اطراف ورزشگاه بین‌المللی فرانسه منفجر کردند و یک رهگذر در این انفجارها کشته شد. این 2 تروریست جوان عبارتند از بلال حدفی (20 ساله) فرانسوی مقیم بلژیک که به گفته بازپرسان در سوریه اقامت داشت و  احمد المحمد  (25 ساله) از اهالی ادلب در سوریه که گذرنامه سوری جعلی وی نزدیک جسدش پیدا شد.

آمبولانس پر از مواد منفجره نزدیک ورزشگاه هانوفر
یک آمبولانس پر از مواد منفجره در نزدیکی ورزشگاه شهر هانوفر پیدا شد. به نقل از dpa، قرار بود تیم ملی فوتبال آلمان در دیداری دوستانه در شهر هانوفر آلمان به مصاف تیم ملی هلند برود. همه چیز برای برگزاری این دیدار دوستانه آماده بود و حتی بلیت‌های بازی هم به فروش رفته بود اما در نهایت این دیدار لغو شد. رسانه‌های آلمانی پیش از این اعلام کردند یک چمدان پر از مواد منفجره در ورزشگاه پیدا شده است و به همین خاطر، تماشاگران به سرعت بیرون برده شدند و این بازی لغو شد. اکنون نیز اعلام شده است یک آمبولانس پر از مواد منفجره در نزدیکی ورزشگاه پیدا شده است. اروپا روزهای بسیار سخت و وحشت‌آوری را پشت سر می‌گذارد و تهدید به بمب‌گذاری توسط گروه‌های افراطی، آرامش را از این قاره آرام گرفته است. 3 روز پیش هم در پی چند حمله تروریستی در پاریس حدود 132 نفر کشته و 350 نفر زخمی شدند. گروه تروریستی داعش کشورهای اروپایی و غربی را تهدید کرده است که چنانچه به حملات خود به خاک سوریه و عراق ادامه ‌دهند، آرامش آنها را برهم خواهد زد و به این وعده خود هم عمل کرده است زیرا پیش از این هم دیدار تیم‌ملی فوتبال اسپانیا برابر بلژیک از ترس حملات تروریستی لغو شد.
 


Page Generated in 0/0062 sec