printlogo


کد خبر: 149142تاریخ: 1394/8/28 00:00
چهارگوشه

بلژیک را به جای سوریه بمباران کنید
یک نویسنده و کارشناس فرانسوی، فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور کشورش را متهم به سوءاستفاده از حملات تروریستی پاریس برای بهبود چهره خود در افکار عمومی کرد و از دولت خواست که بلژیک را به جای شهر رقه سوریه بمباران کند. هفته‌نامه فرانسوی اکسپرس به نقل از اریک زِمور کارشناس سیاسی فرانسوی نوشت: «فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه باید در سیاست‌های خود بازنگری کند زیرا جنگی که در سوریه آغاز کرده است، نتیجه‌ای ندارد.اگر فرانسه ناگزیر از جنگ باشد، به جای بمباران شهر رقه – مقر داعش در شمال سوریه – باید منطقه مولِنبیک در کشور همسایه خودمان بلژیک را بمباران کند؛ زیرا تروریست‌ها از این منطقه به سوی مرزهایی که طبق توافقنامه شینگن باز است، حرکت می‌کنند و وارد فرانسه می‌شوند».

افزایش تدابیر امنیتی در مالزی
اجلاس سران آسه‌آن و اجلاس‌های مرتبط از دیروز با حضور سران و مقامات بلندپایه 10 کشور عضو آسه‌آن و کشورهای دیگری همچون آمریکا، هند، چین و نیوزیلند در پایتخت مالزی آغاز به کار کرد. برگزاری این اجلاس در حالی صورت می‌گیرد که وقوع حمله تروریستی در پاریس و هشدار تروریست‌ها برای انجام حملات بیشتر، نگرانی‌های امنیتی را افزایش داده و در همین راستا دولت مالزی تدابیر امنیتی ویژه‌ای را اتخاذ کرده است. بنا به اعلام پلیس ترافیک کوالالامپور، در روزهای برگزاری اجلاس سران آسه‌آن خیابان‌های اصلی مرکز شهر کوالالامپور بسته است.

درگیری در یونان
نیروهای پلیس یونان روز چهارشنبه در بیرون از محوطه پارلمان این کشور، با کشاورزانی که مخالف اصلاح نظام مالیات و بازنشستگی هستند، درگیر شدند. درگیری زمانی آغاز شد که شماری از معترضان به سوی نیروهای پلیس پرتقال پرتاب کردند. دولت چپگرا در یونان با هدف کاهش هزینه‌ها و ایجاد توازن در بودجه، به اصلاح نظام مالیات و بازنشستگی در یونان دست زده است. این اصلاح، شرطی است که وام‌دهندگان برای دولت آتن تعیین کرده‌اند. کشاورزان از افزایش احتمالی مالیات بر درآمد، لغو بخشش‌های مالیاتی و کاهش مزایای بازنشستگی نگرانند.

انفجار مرگبار در نیجریه
انفجار بمب در بازاری در شهر یولا در شمال شرق نیجریه به کشته شدن دست‌کم 32 نفر و زخمی شدن 80 نفر دیگر منجر شد.  این انفجار در بامداد چهارشنبه در یک بازار سبزی‌فروشی در یولا، واقع در ایالت اداماوا  به وقوع پیوست. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسؤولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است ولی گفته می‌شود این حمله مشابه اقدامات تروریستی گروه شورشی بوکوحرام است. بوکوحرام در کشورهای کامرون، چاد و نیجر که همسایه نیجریه هستند نیز حملاتی را اجرا می‌کند.

2 نیروی امنیتی سعودی کشته شدند
منابع خبری در عربستان اعلام کردند که بامداد چهارشنبه ۲ نیروی امنیتی در نزدیکی اتوبان «الجبیل- الظهران» هدف تیراندازی قرار گرفتند. طبق این گزارش، این دو افسر هدف شلیک گلوله قرار گرفتند و مجروح شدند و بلافاصله به بیمارستان منتقل شدند اما به دلیل جراحات وارد شده جان خود را از دست دادند. طبق اعلام رسانه‌های سعودی، سال گذشته ۴ نیروی امنیتی در حوادث مشابه کشته و ۸نیروی دیگر مجروح شدند.

قتل 17 تروریست
در سین کیانگ چین
نیروهای امنیتی و پلیس چین در منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غرب این کشور 17 تروریست را از پای در آوردند. دولت و مقام‌های امنیتی پکن درباره این حادثه توضیحات چندانی ارائه نداده‌اند اما به گفته یک افسر پلیس به نام «گالیپ محمد»، گروه شبه‌نظامی مزبور که جزو جدایی‌طلبان «ترکستان شرقی» بودند اقدام به حملاتی تروریستی در یک معدن ذغال سنگ در سین کیانگ کرده بودند که بر اثر آن دست‌کم 50 کارگر جان باخته‌اند. طی سال‌های اخیر حملات خشونت‌بار و ناآرامی‌ها در مناطق «تبت» و «سین کیانگ» چین که محل سکونت اقلیت‌های مسلمان اویغور محسوب می‌شود، افزایش یافته است که عمدتا دولت و پلیس چین  آنها را به گروه «ترکستان شرقی» نسبت داده‌اند.


Page Generated in 0/0058 sec