printlogo


کد خبر: 149795تاریخ: 1394/9/10 00:00
رازهای مدیران موفق

طاهره آرمنده*: به‌طور طبیعی همه مدیران اگرچه بر مجموعه خود مدیریت می‌کنند اما نمی‌توانند مدیران موفقی باشند چنانچه یک مدیر واقعی نباشند. در اینجا ویژگی‌های مدیران موفق آورده شده که به‌طور قطع می‌تواند در موفقیت هر مدیری نقش داشته باشد.
1- انتخاب درست و تصمیم‌گیری صحیح: همه مدیران موفق علاوه ‌بر هوشیاری مثال‌زدنی در روابط اجتماعی، توانایی و مهارت به کارگیری و گزینش، کسانی را دارند که برای کار مورد نظرشان مناسبند و گویی برای آن کار ساخته شده‌اند.
2- روابط عمومی قوی: عده‌ای روابط عمومی قوی داشتن را با پرحرفی اشتباه می‌گیرند و در خوش‌صحبتی زیاده‌روی می‌کنند. روابط عمومی قوی یعنی بدانید با چه کسی چگونه صحبت کنید. مهارت برقراری ارتباط با دیگران بر اساس سن، جنسیت و شرایطی که شخص دارد، مهارتی است که برخورداری از آن، مدیران را یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند.
3- خودباوری: مدیران موفق معمولا هیچ تلاشی برای بروز رفتارهای مصنوعی نمی‌کنند. نشان دادن خود واقعی و تلاش برای انتقال ویژگی‌های مثبت به کارمندان، موجب اعتبار یافتن مدیر و در نتیجه موفقیت او خواهد شد.
4- پذیرش نداشته‌ها و افتخار به داشته‌ها: مدیران موفق اصولا انسان‌های خوشبینی هستند و از هیچ تلاشی برای رسیدن به اهداف خود فروگذار نمی‌کنند. آنچه آنها را از دیگران متفاوت می‌کند این است که توانایی پذیرش ضعف‌ها و نداشته‌های خود را دارند و در تلاطم مشکلات، افتخارات و داشته‌هایشان را فراموش نمی‌کنند.
5- ایجاد و تقویت روحیه تیمی: متأسفانه بسیاری از تیم‌ها معمولا روحیه تیمی ندارند و با وجود کار کردن و فعالیت در یک مجموعه، اهداف مشترکی را دنبال نمی‌کنند.  هنر مدیر موفق، تقویت روحیه تیمی و ایجاد همبستگی بین اعضای تیم است.
6- ایجاد خودباوری در کارمندان: مدیر موفق باید قدرت تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در کارمندان خود بویژه در شرایط سخت را داشته باشد. این اعتماد به نفس تنها زمانی در وجود کارمندان نهادینه می‌شود که مدیرشان به آنها اطمینان و اعتماد داشته باشد.
7- احترام به زیردستان: مدیر موفق و شایسته اعتقادی به کلمه «زیردست» ندارد و واژه‌هایی چون همکار و کارمند را جایگزین می‌کند. او قلباً باور دارد که کارمندان در هر جایگاهی، شایسته احترام هستند و از آنجا که عصبانیت و تحکم از ویژگی‌های مدیران موفق نیست، مدیران عصبی و پرخاشگر نباید به موفقیت خود چندان امیدوار باشند.
8- اجازه مشارکت دادن به کارمندان: مدیر خودرأی و تک‌رو، جایی در دل کارمندان خود ندارد و به‌خاطر همین ویژگی‌ها هم موفقیت‌های زیادی را به چشم نمی‌بیند. مدیر موفق در تصمیم‌گیری‌ها از مشورت و مشارکت دیگر اعضای سازمان خود استقبال می‌کند.
9- آرامش داشتن و آرامبخش بودن: از جمله ظریف‌ترین و مهم‌ترین تفاوت‌های مدیر موفق و مدیر معمولی همین آرامبخش بودن است. مدیر معمولی عبوس و جدی فقط باعث ترس کارمندان و در نتیجه پایین آمدن بازده کاری آنها می‌شود درحالی که مدیر موفق هم خود آرامش دارد و هم باعث آرامش دیگران می‌شود.
10- به دقت گوش می‌کنند: اینگونه مدیران به کارکنان خود اطمینان می‌دهند که هر زمان از ایشان پرسشی داشته باشند، در دسترس خواهند بود. به پیشنهادات و انتقادات آنها گوش می‌کنند، حتی گاهی از مشکلات آنها می‌پرسند و به دقت به پاسخ‌هایشان گوش می‌کنند و راهکار ارائه می‌دهند.
*کارشناس مدیریت
 


Page Generated in 0/0050 sec