printlogo


کد خبر: 149265تاریخ: 1394/9/1 00:00
اسکوچیچ چگونه فولاد را به گروگان گرفته است
پای پول در میان است

فولاد همچنان می‌بازد اما مدیران فولاد به خاطر نوع قراردادی که با اسکوچیچ بسته‌اند توانایی اخراج این مربی شکست خورده را ندارند. همیشه بی‌خبری و کم‌سر و صدا بودن خوب نیست. برخلاف استقلال و پرسپولیس که کوچک‌ترین تحولی از آنها زیر ذره‌بین رسانه‌ها می‌رود و روزی نیست که یک مصاحبه از مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این تیم منتشر نشود، فولاد خوزستان تیمی که همیشه به معدن بازیکن‌سازی در فوتبال ایران معروف بوده، به‌رغم بودجه مناسب، روزگار خوشی ندارد و جالب‌تر اینکه شاید 90 درصد اهالی رسانه هم‌اینک ندانند مدیرعامل این تیم کیست و اعضای هیات مدیره‌اش را چه کسانی تشکیل می‌دهند. همیشه بی‌نام و نشانی و در آرامش کار کردن یک آپشن مثبت به حساب نمی‌آید. فولاد از ابتدای لیگ پانزدهم تنها شکست خورده و حالا پس از حذف از جام حذفی در دومین بازی متوالی این بار در اهواز به استقلال می‌بازد تا برای بار N ام به همه ثابت شود، اسکوچیچ توانایی نجات دادن این تیم را ندارد.
اما مشکل اصلی کجاست؟ باید به ماه‌های قبل برگشت؛ روزهای پایانی لیگ چهاردهم که مدیربرنامه‌های اسکوچیچ به دوستان رسانه‌ای‌اش مرتب خوراک خبری می‌داد؛ استقلال بعد از قلعه‌نویی به دنبال اسکوچیچ است. احتمال حضور این مربی کروات در فلان تیم. رسانه‌ها دانسته یا نادانسته، درست یا غلط، شروع به انتشار این دست از اخبار کردند تا مدیرعامل و هیات مدیره وقت فولاد از هول حلیم، تمام قد به درون دیگ بیفتد. قبل از پایان فصل آنها قرارداد اسکوچیچ را با یک مبلغ قابل توجه تمدید کردند. در صورتی که فولاد نوین بازیکنان خوبی را برای فرستادن به تیم اصلی و مادر یعنی فولاد داشت، سرمربی تیم ترجیح می‌داد از بازیکنانی استفاده کند که از قضا مدیربرنامه‌های او با این بازیکنان کار می‌کند. یک امر کاملا متداول در فوتبال که کسی نمی‌تواند ادعا کند لزوما فسادآور است اما وقتی بازیکنان بی‌کیفیتی مثل خانزاده، مهدی دغاغله (مازادهای پرسپولیس) و امیر حسین فشنگچی (بازیکن پیکان سقوط کرده) که هر سه از قضا ضعیف‌ترین بازیکنان لیگ قبل بودند عوض بیت سعید که این روزها در استقلال خوزستان، آقایی می‌کند، به فولاد آمدند سناریو شکست آغاز شد.  اما چرا مدیران فولاد، اسکوچیچ را اخراج نمی‌کنند؟ موضوع همان غرامت 2میلیاردی است و در آن سو اسکوچیچ هم تیم را کاملا به گروگان گرفته و می‎گوید می‌توانم فولاد را درست کنم و دلیلی برای استعفا ندارد. دو بازی متوالی در تهران و اهواز به استقلال می‌بازد اما کماکان روی موضعش باقی مانده چون این کروات، به ایران آمده تا دلار کاسبی کند و از این رو وضعیت امنیتی شهر را به مخاطره انداخته تا طبق حقش تا ریال آخر قراردادش را بگیرد. مدیران فولاد آنقدر روی ماندن و حفظ اسکوچیچ سماجت کردند که حالا پس از شکست فولاد مقابل استقلال در اهواز از این شهر خبر می‌رسد هواداران خشمگین به میکسدزون ورزشگاه حمله کردند. این وضعیت ضد امنیتی محصول بی‌درایتی مدیرانی است که نه اسمی از آنها در رسانه‌ها می‌بینید و نه مردم اهواز می‌دانند اینان چه کسانی هستند. تیم را به صورت کامل، گروگان یک کروات کردند و او آنقدر روی مواضعش پافشاری کرد که شاید حالا قدم زدن در اهواز برای خودش سخت و ریسکی باشد. حالا با دخالت مسؤولان بالادستی شاید پروژه گروگانگیری فولاد توسط سرمربی کرواتش پایان یابد اما این می‌تواند درس خوبی برای سایر مدیران در سایه باشد که هیچ وقت اسمی از آنها در رسانه‌ها نیست اما به‌خوبی بازی همین رسانه‌ها را می‌خورند و به‌گونه‌ای با سرمربی خود قرارداد می‌بندند که حتی در وضعیت سقوط هم دست‌پایینی در فسخ قرارداد دارند.  