printlogo


کد خبر: 149457تاریخ: 1394/9/4 00:00
عرضه ارز کافی نبود
دلار حبابی 3605 تومان شد

گروه اقتصادی: دلار در بازار آزاد به ۳۶۰۵ تومان هم رسید. به گزارش «وطن‌امروز»، با توجه به تقاضای زیاد دلار در بازار این ارز نسبت به سایر ارزها در بازار افزایش قیمت دارد. دولت هفته گذشته ۵۰ میلیون دلار به صرافی‌ها تزریق کرد اما این کار هم مانع افزایش قیمت دلار نشد. قطعا قیمت دلار حبابی است، چراکه نرخ سایر ارزها ثابت است و فقط نرخ دلار این روزها افزایش پیدا می‌کند. به اعتقاد کارشناسان تقاضای دلار کاذب است و پیش‌بینی کاهش قیمت بعد از اربعین حسینی سخت نخواهد بود. روند چند هفته اخیر نشان می‌دهد تقاضای دلار بیش از سایر ارزهاست و به همین علت درصد گرانی دلار از سایر ارزهای موجود در بازار بسیار بیشتر است و این حبابی بودن قیمت‌ دلار را بیش از پیش ثابت می‌کند. البته دخالت دولت در بازار ارز تاکنون موجب کاهش هیجانات نشده است. علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد با بیان اینکه افزایش نرخ ارز مقطعی است، گفته بود: با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین و کریسمس تقاضا به صورت مقطعی افزایش یافته اما اثر آ‌ن کوتاه‌مدت است و در آینده نزدیک ثبات به بازار ارز باز خواهد گشت، چرا که در عوامل بنیادین بازار اثری مبنی بر رشد نرخ ارز نمی‌بینیم. در بازار سکه، طرح جدید با 3500 تومان افزایش 907 هزار تومان، طرح قدیم با 3هزار تومان رشد به قیمت 906 هزار و نیم‌سکه با هزار تومان افزایش 455 هزار تومان فروخته شد. ربع‌سکه و سکه گرمی نیز بدون تغییر به ترتیب 244 هزار و 165 هزار تومان به فروش رسید و هر گرم طلای 18 عیار با 230 تومان افزایش 92 هزار و 230 تومان معامله شد. قیمت اونس در بازار جهانی طلا نیز با 6 دلار و 50 سنت افزایش به 1074 دلار و 90 سنت رسید. اخیرا  دبیر کانون صرافان از اتمام دینار عراق در بازار خبر داده بود و از مسافران به عراق برای شرکت در مراسم اربعین حسینی خواسته بود به جای دینار، دلار تهیه کنند.  در همین باره عبدالامیر بیت‌لفته، رئیس کانون صرافان به فارس گفت: به طور کلی حجم دینار عراق در بازار ایران و سایر بازارها پایین است، زیرا تقاضای چندانی ندارد. وی افزود: افزایش نرخ دینار عراق در بازار داخل به دلیل افزایش مقطعی تقاضاست. با توجه به اینکه به طور طبیعی عرضه دینار عراق کم است، به متقاضیان توصیه می‌کنیم به جای دینار، دلار خریداری کنند. رئیس کانون صرافان با بیان اینکه دلار در عراق به سهولت قابل تبدیل به دینار عراق و سایر ارزهاست، تصریح کرد: در شرایط فعلی اگر زائران کربلای معلی به جای دینار، دلار خریداری کنند، از لحاظ اقتصادی، زیانی متوجه آنها نخواهد شد.
بنیه ارزی بانک مرکزی تقویت می‌شود
یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره آینده نرخ ارز اظهار داشت: نرخ ارز اگر چه طی چند روز گذشته افزایش یافت اما این رشد مقطعی و زودگذر خواهد بود. علاوه بر این با توافق انجام شده برای ورود ارزهای بلوکه شده به ایران بی‌تردید بنیه ارزی بانک مرکزی افزایش می‌یابد و درصورت نوسان قیمت ارز، بازار به خوبی مدیریت می‌شود. دکترمهدی تقوی به افرادی که قصد دارند با هدف سرمایه‌گذاری اقدام به خرید ارز کنند، هشدار داد: به نظر می‌رسد چنین سرمایه‌گذاری‌هایی نمی‌تواند