printlogo


کد خبر: 149844تاریخ: 1394/9/14 00:00
کربلا بزرگ‌ترین زیارتگاه تاریخ بشر است
میعادگاه جهانی اربعین

گروه بین‌الملل: ترکیب 2 عنصر «عشق» و «ایمان» در پیشگاه تاریخ در صحرای کربلا، بار دیگر رکورد بزرگ‌ترین تجمع بشری را جابه‌جا کرد به طوری که حاسدان غرب نیز در نهایت سکوت عامدانه خود را در قبال عظمت مراسم اربعین 1437 هجری قمری شکستند. به فاصله 2 ماه پس از فاجعه‌آفرینی آل‌سعود در حج ابراهیمی که آمار بیشترین تلفات زائران
بیت‌الله‌الحرام - حدود 7 هزار نفر - را تاریخی ساخت، بیش از 27 میلیون عاشق امام حسین(ع)، پیاده‌روی اربعین در قلب عراق را به جهانی‌ترین رویداد عصر حاضر بدل کردند.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از کربلا،  موفقیت ابعاد امنیتی کنترل چنین سیل عظیمی از جمعیت آن هم در چند قدمی تروریست‌ها را مخابره کرد. تاکید بر امنیت این مراسم گسترده توسط خبرگزاری فرانسوی که دست‌کم بازه‌ای 2 هفته‌ای را قبل و بعد از روز اربعین حسینی شامل می‌شود از آن جهت حائز اهمیت است که مخوف‌ترین سازمان‌های امنیتی غربی از جمله «دس‌ژ» فرانسه هم نتوانستند مانع اقدامات تروریستی داعش در قلمروی خود شوند و پاریس اینک تحت حکومت نظامی است. اما  روزنامه آمریکایی «اینترنشنال بیزینس تایمز» با  تایید گزارش سال گذشته نشریه هافینگتون پست، بر این نکته تاکید کرد که مراسم اربعین بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی سالانه بشری است. دیوید اسلیم، نویسنده «آی‌بی ‌تایمز» با شرح مناسبت چهلمین روز شهادت نوه و جانشین پیامبر اسلام(ص) در سال 680 میلادی در صحرای کربلا، نوشت: اگرچه اجتماع آیینی هندوها در حاشیه رود گنگ در شهر الله‌آباد هندوستان زائران مذهبی بیشتری را شامل می‌شود اما بر خلاف اربعین، مراسم «کومب‌ملا» نه هر سال که 3 سال یک بار برگزار می‌شود.
این در حالی است که راهپیمایی ده‌ها میلیونی عراقی‌ها و زائران خارجی از نقاط مختلف به سمت شهر کربلا - محل شهادت امام سوم شیعیان – دست‌کم برای بیش از نیم قرن پس از احیای آن در قرن بیستم - راهپیمایی علمای کفن‌پوش نجف در جولای 1963 / خرداد 1342-  دیگر صرفا جنبه آیینی ندارد و در حقیقت  به مثابه حمایتی سیاسی از نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی منتج از آن است.
از طرف دیگر اربعین به محلی برای تجلی وحدت مذاهب و باورهای مختلف بشری برای صحه گذاشتن بر ابعاد بی‌همتای فداکاری 1376 سال پیش سالار شهیدان و یارانش تبدیل شده است.
مقامات عراقی حتی در مکاتبات رسمی‌شان نیز از حرم  حضرت امام حسین(ع) با عنوان  قبله آزادگان جهان یاد می‌کنند چنانکه امسال نیز همانند سال‌های گذشته زوار شیعه کربلا شاهد همراهی هیأت‌ها و نمایندگانی از سوی صدها هزار مسلمان اهل سنت، کردهای ایزدی، زرتشتی‌ها، ارمنی‌ها و دیگر مسیحیان ارتدکس، مسیحیان عرب منطقه، نمایندگان کلیسای کاتولیک واتیکان، بودایی‌هایی چین و هندوهای هند در راهپیمایی اربعین بودند. همچنین طبق گزارش‌های متعدد رسانه‌های بین‌المللی زواری از سوئد، روسیه و بویژه هیأت‌هایی بزرگ از کشورهای غنا، نیجریه، تانزانیا و سنگال در مراسم اربعین مشاهده شده‌اند.  در عین حال حضور شخصیت‌های مهمی چون حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق- در لباس خدام حرم - و مراجع بزرگوار شیعه نظیر آیت‌الله العظمی سیدمحمدسعید حکیم که به‌رغم کهولت سن با پای پیاده در مسیر نمادین 80 کیلومتری نجف- کربلا حاضر شدند، جلوه‌ای دیگر از این مراسم را نمایان ساخت.
