printlogo


کد خبر: 149843تاریخ: 1394/9/14 00:00
حضور 27 میلیونی آزادگان جهان در مراسم اربعین حسینی
لبیک یا مهدی
کربلا به بزرگ‌ترین میعادگاه تاریخ تبدیل شده است

گروه اجتماعی: امسال مراسم پیاده‌روی اربعین و زیارت امام حسین(ع) در حالی برگزار شد که آمار عاشقان حسینی حاضر در کربلا از مرز پیش‌بینی‌های صورت گرفته فراتر رفت و 27 میلیون زائر از اقصی‌نقاط جهان برای عرض ارادت به سرور و سالار شهیدان خود را به عراق رساندند. این در حالی بود که سهم ایران در شکل‌گیری این همایش ولایتمداری جمعیت 2 میلیونی زائرانی بود که از مدت‌ها قبل برای حضور در این مراسم برنامه‌ریزی کرده و طی یکی، دو هفته گذشته به صورت انفرادی و خانوادگی برای پیوستن به دریای خروشان حسینی عازم عتبات شده بودند. راهپیمایی اربعین که چند سالی است به صورت خودجوش شکل گرفته هر سال پربار‌تر و باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود و مشارکت سازمان‌ها و نهادهای گوناگون کشورمان در مدیریت این گردهمایی میلیونی از یک سو و مردم‌محور بودن شکل‌گیری این سفر از طرف دیگر مدیریت برگزاری چنین مراسمی را در کنار مشکلات پیش آمده در حج امسال به منصه ظهور گذاشته است.  این روزها که خانواده‌های بسیاری مشغول پذیرایی از مسافران کربلا هستند مرزهای کشور مملو از زائرانی است که پس از زیارت اربعین قصد ورود به کشور را دارند. چذابه، مهران و شلمچه مدت‌هاست برای استقبال از عاشقان حسین در تب و تاب هستند و نیروهای امدادی و انتظامی به همراه شهرداری برای تسهیل تردد آنها آستین‌ها را بالا زده‌اند. ارائه تسهیلات ویژه برای کنترل گذرنامه‌ها، کنترل‌های بهداشتی و درمانی به همراه تدارکات ویژه برای انتقال و اسکان مسافران تنها بخشی از برنامه‌هایی است که برای بازگشت موج دوم زائران عتبات در نظر گرفته شده است.
همایش 27 میلیونی شیعیان حسینی
آنچه اربعین امسال را به یکی از بی‌نظیرترین همایش‌های مردمی جهان تبدیل کرد حضور خودجوش 27میلیون زائر در سرزمین کربلا بود. آنطور که رئیس شورای استان کربلا در پایان مراسم اربعین اعلام کرد تعداد زائران امسال اربعین حسینی به 27 میلیون نفر رسیده است که این تعداد زائر در طول 10 روز وارد کربلا شده و پس از زیارت خارج شده‌اند. نصیف جاسم التمیمی، پیش از این نیز گفته بود حضور مردمی در مراسم اربعین امسال از نظر تعداد جمعیت شرکت‌کننده و تنوع ملیت آنها در نوع خود بی‌نظیر است به نحوی که بالغ بر
80 کشور از تمام قاره‌های جهان امسال در زیارت اربعین حضور داشته‌اند و بیش از 9 هزار هیات مذهبی از داخل و خارج عراق در شهر کربلا به زائران حسینی خدمتگزاری کرده‌اند.
حضور 2میلیون ایرانی در کربلا
حضور چشمگیر ایرانیان در مراسم راهپیمایی اربعین یکی از نکات بارز این مراسم است  به طوری که همه ساله بر اعداد و ارقام صدور ویزا برای حضور در این راهپیمایی افزوده می‌شود و روزهای منتهی به اربعین سال جاری نیز بیش از یک میلیون و 600 هزار ویزا از طریق سایت سماح برای زائران عتبات صادر شده است. به گفته سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت یک میلیون و ۶۰۰ هزار زائر اربعین با دریافت ویزا در این مراسم حضور یافته و از کشور خارج شده‌اند که حدود
۹۰۰ هزار زائر از مرز مهران و مابقی نیز از 2 مرز شلمچه و چذابه خارج شده‌اند. در همین حال باید این موضوع را هم در نظر گرفت که با تجمع مشتاقان حضور در راهپیمایی اربعین و با تفاهمی که با دولت عراق صورت گرفت تعدادی از زائران نیز بدون دریافت ویزا به عتبات مشرف شدند که باید این آمار را به تعداد زائرانی که با روادید به عراق سفرکرده‌اند افزود. اوحدی در این باره بیان داشت: براساس تفاهمی که با دولت عراق انجام شده بود تعداد کمی از زائران بدون ویزا از مرز مهران به کشور عراق رفتند البته این اتفاق در روزهای آخر فقط در مرز مهران رخ داد و در مرزهای شلمچه و چذابه حتی یک زائر نیز بدون ویزا رد نشد. با توجه به اظهارات رئیس سازمان حج و زیارت حضور بیش از 2 میلیون ایرانی در راهپیمایی اربعین دور از انتظار نیست.
مرزها پذیرای 850 هزار زائر