آنها را منتفع کند، چرا که دولت نمی‌خواهد بازار را به حال خود رها کند. وی افزود: البته پس از افزایش قیمت، ارز سیر نزولی خواهد داشت. این کارشناس اقتصادی گفت: سفته‌بازها در بازار هم پیش‌بینی می‌کنند در صورت رفع تحریم‌ها، قیمت ارز باز هم کاهش یابد اما در این میان باید متغیری دیگر را هم در نظر گرفت و در معادلات لحاظ کرد؛ متغیری به نام قیمت نفت. واقعیت این است که قیمت نفت نیز در بازارهای بین‌المللی اکنون بشدت کاهش یافته و این کاهش هم به معنای افت درآمدهای نفتی است.
عمر کوتاه قیمت اخیر ارز
وزیر اقتصاد، نوسانات بازار ارز را به دلیل افزایش نرخ ارز فصلی دانست و گفت: هرچند تقاضای ارز از سوی اتباع خارجی در بازار محسوس است اما تغییرات جدی در بازار رخ نداده و در فصول سال شاهد نوسانات نرخ ارز هستیم. وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این موضوع ارتباطی به خروج ارز از کشور به دلیل صدور ویزای اربعین می‌تواند داشته باشد، اظهار داشت: مجموعه‌ای از این عوامل به صورت فصلی تقاضای ارز را افزایش داده و فکر نمی‌کنیم قابل ملاحظه باشد. آنچه برای ما در بازار ارز مهم بوده ثبات پایدار بوده و اینکه جلوی التهابات و تلاطم آن گرفته شود. همچنین دبیرکل کانون صرافان از ورود ارز چند بانک به بازار با دستور بانک مرکزی خبر داد. عبدالامیر بیت‌لفته با بیان اینکه به‌طور قطع قیمت دلار کاهش خواهد یافت، گفت: تقاضا برای ارز تا اربعین حسینی(ع) افزایشی است اما  قیمت‌های کنونی نیز پایدار نخواهد بود. وی دلایل افزایش نرخ ارز را عدم تعادل در عرضه و تقاضا دانست و تصریح کرد: بانک مرکزی هم‌اکنون توسط چند بانک به بازار ارز تزریق می‌کند تا بازار ارز از بی‌نظمی و التهاب خارج شود و نسبت به ماه گذشته شاهد کاهش قیمت باشیم.
ارزباران بازار
به هرحال اواسط هفته گذشته بانک‌های ملی، پارسیان، ملت، سینا و صادرات برای تعدیل قیمت‌ها دلار به بازار تزریق کردند. این بانک‌ها 50هزار دلار را با قیمت حدود 10 تا 15 تومان زیر نرخ واقعی بازار در اختیار صرافان مجاز قرار دادند تا بدین طریق از افزایش قیمت ارز در بازار جلوگیری شود. دبیرکل کانون صرافان گفت: صرافان هم باید ارز را از طریق سیستم سنا و فاکتور بفروشند. بیت‌لفته افزود: 421 صرافی مجاز که تحت نظارت بانک مرکزی مجاز به فعالیت هستند مشخص شده‌اند و اماکن نیروی انتظامی موظف به تعطیلی صرافی‌های غیرمجاز و برخورد با دلالان ارز در بازار و خیابان است. وی گفت: قیمت ارز کاهش یافته است و قطعاً این قیمت پایدار نخواهد بود، چرا که دلایل افزایش نرخ ارز نبود تعادل در عرضه و تقاضاست. بیت‌لفته  افزود: سفر  زائران  به عراق، اتفاقات منطقه و ارائه تسهیلات برای خرید خودرو و... هم در افزایش قیمت ارز تأثیر داشته است، از طرفی  افراد وقتی حس می‌کنند قیمت کالایی می‌خواهد افزایش یابد، سرمایه و نقدینگی خود را به آن سمت و کالایی که متقاضیانش افزایش می‌یابند، می‌برند و عرضه آن دچار کاهش می‌شود و  قیمت به‌صورت غیرواقعی و مقطعی افزایش می‌یابند. علاوه بر این مدیر اداره صادرات بانک مرکزی نیز با بیان اینکه ما رسیدن نرخ دلار به کانال 3600 تومان را تایید می‌کنیم، از برنامه بانک مرکزی برای افزایش عرضه ارز خبر داد و گفت: بانک مرکزی برای کاهش التهاب در بازار مداخله می‌کند.


Page Generated in 0/0053 sec