  ردپای زینب(س)
به گفته باقرجبر الزبیدی، وزیر حمل‌ونقل عراق مراسم عزاداری اربعین نه فقط از حیث تعداد 27 میلیونی زائر بلکه به لحاظ حضور بی‌سابقه بانوان  تاریخ‌ساز بود به طوری که60 درصد زائران را زنان و  
40 درصد بقیه را  مردان تشکیل می‌دادند. این حضور پررنگ زنان  ردپایی است از نقش روشنگر حضرت زینب(س) در هجرت‌های ناگزیر قافله اهل بیت(ع)  پس از واقعه عاشورا. از طرف دیگر زائران ایرانی بیشترین نسبت را در میان 7 میلیون زائر خارجی کربلا (60 درصد) داشتند و سپس بحرین با 15 درصد، لبنان با 7 درصد و عربستان با 4 درصد قرار داشتند. زائران کویتی، پاکستانی و  قطری به ترتیب سه، دو و یک درصد زائران را تشکیل داده و 8 درصد نیز از سایر کشورهای جهان بودند.
  خدمات خارق‌العاده
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از این مراسم آورد: «برخی شیعیان حتی از شهرهای بسیار دور مانند بصره (در 500 کیلومتری در جنوب عراق)‌ آمده بودند.

مراسم اربعین بارها بر اثر حملات گروه‌های افراطی به خاک و خون کشیده شده بود اما مقامات استان برای پیشگیری از حملات به این تجمع بزرگ،300 هزار نفر از نیروهای امنیتی را در کربلا و اطراف این شهر واقع در 80 کیلومتری جنوب بغداد،‌ بسیج کرده‌ بودند. استان کربلا با 700 هزار نفر جمعیت هم مرز استان انبار است. استان انبار پایگاه داعش است که نیروهای دولتی عراق برای بیرون راندن اعضای این گروه از این استان سنی‌نشین هم‌مرز با سوریه با دشواری مواجه هستند. زائران درحالی که پرچم‌هایی به رنگ سیاه، ‌قرمز و سبز و نیز تمثال‌هایی از امام حسین(ع) را در دست داشتند و شعارهای بیعت با امام را سر می‌دادند،‌ درحال حرکت بودند».
دستاورد امنیتی مراسم اربعین 27 میلیونی امسال  به لطف  300 هزار نیروی امنیتی و دفاع مردمی  شکل گرفت به این ترتیب که از این تعداد 284 هزار نفر نیروی امنیتی و
10 هزار تن نیروی دفاع مردمی و 5 هزار نفر نیز نیروی داوطلب مرد و 2 هزار نفر نیز نیروی داوطلب زن بودند. بنا بر اعلام وزارت کشور عراق، امسال میلیون‌ها خادم داوطلب در  قالب حدود 7 هزار و 137 هیأت شامل 7 هزار و 60 هیأت داخلی و 77 هیأت عربی و غیرعربی خدمت‌رسانی به زائران کربلا را برعهده داشتند. 10 هزار کارمند دولتی عراق در تامین نظافت خیابان‌ها در جریان حضور زائران به فعالیت پرداخته و 10 هزار کادر بهداشتی نیز برای ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی شرکت داشتند. 600 خبرنگار نیز پوشش اخبار راهپیمایی را  به جز 21 خودرو و دستگاه پخش مستقیم برعهده داشتند. به گزارش تسنیم، ابعاد لجستیکی اربعین نیز خارق‌العاده بود، 60 هزار خودرو به منظور ارائه خدمات به زائران اربعین در نظر گرفته شد که 48 هزار و 500 دستگاه خودرو متعلق به وزارت حمل‌ونقل و
10 هزار خودرو وابسته به سایر وزارتخانه‌های عراق بود و علاوه بر این یکهزار و 500 دستگاه اتوبوس ایرانی نیز برای زائران در نظر گرفته شد. همچنین 24 قطار در مسیرهای مختلف به زائران خدمات  ارائه می‌کردند که از این تعداد 14 قطار در مسیر بغداد - کربلا- بغداد و 10 قطار دیگر نیز در مسیر بصره- کربلا- بصره در رفت و آمد بودند. یکصد و 40 فروند هواپیما نیز به طور روزانه وارد فرودگاه نجف می‌شد.
