printlogo


کد خبر: 149315تاریخ: 1394/9/2 00:00
حجت‌الاسلام اژه‌ای از دستور رهبر انقلاب خبر داد
ورود قوه قضائیه به پرونده بورسیه‌ها

گروه سیاسی: با موافقت رهبر انقلاب، حالا قوه قضائیه به صورت مستقیم به پرونده دادخواهی بورسیه‌ها می‌پردازد.  به گزارش «وطن امروز»، پس از طرح ادعای غیر واقعی 3000 بورسیه غیرقانونی که متاسفانه با همراهی حسن روحانی بشدت در فضای جامعه مطرح شد، تمرکز مجلس شورای اسلامی و همچنین پیگیری این موضوع در فضای رسانه‌ای باعث شد این بورسیه‌شده‌ها به دنبال پیگیری حقوق خود باشند. با این حال اما به‌رغم آنکه رهبر انقلاب نیز صراحتا این موضوع یعنی ادعای 3 هزار بورسیه غیرقانونی را رد کردند اما وزیر فعلی علوم که دروغ‌های بی‌شرمانه مدیریت دوران فرجی‌دانا درباره بورسیه‌ها را به ارث برده بود، همکاری لازم را درباره پیگیری حقوق بورسیه‌ها انجام نداد. به عبارتی آنها دروغی را در جامعه مطرح کردند و با رسانه‌های خود آن را پروراندند تا علیه بخش مهمی از نخبگان دانشگاهی که تفکر یکسانی با آنها ندارند، جوسازی کنند. با این حال اما پیگیری‌ها مانع شده است آنها به‌راحتی بتوانند از عواقب این فریبکاری فرار کنند، چراکه اینک بنا به درخواست تعدادی از بورسیه‌ها، پرونده‌هایی در دادگاه علیه شایعه‌پراکنان دروغگو باز خواهد شد.  روز گذشته حجت‌‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه این خبر را اعلام کرد. اژه‌ای دیروز در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ورود دستگاه قضا به پرونده بورسیه‌ها فقط شامل دانشجویان بورسیه است، گفت: دیوان عدالت اداری و دستگاه قضا اجازه ورود نداشتند ولی اجازه داده شد در همین خصوص وارد شوند. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: براساس این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیماتی گرفت که طبق مصوبه این شورا کمیته ذی‌ربط در این مصوبه تشکیل شد و تصمیم گرفتند اگر کسی شاکی بود دیوان عدالت اداری نباید به این موضوع ورود کند. یکی از شکایت‌های مطرح شده موضوع بورسیه‌ها بود که تعدادی از دانشجویان آن را مطرح کرده بودند، علاوه بر این تعدادی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی نامه‌ای نوشته و اعلام کردند باید تجدیدنظری در خصوص این مصوبه انجام شود؛ پیرو این مساله رئیس قوه قضائیه نامه‌ای به رهبری ارسال و پیشنهاد داد در محکمه‌ای که با حضور وکیل، قاضی و کیفرخواست که به یک مساله رسیدگی می‌شود اگر حکم قطعی صادر شود، راهی باز داشته باشد که حکمی که خلاف شرع بود، بتوان به آن رسیدگی کرد. به گزارش میزان، معاون اول دستگاه قضا افزود: برای مثال ماده 18 و 477 که پیش از این مطرح بود و از طریق آن مجددا درخواست اعاده دادرسی صورت می‌گرفت پیشنهادی صورت گیرد و اگر رهبری اجازه می‌دهند مشابه این مساله لحاظ شود و اگر کسی اعتراض کرد شعبی از دیوان عدالت اداری به آن رسیدگی کنند. سخنگوی دستگاه قضا با اعلام موافقت رهبری برای ورود قوه قضائیه به موضوع بورسیه‌ها گفت: رهبری به صورت موردی موافقت کردند و گفته‌اند درخصوص بورسیه‌ها قوه قضائیه می‌تواند ورود کند.
تروریست‌های دستگیر شده عامل آمریکا
سخنگوی قوه قضا در ادامه نشست خبری خود به دستگیری برخی اعضای چند گروه تروریستی طی روزهای اخیر در ایران نیز اشاره کرد. اژه‌ای که در دولت اول محمود احمدی‌نژاد وزیر اطلاعات بوده و سوابق امنیتی ویژه‌ای دارد، گفت این تروریست‌ها مورد حمایت آمریکا بودند.  سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحولات منطقه‌ای و افزایش تهدیدات امنیتی و تروریستی، ارزیابی دستگاه قضا درباره امنیت کشور چیست؟ گفت: ارزیابی دستگاه قضا در مورد امنیت کشور خیلی خوب است اما به این معنا نیست که نباید مراقب باشیم. مرزبانان و سیستم امنیتی و قرارگاه‌های ما در مناطق مرزی هوشیار و مراقب هستند اما طبیعی است که ما هیچ وقت نباید دشمن را کوچک بشماریم.  