printlogo


کد خبر: 149589تاریخ: 1394/9/7 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد
انتقاد شدید از طرح پرحاشیه بهارستان
سردار کمالی: حذف شرط «تعیین تکلیف سربازی در اخذ گواهینامه» مغایر اصل 110 قانون اساسی است

گروه اجتماعی: روزهای پایانی هفته گذشته مصوبه‌ای پرحاشیه روی میز بهارستان‌نشینان قرار گرفت که از همان ابتدا با صف‌آرایی موافقان و مخالفان روبه‌رو شد. به‌تازگی نمایندگان مجلس در بررسی جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث بر اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، با پیشنهاد دریافت گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت موافقت کردند.
گواهینامه‌دار شدن افراد آن هم بدون تعیین تکلیف وضعیت نظام وظیفه خبری است که نقل محافل شده و این روزها بیشتر جوانان در جمع دوستانه و شبکه‌های اجتماعی درباره آن اظهارنظر می‌کنند اما در مقابل سردار موسی کمالی، جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با انتقاد شدید از این مصوبه آن را مغایر با اصل 110قانون اساسی دانسته است.
این در حالی است که متقاضیان دریافت گواهینامه از این مصوبه استقبال کرده‌اند اما براساس موضع ستاد کل نیرو‌های مسلح اجرایی شدن این مصوبه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
از بهارستان اصرار، از ستاد کل انکار
موضوع دریافت گواهینامه بدون ارائه مدرکی که وضعیت نظام وظیفه افراد را روشن کند در شرایطی مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت که طی روند بررسی این پیشنهاد در صحن مجلس برخی نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند اما در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی سوم آذر ماه و در ادامه بررسی جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، ماده 55 این لایحه و پیشنهادات الحاقی به آن را به تصویب رساندند و با یک پیشنهاد الحاقی به این ماده موافقت کردند؛ طبق این مصوبه، دریافت گواهینامه نیازمند پایان خدمت و معافیت سربازی نیست.
در همین حال وکلای ملت گره‌گشایی از مشکلات برخی افراد که برای دریافت گواهینامه دچار مشکل شده‌اند را به‌عنوان دلیل اصلی طرح این موضوع بیان کردند.
اما در مقابل این تصمیم‌گیری، جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح  مخالفت خود را اعلام کرده و با انتقاد شدید از وضع قوانین در حوزه نظامی اجرایی شدن چنین مصوبه‌ای را کمک به سربازان غایب و افرادی دانسته است که از قانون تمرد کرده‌اند.
مصوبه مجلس در تضاد با اصل110 قانون اساسی
این در حالی است که سوم آذر ماه و همزمان با اعلام نتایج جلسه پارلمان ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و سردار کمالی آن را غیرکارشناسی و تصمیمی عنوان کرد که نیازمند بررسی دوباره است.
وی که اجرای این مصوبه را با تبعات و آسیب‌های بسیار همراه می‌داند درباره این شیوه دریافت گواهینامه گفته است این مصوبه بیش از آنکه سبب رغبت اقدام به سربازی شود، به نفع سربازان و مشمولان فراری و غایب و متخلف خواهد بود. از نظر ما این مصوبه نیاز به کار کارشناسی پیشرفته و جلب نظر و هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح دارد و ما نیز به دنبال این هستیم با رایزنی و صحبت با نمایندگان مجلس آثار و پیامدهای چنین مصوبه‌ای را به آنها نشان دهیم.
اما با گذشت چند روز از اعلام نظر موافقان و مخالفان این موضوع، جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح بار دیگر با انتقاد شدید از حذف شرط تعیین تکلیف سربازی برای دریافت گواهینامه، این تصمیم را به صراحت مغایر اصل 110قانون اساسی معرفی کرده است.
مخالفت ستادکل نیروهای مسلح
سردار موسی کمالی، جانشین منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح در واکنش به مصوبه مجلس مبنی بر حذف شرط تعیین تکلیف خدمت سربازی برای دریافت گواهینامه، اظهار داشت: در حال حاضر افراد ذکور بالای 18 سال در صورتی که دانش‌آموز، دانشجو، معاف از خدمت یا در حال خدمت سربازی باشند با دریافت معرفینامه از مراکز آموزشی در حال تحصیل یا در حال خدمت، قادر به دریافت گواهینامه خواهند بود؛ بنابراین در این شرایط تنها «سربازان غایب»، «سربازان فراری» و کسانی که ترک‌تحصیل کرده و قصد انجام خدمت را ندارند قادر به دریافت گواهینامه رانندگی نیستند. جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به تسنیم گفته است: «بنابراین و با توجه به شرایط یادشده، این مصوبه مجلس تنها مشمول متخلفانی می‌شود که از قوانین کشور و قوانین خدمت سربازی، سر باز زده‌اند و هیچ تسهیلاتی را برای سایر جوانان، فراهم نخواهد کرد».
علاوه بر این وی این مصوبه را باعث افزایش غیبت از خدمت سربازی عنوان کرد و یادآور شد: علاوه بر این موارد، با توجه به مصوبه سال 1390 مجلس شورای اسلامی که دریافت گواهینامه را منوط به تعیین تکلیف خدمت سربازی دانسته بود، این مصوبه با قوانین جاری و بویژه با اصل 110 قانون اساسی مغایر است.
به گفته سردار کمالی همچنین کمیسیون مرتبط با موضوع خدمت سربازی، کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی است اما متأسفانه این طرح از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه شده که موضوع آن هیچ ارتباطی با فعالیت این کمیسیون ندارد.
جانشین منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه هرگونه تصمیم‌گیری درباره نیروهای مسلح باید با نظر رهبری و هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح انجام شود، تصریح کرد: متأسفانه با وجود مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح با این طرح، این طرح در صحن علنی مجلس مطرح شد.


Page Generated in 0/0059 sec