printlogo


کد خبر: 149849تاریخ: 1394/9/14 00:00
دیپلماسی

اگر رهبری نبودند  ترکمانچای اتفاق می‌افتاد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت اگر رهبر انقلاب نبود؛ مذاکرات هسته‌ای تبدیل به ترکمانچای می‌شد. محسن رضایی به تسنیم گفت: اگر سیاست‌های انقلابی ما نبود، مذاکرات ما در وین تبدیل به یک فاجعه ملی می‌شد و چیزی مانند ترکمانچای اتفاق می‌افتاد. همین سیاست‌های انقلابی بود که موجب شد برجام با همان دستاوردهای در جهت منافع ملی ما سمت و سو پیدا کند؛ برای مثال اگر رهبری نبود در کشور هرج و مرج و شورش یا کودتا می‌شد یا یک ترکمانچای بزرگ نوشته می‌شد. وی افزود: در اینجا تأثیر رهبری را می‌بینیم که توانست با هوشمندی از تیم مذاکره‌کننده حمایت کند و از طرفی اصلاحاتی را که قرار بود در مجلس و مصوبات شورایعالی امنیت ملی صورت گیرد، مدیریت کند که منافع ملی در آن حفظ شد. پس ما چنانچه سیاست انقلابی نداشتیم و اگر دشمنان ما می‌توانستند علیه ما حمله نظامی کنند، اصلاً میز مذاکره‌ای تشکیل نمی‌شد. سیاست انقلابی ما باعث شد دشمن نتواند به ایران حمله کند. اگر آنها موفق می‌شدند، تحریم اقتصادی را به فلج کردن اقتصاد کشور منتهی می‌کردند.
اسناد خرید نفت داعش توسط ترکیه
محسن رضایی همچنین دیروز هنگام عیادت از عده‌ای از مجروحان جبهه سوریه در پاسخ به این سوال که چرا مسؤولان ترکیه هرگونه خرید نفت از داعش را تکذیب می‌کنند؟ گفت: اگر دولت ترکیه در جریان فروش نفت داعش در کشور خود نیست، ما آمادگی داریم این اطلاعات را در اختیار آنها قرار بدهیم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مستشاران ایران در سوریه از تمام مسیرهای کامیون‌های نفت داعش به ترکیه عکسبرداری و فیلمبرداری کرده‌اند و این اسناد قابل ‌ارائه و انتشار است. رضایی در پایان تاکید کرد: بزودی اخبار مهمی از انهدام تکفیری‌ها و داعش به گوش مردم خواهد رسید.

واکنش ضعیف به گنده‌گویی اردوغان درباره روحانی
سخنگوی وزارت امور خارجه  به اظهارات اخیر اردوغان واکنش نشان داد! حسین جابرانصاری گفت: ادامه پیگیری سیاست‌ها و اتخاذ مواضعی که خواسته یا ناخواسته منجر به حمایت از تروریسم در سوریه و عراق شده تنها به تشدید بحران جاری در منطقه و افزایش مشکلات کشورهایی منجر می‌شود که به اجرای چنین سیاست‌هایی ادامه می‌دهند. سخنگوی وزارت امور خارجه با دعوت از کشورهای همسایه به رعایت نزاکت و احترام متقابل در روابط و پرهیز از ماجراجویی و مسؤولیت‌پذیری در اتخاذ مواضع سیاسی افزود: جمهوری اسلامی ایران از تغییر این سیاست‌ها و همراهی همه کشورهای منطقه در روند مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری، استقبال می‌کند و برای تحقق این هدف آماده همکاری و هماهنگی با همسایگان خود است. رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اخیرا ادعا کرده به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هشدار داده است چنانچه صحبت درباره خرید نفت داعش در ترکیه ادامه یابد، ایران هزینه‌های آن را پرداخت خواهد کرد و ایرانی‌ها نیز حرف خود را پس گرفته‌اند. اردوغان، روز گذشته در همایش سندیکاهای کارگری ترکیه ادعا کرد 10 روز پس از هشدار به مقامات ایران، ایرانی‌ها حرف خود را پس گرفته‌اند.
 


Page Generated in 0/0050 sec