printlogo


کد خبر: 149303تاریخ: 1394/9/1 00:00
اخبار

نماینده ایران در آژانس تأکید کرد
بازطراحی اراک و تبادل سوخت فقط پس از پایان موضوع پی‌ام‌دی
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش اخیر آمانو را تکراری و فاقد نکات جدید دانست. به گزارش تسنیم، رضا نجفی گفت: مقایسه این گزارش با گزارش‌های قبلی دوباره نشان می‌دهد آژانس مطلب محتوایی جدیدی در رابطه با وظیفه اصلی‌اش یعنی اجرای پادمان در ایران برای ارائه ندارد و جز تکرار محتویات گزارش‌های قبلی که البته ارقام آن تغییر کرده مطالبش تقریبا همان مطالب قبلی هستند.  وی گفت: آژانس در بخش مربوط به مسائل حل نشده، به سیر تاریخی مسائل گذشته پرداخته و با اشاره به دو قطعنامه سال‌های 2011 و  2012 شورای حکام که سبب شد موضوع پی‌ام‌دی در دستور کار آژانس قرار گیرد، روندی را که منجر به توافق بر سر «چارچوبی برای همکاری» و «نقشه راه» برای حل همه مسائل گذشته شد شرح داده است.  وی تاکید کرد: همانطور که می‌دانید طبق بند 14 برجام، کشورهای 1+5 متعهد هستند قطعنامه‌ای را برای اقدام به شورای حکام ارائه کنند که هدفش بستن مسائل گذشته است. اقدام شورای حکام می‌تواند رد یا قبول قطعنامه باشد که البته رد کردن آن بعید است. پس برای بستن پرونده باید تا اجلاس فوق‌العاده شورای حکام که احتمالا 24 آذر برگزار می‌شود، منتظر ماند. نجفی گفت: درباره جمع‌آوری برخی سانتریفیوژها که در گزارش ذکر شده، همانطور که اعلام شده برخی اقدامات زمان‌بر که البته قابل بازگشت هم هستند مثل جمع‌کردن سانتریفیوژهایی که سال‌هاست غیرفعال بوده اما در سایت‌های ما باقی مانده‌اند به‌عنوان کارهای مقدماتی انجام می‌شود. نماینده کشورمان در آژانس در پایان تاکید کرد: البته اقدامات خاصی مثل شروع اقدام برای بازطراحی رآکتور اراک یا تبادل مواد غنی‌شده تنها پس از پایان یافتن پرونده مسائل گذشته ایران در شورای حکام آژانس، آغاز خواهند شد.

تکلیف کمیته حقوق بشری که رئیس آن سعودی‌ها باشند، روشن است
مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی درباره تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: کمیته حقوق بشری که رئیس آن عربستان‌سعودی باشد، نحوه عملکرد آن نیز مشخص خواهد بود.  حسین شیخ‌الاسلام در گفت‌‌وگو با خانه ملت، درباره تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: کمیته حقوق بشری که رئیس آن عربستان‌سعودی باشد، نحوه عملکرد آن نیز مشخص خواهد بود.  مشاور رئیس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس افزود: با وجود این شرایط این سوالات به وجود می‌آید که آیا دموکراسی در عربستان برقرار است، حقوق همه افراد رعایت می‌شود، امنیت حجاج تامین می‌شود، وقتی چنین کشوری رئیس حقوق بشر باشد، باید نتیجه آن را نیز مشخص دانست. شیخ‌الاسلام بیان کرد: برخی کشورها با موضوعاتی مانند حقوق بشر بازی می‌کنند تا به ‌اهداف خود برسند و همه سازمان‌های بین‌المللی به‌عنوان ابزاری در اختیار آنهاست.

«گزارش ناخوانده از سرانجام یک مسیر» به چاپ دوم رسید
کتاب «گزارش ناخوانده از سرانجام یک مسیر» با هدف بررسی جامع تحریم‌های کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و روشن کردن سرانجام مسیر مذاکره برای رفع آنها به چاپ دوم رسید. چاپ اول این کتاب را نشر شهید کاظمی با تیراژ 3000 نسخه‌ روانه‌ بازار نشر کرده بود که با استقبال مخاطبان مواجه شد و در مدتی کوتاه به چاپ دوم رسید. این کتاب به همت پژوهشگران اندیشکده‌ صدق در قالب 595 صفحه تهیه و تنظیم شده است و چاپ دوم آن نیز تیراژی 3000 نسخه‌ای دارد. بخش اول این کتاب که شامل 9 فصل است، به ساختار تحریم‌های اقتصادی کشورمان در حوزه‌های اصلی، یعنی حوزه‌های مالی- بانکی، نفتی، کالاهای اساسی، پتروشیمی، خودروسازی، هواپیمایی، کشتیرانی و فلزات گرانبها پرداخته و در هر حوزه، علاوه بر احصا و دسته‌بندی قوانین تحریمی مختلف اعمال‌شده، سابقه، اهمیت و تأثیرات عملی آنها را مورد بررسی قرار داده و برخی راهکارهای فعالان اقتصادی و مسؤولان حوزه‌ مربوط را برای بی‌اثر کردن آن تحریم‌ها عنوان کرده است.


Page Generated in 0/0050 sec