printlogo


کد خبر: 149578تاریخ: 1394/9/7 00:00
آغاز تأمین مالی وام 25 میلیونی
خودروسازان دیگر بهانه‌ای ندارند!

گروه اقتصادی: مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد این بانک تأمین مالی فروش اقساطی خودرو با وام 25 میلیون تومانی را از پنجشنبه گذشته آغاز کرده است. به گفته سیدعلی‌اصغر میرمحمدصادقی با توجه به اینکه قرار بود بانک‌های عامل اسناد دریافتی از سوی خودروسازان را به بانک مرکزی ارائه کنند، بانک‌های تجارت و سپه این اسناد را که شامل چک و سفته است به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند که در نتیجه بلافاصله مبالغ آنها به حساب این بانک‌ها واریز شده است.  وی با اشاره به اینکه تأخیر ایجاد شده به‌دلیل عدم پشت‌نویسی چک‌های تحویلی از سوی خودروسازان بود، افزود: طبق تعهد قبلی تا سقف 110 هزار خودرو تسهیلات را تامین مالی خواهیم کرد. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی این را هم گفت که بانک‌های عامل طبق آنچه به آنها اعلام کرده‌ایم منتظر دریافت همه اسناد از سوی خودروسازان نخواهند ماند بلکه هرچه به دست آنها می‌رسد و اسناد آن تکمیل است باید به تدریج به بانک مرکزی اعلام کنند تا تامین مالی آن به سرعت انجام شود تا اینکه خودروسازان بتوانند تعهدات خود مقابل مشتریان را به سرعت انجام دهند.  به‌گفته میرمحمدصادقی، بانک‌های صادرات، پارسیان و ملت نیز از دیگر بانک‌های عامل هستند که به محض دریافت اسناد از سوی آنها مبالغ از سوی بانک مرکزی به حساب‌شان واریز می‌شود تا در اختیار خودروسازان قرار دهند. بنابر آنچه مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده است بانک‌های عامل به‌صورت روزانه و براساس اسناد دریافتی نسبت به‌تأمین مالی وام خودرو اقدام‌ می‌کنند بنابراین خودروسازان دیگر دلیلی برای بهانه‌تراشی نخواهند داشت. اما آنچه خودروسازان گفته‌اند قابل توجه است و آن اینکه خودروسازان اعلام کرده‌اند زمان یک‌ماهه تحویل خودرو از روز واریز پول آنها توسط بانک‌ها شروع می‌شود.  این شرط خودروسازان بار دیگر پایبندی آنها به قرارداد و توافقات انجام شده برای ارائه تسهیلات از سوی شبکه بانکی را تحت‌الشعاع قرار داده چراکه از ابتدا شرایط توافق به‌گونه‌ای دیگر بود. به هرحال اکنون با شروع تأمین مالی فروش اقساطی خودرو از سوی بانک‌ها، به نظر نمی‌رسد فعلا بهانه‌ای برای تحویل یا عدم تحویل خودروهای ثبت‌نامی باقی مانده باشد و خریداران باید بزودی خودروهای خریداری شده را تحویل بگیرند.  در این میان هر روز که از تأخیر در تحویل خودروها می‌گذرد، عطش بازار برای ورود خودروهای وام‌دار بیشتر می‌شود و همه منتظر ورود این خودروها به بازار هستند، اگرچه شاید درصد کمی از آنها بخواهند به قصد فروش روانه بازار شوند.  یکی از فعالان بازار خودرو در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: ممکن است با آغاز تحویل  این خودروها برخی بخواهند خودروی خود را بفروشند، اما این فروش و خرید باید به صورت قولنامه‌ای باشد.  وی می‌افزاید: خرید و فروش وکالتی این خودروها حتما صورت می‌گیرد و بنابراین هستند افرادی که به همین صورت هم حاضر باشند خودرو بخرند و در زمان مناسب بفروشند. به گفته این فعال خودرو، برخی از افرادی که متقاضی خرید با وام دولتی بودند و موفق به خرید نشدند، اکنون حاضرند با پرداخت درصدی بالاتر، خودروهای ثبت‌نامی متقاضیان موفق به مشارکت در این طرح را بخرند بنابراین دلالان اکنون تلاش دارند نقطه اتصال این متقاضیان به فروشندگان شوند اما اگر بخواهیم محکی هم از بازار فعلی خودرو داشته باشیم، اگرچه همچنان به بن بست رکود می‌رسیم اما برخی امیدوارند بازار با نزدیک شدن به ایام پایانی سال تحرکاتی داشته باشد. اکنون هم همچنان بیشتر افرادی که متقاضی فروش خودروهای خود هستند، با استقبال سرد متقاضیان مواجه می‌شوند.  یکی از افرادی که برای فروش خودروی خود به جمعه بازار فروش خودرو در چیتگر مراجعه کرده است، می‌گوید: متقاضی جدی برای خرید خودروهای دست دو وجود ندارد و باید ساعت‌ها برای فروش خودرو منتظر ماند.  وی می‌افزاید: البته اگر خودرو شرایط بسیار بسیار مناسبی داشته و به نوعی اکازیون باشد، ممکن است چند ساعته هم به فروش برسد در غیر این صورت باید چند بار یا به عبارتی چند جمعه را برای فروش خودروی خود در رفت‌وآمد باشد. وی گفت: به دلیل تعویض‌های مکرری که ظرف یک‌سال گذشته درباره خودرویم داشته‌ام، می‌توانم بگویم هیچ وقت به این اندازه بازار بی‌رونق نبوده است.  به هر حال بازار خودرو این روزها، شرایط رکود سرسختانه‌ای را سپری می‌کند. در طرح فروش اقساطی خودرو با تسهیلات 25میلیونی که از 18 آبان ماه کلید خورد با توجه به استقبال گسترده مردم این طرح بیش از 6 روز دوام نیاورد و با پر شدن سقف تعیین شده متوقف شد. شرایط به‌گونه‌ای بود که خریدار تا 80 درصد کل مبلغ خودرو و تا حداکثر 25 میلیون تومان را با سود 16 درصد تسهیلات دریافت و مابقی را نقدا پرداخت می‌کرد. بر این اساس خودروساز نیز اسناد دریافتی (چک یا سفته) بابت فروش را به بانک‌های عامل تعیین شده تحویل می‌دهد تا بانک‌ها با ارسال آن به بانک مرکزی خطوط اعتباری با سود 14 درصد دریافت و به حساب خودروسازان واریز کنند.
 


Page Generated in 0/0064 sec