printlogo


کد خبر: 149842تاریخ: 1394/9/10 00:00
سلامت

همزمان با جلسه ستاد کشوری پزشک خانواده مطرح شد
3 پرسش وزیر بهداشت
از تأمین‌اجتماعی
وزیر بهداشت با مطرح کردن 3 پرسش از سازمان تامین‌اجتماعی بر ضرورت تجمیع بیمه روستاییان در قالب بیمه سلامت ایرانیان تاکید کرد. به گزارش تسنیم، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت در جلسه ستاد کشوری پزشک خانواده عنوان کرد: لازم است برنامه‌های کشوری به منظور تشویق پزشکان خانواده برگزار شود زیرا آنها در خط مقدم خدمات قرار دارند. وی افزود: متاسفانه کمتر از اثرات مثبت و تغییرات ایجاد شده برای مردم سخن گفته شده و بیشتر نکات منفی به اطلاع رسیده است که باید اقدامات و برنامه‌ها بیش از گذشته به اطلاع مردم برسد. هاشمی همچنین خاطرنشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی با توجه به تعداد بیمه‌شدگانی که دارد چه نقشی در روستاها دارد؟ آیا قصد هزینه کردن دارد؟ یا در نقاط روستایی هزینه می‌کند و ما نمی‌بینیم. وزیر بهداشت بر ضرورت تجمیع بیمه روستاییان در قالب بیمه سلامت ایرانیان تأکید کرد و یادآور شد: یک روستایی هیچ گناهی نکرده که چون در روستا زندگی می‌کند ارزش دفترچه وی کمتر از دفترچه افراد ساکن در شهرها باشد بنابراین لازم است درباره بیمه روستاییان تجدید نظر جدی صورت گیرد اما تصمیم‌گیرنده نهایی وزارت رفاه است. هاشمی اظهار داشت: حداکثر 650 متخصص پزشک خانواده در کشور تربیت خواهند شد و باید اعلام کنیم پزشکان عمومی مجری برنامه پزشک خانواده در کشور باید به کارشان ادامه دهند و مورد حمایت قرار گیرند چون در آینده بنا نداریم متخصصان تربیت شده را جایگزین پزشکان حاضر کنیم.

پناه‌گیری وزارت بهداشت
پشت تجمیع بیمه‌ها
«وزارت بهداشت با مشکلاتی روبه‌رو است و به دلیل فرار از آنها، درباره تجمیع بیمه‌ها پافشاری می‌کند». مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این مطلب به مهر گفت: تجمیع بیمه‌ها باید در چارچوب قانون شکل بگیرد و این در شرایطی است که سرانه یکسانی از بیمه‌‌شدگان دریافت شود، به همین دلیل در حال حاضر تجمیع بیمه‌‌ها به ضرر بیمه‌‌شدگان خواهد بود. وی افزود: با وضعیت فعلی، تجمیع، غیرقابل قبول بوده و به همین علت است که تامین‌اجتماعی و وزارت رفاه امکان تجمیع را ندارند و مخالفت می‌کنند. پزشکیان در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت بهداشت مدتی است بر تجمیع بیمه‌ها پافشاری می‌کند، عنوان کرد: فکر می‌کنم وزارت بهداشت با مشکلاتی روبه‌رو است و به دلیل فرار از آنها، در مورد تجمیع بیمه‌ها پافشاری می‌کند در حالی که مشکل موجود، بیمه‌ها نیستند بلکه روندی است که در آن وزارت بهداشت به چارچوب قانونی عمل نکرده است. وزیر اسبق بهداشت با تاکید بر اینکه با روند فعلی و اجرای طرح تحول سلامت، مشکلات زیادی بر دوش وزارت بهداشت مانده است، یادآور شد: این وزارتخانه می‌خواهد بگوید مشکل از بیمه‌هاست و آنها هستند که پول و بدهی خود را نمی‌دهند در حالی که بیمه‌ها مشکلی ندارند و قانون برای این وزارتخانه مشخص کرده که یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۱۰ درصد سهم سلامت از هدفمندی یارانه‌ها را کجاها هزینه کند.

هشدار درباره شیوع عفونت انگلی در بین نوزادان
«بیماری توکسوپلاسموز یکی از شایع‌ترین عفونت‌های انگلی است و تست غربالگری توکسوپلاسموز در زنان باردار جهت پیشگیری از این بیماری در بین نوزادان لازم است». معصومه عابدینی، فوق‌تخصص عفونی کودکان با بیان این مطلب اظهار داشت: زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های توکسوپلاسموز هستند. این موضوع خطرات جدی را برای جنین به همراه دارد بنابراین به نظر می‌رسد به کمک روش‌های آموزشی و بهداشتی همچنین افزایش سطح آگاهی‌ها از طریق رسانه‌های عمومی می‌توان از بار آلودگی و عوارض غیر قابل برگشت آن در نوزادان کاست. وی تصریح کرد: توکسوپلاسموز یکی از شایع‌ترین عفونت‌های انگلی مشترک بین انسان و حیوان با پراکندگی وسیع جهانی است. شیوع آلودگی در کشورهای گوناگون در زنانی که در سن باروری قرار دارند از
4 تا 100 درصد متغیر است به طور مثال در کشور کره و ویتنام کمتر از 8/0درصد و در برزیل 5/74 درصد است. عابدینی به فارس عنوان کرد: آلوده شدن زنان باردار به توکسوپلاسموز در برخی مواقع منجر به مرگ جنین، زایمان زودرس، صدمات و ضایعات شدید مغزی و چشمی همچون نابینایی، کری و عقب‌ماندگی ذهنی می‌شود.


Page Generated in 0/0053 sec