وی ادامه داد: درباره اقدامات اخیر براساس   چیزی که وزارت اطلاعات اعلام کرد از یک گروه نیستند، از گروه‌های وابسته و از شاخه‌هایی از گروه‌های تکفیری هستند که از بیرون و از طریق آمریکا حمایت می‌شدند، موارد اخیر که دستگیر شده‌اند تحقیقات ادامه دارد تا جزئیات روشن شود و پرونده به دادگاه برود.  وی در ادامه و با اشاره به قطعنامه‌ای که علیه ایران به تازگی صادر شده است، گفت: یک قطعنامه غیرالزام‌آور به بهانه عدم رعایت حقوق بشر در ایران علیه ما صادر کرده‌اند که حقیقتا مضحک و شرم‌آور است که سازمان‌های بین‌المللی و امثال آمریکا اعلام کنند مدافع  حقوق بشر هستند. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای صدور بیانیه علیه ایران از سوی نهادهای بین‌المللی را اقدامی قابل تأمل و البته شرم‌آور دانست و افزود: این روزها برای همه روشن شده است کسانی که داعش را مسلح کردند، داعشی که قصد کرده بود نفت عراق را خریداری کند، کسانی که داعش را در جهت فروش و استخراج نفت کمک کردند خوب می‌دانند با فروش غاصبانه نفت چه ظلم‌هایی طی چندین سال به مردم مظلوم روا شد و همه اینها مورد حمایت غرب بویژه آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای منطقه بوده است.  وی در ادامه افزود: تیمی که در ارومیه دستگیر شدند یک گروه تکفیری نیستند و از گروه‌هایی هستند که از طریق آمریکا حمایت می‌شوند. تحقیقات از افراد دستگیر شده ادامه دارد تا پرونده به دادگاه فرستاده شود. سخنگوی قوه قضائیه همچنین گفت: درباره اطلاعات جدید درمورد بازداشت خبرنگاران تکرار می‌کنم که این افراد همه رسانه‌ای و خبرنگار نیستند.
حبس جیسون، زندانی بودن پسر مهاجرانی
سخنگوی قوه قضائیه درباره سرانجام پرونده جیسون رضاییان نیز توضیحاتی داد. وی درباره‌ ابلاغ حکم جیسون رضاییان گفت: حکم پرونده صادر شده اما به صورت رسمی به متهم و وکیل وی ابلاغ نشده است. بنده نیز جزئیات حکم را نمی‌توانم بیان کنم فقط اجمالا وی محکومیت به حبس را دارد و فعلا حکم قطعی نیست.  معاون اول قوه قضائیه در ادامه با تشکر از فرمانده نیروی انتظامی گفت: از ایشان تشکر می‌کنم که دستور دادند با جرائم مشهود برخورد جدی شود و امیدواریم این اقدام قاطعانه ادامه داشته باشد و از همین تریبون هم آمادگی قوه قضائیه برای هرگونه کمک را اعلام می‌کنم. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی درباره صحت بازداشت پسر یکی از وزرای دولت اصلاحات و ربط آن به پرونده دکل نفتی گفت: بله این بازداشت صحت دارد و درست است.
زنگنه هنوز بازجویی نشده
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شکایتی در خصوص دلال جدید نفتی که 8/5 میلیارد یورو بدهی دارد به دستگاه قضا رسیده است و آیا وزیر نفت در این پرونده بازجویی شده است، گفت: شکایتی نشده و بازجویی هم نشده است. سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در رابطه با علنی برگزار شدن دادگاه بابک زنجانی این شائبه وجود دارد که چرا این دادگاه علنی برگزار شده و در آن به راحتی به مسؤولان تهمت زده می‌شود، گفت: در هر جلسه دادگاه قاضی در این رابطه تذکر می‌دهد، خودم هم در نشست‌های قبلی این تذکر را داده‌ام، در این مدت شاهد بودیم افرادی بیرون دادگاه به متهم تعابیر و اتهاماتی را نسبت می‌دهند و متهم در دادگاه نام افرادی را برده و به آنها نسبت می‌دهد که هر دو صحیح نیست.  معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: از طرفی نمی‌شود دهان متهم را بست و در صورت توهین، دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود یا چنانچه شاکی خصوصی وجود داشته باشد رسیدگی می‌شود.  وی تصریح کرد: درباره علنی شدن این دادگاه نیز باید بگویم بالاخره شما با علنی برگزار شدن موافقید یا خیر؟!


Page Generated in 0/0064 sec