منتظر فصل بعد باشید، آقای مربی تیم جدیدی را می‌گیرد اما این اتفاق شاید چراغ راهی باشد برای سایر مدیران که چشم و گوش بسته قرارداد 2 میلیارد تومانی با کسی نبندند که برخلاف امثال حسین فرکی، پول را بیشتر از آبروی خود دوست دارند. اینجاست که شرافت و آبروداری مربی وطنی نمایان می‌شود و متاسفانه رسانه ما نسبت به آن بی‌تفاوت است.
مدیران بالادستی عذر اسکوچیچ را می‌خواهند
سرانجام کاسه صبر هواداران فولاد لبریز شد و آنها با هجوم به میکسدزون ورزشگاه غدیر نشان دادند که نظرشان در مورد ادامه حضور اسکوچیچ چیست. اگر بحث قرارداد گرانقیمت این مربی کروات نبود او خیلی پیش‌تر از اینها باید اهواز را ترک می‌کرد. رسانه‌ها پیش‌تر از این بارها از اخراج قریب‌الوقوع اسکوچیچ از فولاد نوشتند و هر آن احتمال برکناری این کروات می‌رفت اما به موجب قرارداد گرانقیمت و ترس مدیران فولاد از عواقبش، او به‌رغم تحمل این همه شکست کماکان در پستش باقی مانده و می‌گوید اهل استعفا نیست. نمایش فولاد مقابل استقلال نشان داد که به هیچ عنوان اسکوچیچ نتوانسته تغییری در بازی تیمش به وجود بیاورد. او پس از شکست در تهران و از دست دادن جام حذفی حالا بعد از 20 روز تعطیلات لیگ برتر باز هم به استقلال باخت تا کاسه صبر هواداران اهوازی لبریز شود. اسکوچیچ نگران اعتبارش نیست و می‌گوید تنها به شرطی از فولاد می‌رود که یا قراردادش به پایان برسد یا اخراج شود. در دو حالت هم تا ریال آخر قرارداد 2میلیاردی‌اش را می‌گیرد. همین موضوع سبب شد مدیران فولاد از اخراج او صرفنظر کنند.  آنها چندی پیش با هماهنگی با مدیران سپاهان قصد داشتند به بهانه حضور اسکوچیچ در اصفهان، قرارداد این مربی کروات را دوستانه فسخ کنند اما مدیربرنامه اسکوچیچ مطلع شد سپاهانی‌ها از طریق امیرهوشنگ سعادتی دیگر مدیر برنامه حاضر در فوتبال ایران با یک مربی کروات به توافق رسیده‌اند. اسکوچیچ پس از مطلع شدن از این موضوع، ناگهان اعلام کرد علاقه‌ای به ترک فولاد ندارد! اما حالا اوضاع متفاوت شده است. پس از هجوم عده‌ای از هواداران فولاد به زمین مسابقه و بر هم زدن نظم میکسدزون، مقامات امنیتی خوزستان به باشگاه فولاد هشدار دادند برای حفظ امنیت شهر بهتر است سراغ آرام کردن هواداران خشمگین فولاد بروند. قطعا اسکوچیچ دیگر جایی در اهواز ندارد و برای آرام کردم مردم شهر، شاید مدیران بالادستی دستور خروج این مربی را بدهند. فولاد هم چاره‌ای ندارد و باید 2 میلیارد تومان این مربی را پرداخت کند چرا که در صورت ماندن اسکوچیچ و سقوط احتمالی قهرمان لیگ سیزدهم، فولادی‌ها خیلی بیشتر از 2 میلیارد تومان ضرر و زیان می‌بینند.  اسکوچیچ هم وضعیت چندان خوبی در اهواز ندارد و بعید است با این نتایج، شهامت قدم زدن در شهر را داشته باشد. احتمالا طی روزهای آینده، اخبار جدیدی را در این مورد می‌شنوید. مساله به امنیت شهر مرتبط شده و مدیران فولاد چاره‌ای ندارند جز تغییر کادر فنی. اگر اسکوچیچ توانایی تغییر و تحول در تیمش را داشت در این 12 هفته به اندازه کافی زمان برای اجرای خواسته‌هایش داشت اما مشکل اصلی خریدهای او است که گفته می‌شود بیشتر بازیکنانی را جذب کرده که تحت قرارداد با مدیربرنامه‌های او هستند!
 


Page Generated in 0/0055 sec