تقدیر مرجعیت شیعه از دولت و ملت عراق
 با پایان یافتن مراسم باشکوه اربعین 1437، مرجعیت دینی عراق دیروز جمعه از تمام موسسات دولتی و رسانه‌ها به خاطر نقش آنها در موفقیت چشمگیر در برگزاری مراسم اربعین شهادت امام حسین(ع)  تجلیل کرد. به گزارش المسله، شیخ عبدالمهدی الکربلایی، نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق در خطبه‌های نماز جمعه کربلای معلی از سطح خوب و بی‌نظیر خدمات‌رسانی به زائران حسینی و نبود هیچ‌گونه ضعف امنیتی در برگزاری مراسم اربعین قدردانی کرد. او این  را یک موفقیت ملی بزرگ برای عراق محسوب کرد.
درس اربعین برای آل‌سعود
شبکه بین‌المللی پرس‌تی‌وی دیروز در تحلیلی، حضور باشکوه میلیون‌ها تن از عاشقان امام سوم شیعیان در راهپیمایی و مراسم اربعین در عراق را درسی برای آل بی‌کفایت سعود آن هم به فاصله تنها 2 ماه از فاجعه ناگوار منا در شهر مکه عربستان توصیف کرد، حادثه‌ای که منجر به مرگ و جراحت هزاران زائر بیت‌الله‌الحرام در ایام حج شد.
تحلیلگر تارنمای پرس‌تی‌وی در این‌باره می‌نویسد: «اربعین را می‌توان بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی جهان اسلام نامید، چرا که شمار شرکت‌کنندگان در این مراسم بیش از حاضران در مراسم حج تمتع است... فاجعه منا پرسش‌هایی جدی را درباره کارآمدی و توانایی عربستان برای اداره مراسم سالانه حج تمتع باز هم بر سر زبان‌ها آورد... حضور بیش از 27 میلیون نفر که 7 میلیون تن از آنها  زائران خارجی بودند  در کربلا، شهری که بر اثر سال‌ها حکومت ظالمانه دیکتاتور معدوم عراق، صدام، از نظر زیرساختی و خدماتی چندان توسعه نیافته و براساس برخی برآوردها تنها گنجایش میزبانی از چند میلیون زائر را دارد، بدون وقوع هرگونه حادثه ناگوار از جمله ازدحام جمعیت، سقوط جرثقیل روی زائران، آتش‌سوزی و... مدیریت و سازماندهی شایسته و مناسب مسؤولان این مراسم را به نمایش گذاشت». در مقابل در عربستان سعودی که خود را خادم حرمین شریفین و متولی برگزاری مراسم حج می‌داند حوادث ناگوار و مرگبار برای زائران خانه خدا سال‎هاست تکرار می‌شود و همه ساله در طول مراسم حج انتظار وقوع حادثه‌ای وخیم‌تر می‌رود.
پایین کشیدن بزرگ‌ترین پرچم  داعش
در روزهای میزبانی عراقی‌ها از باشکوه‌ترین اجتماع انسانی تاریخ، ارتش و بسیج مردمی این کشور عملیات پاکسازی استان انبار را متوقف نکردند. این نیروها پنجشنبه همزمان با مراسم اربعین حسینی در این کشور، در جریان عملیاتی توانستند
5 موضع مهم تکفیری‌های داعش در شرق الرمادی مرکز استان انبار را هدف موشک‌های قوی قرار دهند. شبکه‌ها و پایگاه‌های خبری عراقی تصاویری از نیروهای ارتش و حشدالشعبی منتشر کردند که حین پیشروی در مناطق مختلف الرمادی با جنازه‌ها و پرچم‌های سرنگون شده داعش عکس یادگاری می‌انداختند. همچنین در جریان این عملیات رزمندگان سازمان بسیج مردمی، بزرگ‌ترین پرچم گروه تروریستی داعش را در مواضع تحت اشغالش که خردادماه امسال با تبلیغات بسیار در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توئیتر نصب شده بود در مرکز الرمادی پایین کشیدند. در عین حال با فارغ شدن عراق از مراسم چهلمین روز شهادت سالار شهیدان، ارتش برای عملیات آزادسازی نهایی الرمادی آماده می‌شود. سرتیپ عثمان الغانمی، رئیس ستاد کل ارتش عراق روز پنجشنبه از قریب‌الوقوع بودن اجرای مرحله سوم عملیات آزادسازی شهر الرمادی متعاقب تکمیل محاصره آن خبر داد.


Page Generated in 0/0052 sec