printlogo


کد خبر: 149155تاریخ: 1394/8/28 00:00
سند بازطراحی رآکتور اراک معطل امضای فابیوس!
آمانو در حال نهایی کردن گزارش PMD

گروه سیاسی: آنگونه که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره بازرسی‌های خود از تاسیسات هسته‌ای و نظامی ایران می‌گوید، به نظر می‌رسد او دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای برای اعلام مختومه شدن پرونده پی‌ام‌دی ندارد! آمانو بامداد چهارشنبه به وقت ایران گزارشی درباره روند تهیه گزارش مربوط به موضوع PMD ارائه کرد. آمانو دسترسی‌های خود در ایران را بسیار گسترده، به اندازه کافی و به طور کلی فراپروتکلی دانست و گفت ایران فراتر از دسترسی‌های معمول در دنیا مجوز بازرسی از تاسیسات هسته‌ای و نظامی خود را به او و بازرسانش داده است.  او همچنین گفت در حال نهایی کردن گزارش پی‌ام‌دی است. «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بامداد چهارشنبه با بیان اینکه این نهاد نظارتی سازمان‌ ملل در حال نهایی کردن گزارش مربوط به موضوع ادعایی «ابعاد نظامی احتمالی» (PMD) برنامه هسته‌ای ایران است وعده داد این گزارش «واقع‌گرا، عینی و بی‌طرف» خواهد بود.
به گزارش فارس، آمانو که در هفتادمین نشست عادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سخنرانی می‌کرد، گفت: «از زمانی که برای آخرین بار افتخار داشتم مجمع عمومی را خطاب قرار دهم، تحولات مهمی درباره موضوع هسته‌ای ایران اتفاق افتاده است». مدیرکل آژانس اضافه کرد رخدادهای مهمی در زمینه اجرای پادمان‌های این نهاد نظارتی سازمان ملل متحد در ایران به وقوع پیوست. آمانو اضافه کرد: «همان‌طور که گفتم در ماه جولای ایران و 1+5 بر سر برنامه مشترک اقدام به توافق رسیدند. شورای امنیت از آژانس خواست راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات ایران در سند برجام را برعهده بگیرد و شورای حکام ما مجوز این کار را به ما داد». مدیرکل آژانس همچنین خاطرنشان کرد ایران اضافه بر «توافق پادمانی» با آژانس، پروتکل الحاقی را هم اجرا خواهد کرد.  وی درباره پروتکل الحاقی گفت: «این ابزاری قوی برای راستی‌آزمایی است که به آژانس دسترسی‌های بیشتری به اطلاعات و اماکن ایران می‌دهد».  آمانو سپس به اختیارات بازرسی‌های فراپروتکلی اعطا شده به آژانس تحت برجام پرداخت. وی با بیان اینکه ایران با اجرای برخی اقدامات شفاف‌ساز اضافی هم موافقت کرده تصریح کرد: این اقدامات فراتر از پروتکل الحاقی هستند و به آژانس در درک بهتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران کمک خواهد کرد. مدیر کل آژانس در ادامه گفت: «من علاوه بر این، در ماه جولای نقشه ‌راهی با ایران برای روشن کردن ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور تا پایان سال جاری امضا کردم. فعالیت‌های مشخص‌شده در نقشه‌راه تا تاریخ هدفگذاری ‌شده 15 اکتبر کامل شدند». آمانو افزود: «اکنون در حال نهایی کردن تحلیل‌مان از اطلاعاتی که در اختیار داریم هستیم. من ارزیابی نهایی درباره تمام موضوعات حال و گذشته را تا 15 دسامبر به شورای حکام ارائه می‌کنم. گزارش من، واقعیت‌محور، عینی و بی‌طرف خواهد بود. کشورهای عضو ما، پاسخ مناسب را تعیین خواهند کرد». مدیر کل آژانس با بیان اینکه کارهای زیادی برای انجام مانده، گفت: «ولی معتقدم پیشرفت‌های قابل توجه حاصل شده در موضوع هسته‌ای ایران، نشان‌دهنده موفقیتی واقعی برای دیپلماسی است. این نشان می‌دهد حتی موضوعات پیچیده و چالشی را می‌توان در صورت پایبندی همه طرفین به گفت‌وگو، به نحو موثری از میان برداشت، گفت‌وگو نه برای گفت‌وگو، بلکه گفت‌وگویی برای دستیابی به نتایج».
دولتی‌ها امیدوارند!
اظهارات آمانو درباره گزارش مربوط به پی‌ام‌دی در حالی است که مقامات دولتی ایران همچنان امیدوار هستند پرونده هسته‌ای ایران پس از گزارش آمانو برای همیشه بسته شود. روز گذشته سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل ابراز امیدواری کرد پرونده هسته‌ای ایران پس از گزارش نهایی آژانس برای همیشه بسته شود.