با توجه به برپایی مراسم اربعین در کربلا، موج بازگشت مسافران کربلا به کشور شکل گرفته و دستگاه‌های خدماتی، امدادی و امنیتی تمام هم و غم خود را بر سهولت بازگشت زائران متمرکز کرده‌اند. براساس اعلام پلیس گذرنامه، تردد در مرز مهران تنها به سمت ایران میسر است و سایر مرزها برای پذیرش زائران عتبات آمادگی دارد. محمد بابایی، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا تصریح کرد: در مرز چذابه و شملچه امکان تردد زوار با پاسپورت و ویزا به کربلای معلا مهیاست. وی با بیان این مطلب که تاکنون نزدیک به 58 درصد زوار مرز مهران را برای بازگشت انتخاب کرده‌اند، بیان داشت: از دهم ماه صفر تا ساعت 24 بیست‌ویکم صفر 850 هزار و 828 نفر از زوار از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی به کشور بازگشته‌اند. رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا به تازه‌ترین آمار بازگشت زائران حاضر در راهپیمایی عظیم کربلای حسینی پرداخت و تصریح کرد: از ساعت 24 پنجشنبه تا 11:30 روز جمعه 75 هزار زائر از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی به کشور مراجعت کردند.
اجرای ضوابط قانونی درباره زائران بدون ویزا
این در حالی است که جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور از رعایت ضوابط قانونی درباره افرادی خبر داده است که بدون ویزا به عراق رفته‌اند.
سردار مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور درباره افرادی که بدون ویزا در ایام اربعین از کشور خارج شده‌اند، خاطرنشان کرد: هر چند تعداد این افراد کم بوده است اما همه ضوابط قانونی در موقع ورود به کشور درباره آنها رعایت خواهد شد.
جانشین فرمانده نیروی با بیان این مطلب که در مجموع 50 درصد از زائران اربعین حسینی از 3 مرز شلمچه، چذابه و مهران وارد کشور شده‌اند، افزود:
50 درصد زائران از مرز مهران و 50 درصد از مرز چذابه و شلمچه وارد کشور شدند.
ایجاد ظرفیت اسکان اضطراری 8 هزار زائر
بارش باران و افت دما طی یکی، دو روز گذشته مشکلاتی را برای برخی زائران بویژه در مرز مهران ایجاد کرد که به دنبال آن جمعیت هلال احمر سازوکارهای ویژه‌ای برای خدمت‌رسانی به مسافران در نظر گرفته است. محمد سلیمانی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر ایلام اعلام کرد: با توجه به خروج زائران از مرز مهران و بروز سرما در استان، هلال‌احمر در امر اسکان اضطراری زائران با مدیران متولی کمیته اسکان زائران همکاری کرده و بنابراین در اقدامی فوری ظرفیت اسکان اضطراری برای
8 هزار تن از زائران را فراهم کرد. وی در این باره توضیح داد: بر این اساس هلال‌احمر در 13 مدرسه و 16 مسجد و حسینیه در مرز مهران به‌ منظور اسکان زائران اقدام به فراهم کردن امکانات لازم برای اسکان زائران کرد.
تسهیلات ویژه برای ورود عشاق حسینی
همچنین جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا از در نظر گرفتن تدابیر لازم برای تسهیل ورود زوار به کشور خبر داده است.  سردار محمدجواد زاده‌کمند، جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا خاطرنشان کرد: از زمان آغاز بازگشت زائران به کشور تمهیداتی از سوی مدیران در بخش‌های گوناگون دولتی صورت پذیرفته است تا زائران بدون هیچ مشکلی وارد کشور شوند.  جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا با اشاره به روان بودن ترافیک در محورهای «شلمچه»، «چذابه» و همچنین ترافیک پرحجم و سنگین در محورهای مواصلاتی شهر مهران گفت: تسهیلات انتقال زائران توسط شرکت‌های حمل‌ونقل در نظر گرفته شده و تلاش بر این است که هیچ‌گونه مشکلی در مسیر‌های تردد وجود نداشته باشد.
امدادرسانی به 150 هزار مسافر کربلا
«150 هزار زائر در کربلا تحت پوشش خدمات تیم پزشکی هلال‌احمر قرار گرفتند». سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با بیان این مطلب عنوان کرد: تیم‌های درمانی تا روز دوشنبه برای ارائه خدمت در کربلا حضور خواهند داشت و پس از جمع‌آوری چادرها در کربلا، گروهی از پزشکان به کشور باز گشته و گروهی دیگر تا ۲۸ صفر برای ارائه خدمات در کربلا مستقر خواهند بود.
مشارکت شهرداری تهران در نظافت کربلا
علاه بر این به گفته رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران روزانه 8 هزار تن زباله از شهر کربلا توسط نیروهای شهرداری تهران و با کمک نیروهای شهرداری کربلا جمع‌آوری می‌شود.  مجتبی عبداللهی در این‌باره گفته است: براساس آمارها بیش از 20 میلیون زائر در شهر کربلا حضور دارند و اکثر زائرانی که از شهرهای دیگر عراق به کربلا می‌آیند بعد از سلام و زیارت مرقد مطهر سید و سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین(ع) از شهر خارج می‌شوند اما زائران ایرانی که به شهر کربلا می‌آیند چند روزی در این شهر مستقر می‌شوند، بنابراین تمهیدات لازم برای رفاه حال تمام زائران در کربلای معلا از سوی شهرداری تهران دیده شد تا خدمات‌رسانی مطلوبی به زائران داشته باشیم.
 


Page Generated in 0/0056 sec