printlogo


کد خبر: 149504تاریخ: 1394/9/4 00:00
یارانه سیب‌زمینی‌کاران 2سال است که سرخ شده است
ماجرای نا تمام سیب‌زمینی دولتی!

گروه اقتصادی: با وجودی که سیب‌زمینی به عنوان کالایی پرمصرف در سبد غذایی مردم اهمیت بالایی دارد و از طرفی یک محصول آب‌بر محسوب می‌شود ، اما متاسفانه نبود الگوی کشت در کنار عدم برآورد نیاز مصرف داخلی  و در نهایت  نداشتن برنامه‌ریزی برای بازار صادرات این کالا موجب شده است تا تولیدکنندگان سیب‌زمینی در برخی مواقع سال با مشکلاتی مواجه شوند. به گزارش «وطن امروز»،  اگرچه مسؤولان معدوم کردن 1700تن سیب‌زمینی را به خاطر فاسدشدن آن و نیز نبود انبارهای لازم برای نگهداری این محصول عنوان می‌کنند اما این سوال به ذهن می‌رسد که چرا دولت و مسؤولان جهاد کشاورزی ابتدا برآورد خاصی از میزان تولید یا نیاز مصرف محصولات نداشته یا برای جلوگیری از وقوع چنین پدیده‌هایی بسترسازی لازم را ندارند چرا که علاوه بر کشت سیب‌زمینی، محصولاتی چون هندوانه و خرما نیز سالانه با انباشت تولید همراه است و خیلی از این محصولات به موجب نبود بازار فروش یا صنایع تبدیلی خوراک دام می‌شوند. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن انتقاد از سیب‌زمینی‌های معدوم‌شده عنوان کرد معدوم کردن سیب‌زمینی‌ها کج‌سلیقگی بوده است چرا که حداقل این سیب‌زمینی‌ها می‌توانست خوراک دام شود. عباس رجایی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: به طورکلی سیاست اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر آن دارند یکی از پایه‌های اصلی آن به بخش کشاورزی و حمایت از تولید بخش کشاورزی اختصاص دارد. وی در باره امحای 1700 تن سیب‌زمینی که اخیرا مدفون شده است، اظهار کرد: ما نسبت به سیب‌زمینی که معدوم شده است اعتراض داریم، این اقدام کج‌سلیقگی بوده است، این سیب‌زمینی‌ها حداقل می‌توانست خوراک دام شود تا استفاده‌ای از آن شده باشد. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: این سیب‌زمینی‌ها بهاره بوده و باید توجه داشته باشیم محصولات صیفی و سبزی فسادپذیر است و نمی‌توان مدت زمان زیادی آنها را نگهداری کرد. همچنین 10 درصد از این محصول به سهم کمیته امداد و تحت پوشش‌ها داده شده است ولی به لحاظ اینکه از تولید‌کننده داخلی حمایت بشود و نرخ سیب‌زمینی بیش از حد افت نکند این امکان وجود نداشت که به صورت فله‌ای وارد بازار شود چرا که با افت بیشتری در قیمت خرید از تولید‌کننده مواجه می‌شد.  رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دولت یارانه‌ای را برای صادرات محصولاتی مانند سیب‌زمینی تعریف کرده است که مقدار آن 150 تومان به ازای هر کیلوگرم بوده است اما از زمان تصویب آن 2 سال می‌گذرد و هنوز این یارانه پرداخت نشده است و عملا بخش صادرات سیب‌زمینی هم نتوانسته کارا عمل کند، بنابراین اگر می‌خواهیم حمایت از تولید داشته باشیم باید از بخش کشاورزی چنین حمایت‌هایی شکل بگیرد تا تولید‌کننده در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد.
سیب‌زمینی سالم امحا نشده است
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با اشاره به امحای سیب‌زمینی‌ در استان فارس که منجر به تقاضای استعفای یکی از نمایندگان شده است، گفت: ادعای امحای سیب‌زمینی سالم کذب محض است. محمدمهدی برومندی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به امحای مقداری سیب‌زمینی‌در استان فارس که منجر به تقاضای استعفای یکی از نمایندگان شده است،گفت: با توجه به مستندات موجود امحای سیب‌زمینی‌های یاد شده در تیرماه به علت کیفیت پایین این محصول و فاسد شدن آن رخ داده است. نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد درمجلس، با بیان اینکه دولت برای تنظیم بازار اقدام به خرید سیب‌زمینی کرده بود، افزود: با توجه به نامناسب بودن انبار نگهداری از سیب‌زمینی و تکنولوژی پایین مقداری از این محصول فاسد شده است. وی ادامه داد: متاسفانه همسو نبودن تولید با نیاز کشور تاکنون خسارت‌های بیشماری را به اقتصاد ما وارد کرده است. برومندی با بیان اینکه در صورت فراهم بودن زمینه صادرات محصولات کشاورزی، امحای محصولات برای تنظیم بازار رخ نخواهد داد، تاکید کرد: متاسفانه با فراهم نبودن زمینه صادرات سرنوشت سیب‌زمینی برای گوجه فرنگی و سایر محصولات نیز تکرار شده است.  این نماینده مردم درمجلس نهم، با تاکید بر اینکه استعفا و تهدید به این نوع اقدامات کلید حل مشکلات کشاورزان نیست، افزود: مسؤولان باید به دنبال راهکاری برای رفع ریشه‌ای مشکلات کشاورزان باشند.  سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به صلاحدید مسؤولان استان فارس توزیع رایگان سیب‌زمینی به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی صورت گرفته است، تصریح کرد: ادعای امحای سیب‌زمینی سالم کذب محض است.  این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه علت عرضه سیب‌زمینی‌های مازاد به بازار برهم نزدن تنظیم بازار بوده است، تصریح کرد: درصورتی که سیب‌زمینی‌های مازاد به بازار حتی با قیمت ارزان عرضه می‌شد باز هم کشاورز متضرر این موضوع بود.   
سیب‌زمینی‌ها در حال فساد است، به کمیته امداد بدهید
سرپرست تعاون روستایی استان فارس 11 تیرماه سال جاری در نامه‌ای به مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نسبت به فاسد شدن 720 تن سیب‌زمینی هشدار و پیشنهاد داده بود، این سیب‌زمینی‌ها رایگان در اختیار کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار گیرد. براساس اسناد منتشر شده از وضعیت دفن شدن سیب‌زمینی‌های خرید تضمینی شده بهاره در استان فارس، 170 تن از این محصولات با هماهنگی فرماندار به صورت رایگان در اختیار کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار گرفته و مابقی دفن شده است.سرپرست تعاون روستایی استان فارس 11 تیرماه سال جاری در نامه‌ای به مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نسبت به فاسد شدن 720 تن سیب‌زمینی هشدار و پیشنهاد داده بود، این سیب‌زمینی‌ها رایگان به کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص یابد.


Page Generated in 0/0103 sec