به گزارش تسنیم، «غلامعلی خوشرو» در نشست روز سه‌شنبه مجمع عمومی این سازمان در رابطه با گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تشریح دیدگاه‌های اصولی کشورمان درخصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای پرداخت. خوشرو در این نشست گفت: استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و فناوری‌های وابسته به آن برای توسعه اقتصادی، علمی و فنی جمهوری اسلامی ایران بسیار با اهمیت است و حق لاینفک دولت‌های عضو NPT در تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای از جمله غنی‌سازی باید محترم شمرده شود. نماینده دائم ایران در سازمان ملل ضمن اشاره به برجام که منجر به حل یک بحران غیرضروری شده است، عنوان کرد: تغییر بنیادین در رویکرد شورای امنیت در قبال برنامه هسته‌ای ایران باید همزمان با تغییرات مشابهی در شورای حکام آژانس همراه شود و تمام قطعنامه‌های شورای حکام در این زمینه لغو شوند. خوشرو در رابطه با همکاری‌های ایران و آژانس انرژی هسته‌ای برای حل همه مسائل باقیمانده مربوط به گذشته و حال گفت: ایران تمام اقدامات داوطلبانه توافق شده طبق نقشه راه ارائه شده این آژانس را انجام داده و انتظار دارد بعد از ارائه گزارش نهایی مدیرکل پرونده همه موضوعات مربوط به گذشته و حال یک‌بار برای همیشه در اجلاس شورای حکام آژانس در دسامبر 2015 بسته شود.
همه معطل امضای فابیوس!
در ایران همه در انتظار مختومه شدن پرونده پی‌ام‌دی هستند چه اینکه اجرای تعهدات ایران برای بازطراحی رآکتور اراک و همچنین انتقال سوخت هسته‌ای، به مختومه شدن این پرونده مشروط شده است! در این میان اما درحالی که قرار بود بعدازظهر دوشنبه سند بازطراحی رآکتور اراک با امضای همه طرفین نهایی شود اما یک نفر هنوز پای این سند را امضا نکرده است! او همان کسی است که در طول مذاکرات هسته‌ای بارها و بارها نقش پلیس بد را ایفا کرد. لوران فابیوس هنوز سند بازطراحی رآکتور اراک را امضا نکرده است!  قرار بود سند رسمی بازطراحی رآکتور اراک دوشنبه عصر پس از امضای
۷ کشور و موگرینی منتشر شود، اما تاکنون خبری از انتشار این سند نیست و به نظر می‌رسد فابیوس به دلیل مشغله‌های این روزهایش هنوز این سند را امضا نکرده است. براساس اعلام‌های قبلی قرار بود عصر دوشنبه 25 آبان سند رسمی بازطراحی رآکتور اراک پس از کامل شدن فرآیند امضای وزرای خارجه ایران، 1+5 و فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، منتشر شود، ولی تا دیروز (چهارشنبه) خبری از انتشار این سند نبود. البته به نظر می‌رسد حوادث تروریستی اخیر در پاریس در این زمینه بی‌تاثیر نبوده و احتمال دارد عدم انتشار این سند تا امروز به دلیل درگیری‌ها و مشغله‌های لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه پس از این حوادث باشد. روز یکشنبه 24 آبان
سید عباس عراقچی در گفت‌وگو با خبر نیمروزی شبکه یک سیما با بیان اینکه مذاکرات درباره سند اجرایی مربوط به رآکتور اراک که یک سند رسمی است به اتمام رسیده و مورد موافقت ایران و 1+5 قرار گرفته، عنوان کرد: مراحل اداری مربوط به امضای این سند توسط وزرای خارجه در هر هفت کشور و در اتحادیه اروپایی طی شده است. معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه این سند 8 امضا خواهد داشت، اظهار داشت: وزرای خارجه ایران و 6 کشور به اضافه فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی این سند را امضا می‌کنند. الان سند در حال گردش بین پایتخت‌هاست که آن را امضا کنند. خبری که من شنبه از خانم اشمیت، معاون خانم موگرینی گرفتم تقریبا همه به جز 3-2 کشور امضا کرده‌اند که آن هم در حال انجام است. وی درباره اسامی کشورهایی که این سند را تاکنون امضا نکرده‌اند، گفت: اسامی خیلی مهم نیست این یک کار صرفا اداری است. باید برود امضا شود و برگردد؛ اولویت خاصی ندارد. اینگونه نیست که کشوری مخالف باشد.
عراقچی یادآور شده بود: طبق اطلاعی که شنبه‌شب خانم اشمیت به من داد تا فردا عصر (دوشنبه) همه امضاها جمع‌آوری و منتشر خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0059 sec