printlogo


کد خبر: 149884تاریخ: 1394/9/14 00:00
روسیه اسناد قاچاق نفت داعش به ترکیه را به سازمان ملل ارائه می‌دهد
پوتین: «الله» حاکمان ترکیه را مجازات می‌کند

گروه بین‌الملل: جنگ کلامی بین دو طرف روس و ترک  ادامه دارد و به مناطق ممنوعه رسیده است. مثلا آناتولی آنتونف، معاون وزیر دفاع روسیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و خانواده‌اش را متهم کرده است به اینکه آنها به طور مستقیم در خرید نفت از گروه تروریستی داعش دست دارند.  آنتونف در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «ثابت شده است مصرف‌کننده اصلی این نفت مسروقه از مالکان قانونی آن (سوریه و عراق) ترکیه است. اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهد طبقه سیاسی حاکم بر این کشور از جمله اردوغان و خانواده‌اش در این تجارت غیرقانونی دست دارند». معاون وزیر دفاع روسیه افزود: «آیا این پرسش‌ها به این دلیل مطرح نمی‌شود که پسر رئیس‌جمهور ترکیه ریاست یکی از مهم‌ترین شرکت‌های نفتی را برعهده دارد و داماد اردوغان نیز به‌عنوان وزیر انرژی منصوب شده است؟ چه شود این شرکت خانوادگی فوق‌العاده!»  آنتونف فاش کرد درآمدهای نفتی یکی از منابع مهم مالی گروه‌های تروریستی در سوریه است. این درآمد سالانه به
2 میلیارد دلار می‌رسد و از این پول‌ها برای به خدمت گرفتن مزدوران از مناطق مختلف دنیا و تسلیح و تجهیز آنان استفاده می‌شود.  وی افزود: به همین دلیل است که گروه تروریستی داعش تلاش می‌کند زیرساخت‌ها و تأسیسات نفتی را در عراق و سوریه حفظ کند.  همزمان با این اظهارات، وزارت دفاع روسیه فیلمی را از ورود کامیون‌های نفتکش داعش به ترکیه منتشر کرد. در این فیلم مشخص است که کامیون‌های حامل نفت سرقت شده به‌راحتی و بدون هیچ مانعی از سوریه وارد ترکیه می‌شوند.  وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد تا قبل از عملیات نظامی روسیه در سوریه که از 2 ماه قبل آغاز شده است، گروه تروریستی داعش ماهانه 3 میلیون دلار از قاچاق نفت‌های سرقت شده درآمد داشت ولی این درآمد در برهه اخیر به 5/1 میلیون دلار کاهش یافته است. از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور اعلام کرد مسکو مدارکی که قاچاق نفت از سوریه و عراق را به ترکیه ثابت می‌کند به سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد. لاوروف گفت ما بارها درباره قاچاق نفت توسط داعش از عراق و سوریه به آن سوی مرزها و مخصوصا ترکیه هشدار داده‌ایم و ادله‌ای را که اثبات‌کننده این حقایق است به صورت رسمی به سازمان ملل متحد و همه سازمان‌های مربوط ارائه خواهیم کرد. این اتهامات، اردوغان را بشدت عصبانی کرده به‌گونه‌ای که وی از روسیه خواست برای این اتهام‌ها مدرک ارائه کند. او متعهد شده است در صورتی‌که این اتهام‌ها ثابت شود از مقام خود کناره‌گیری می‌کند. اردوغان همچنین توپ را به زمین روسیه انداخته و مسکو را به دست داشتن در تجارت نفتی با داعش متهم کرده است.
سخنرانی سالانه در پارلمان
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه در نطق سالانه خود در مجلس فدرال روسیه (پارلمان) گفت: مسکو هرگز خیانت مسؤولان ترکیه و حمایت آنها از تروریسم را فراموش نخواهد کرد و واکنش روسیه به سرنگونی جنگنده‌اش منحصر به تحریم‌های اقتصادی نخواهد شد. پوتین افزود: ما همیشه آنچه را مسؤولان ترکیه مرتکب شدند، به‌یاد خواهیم آورد و آنها پی‌درپی و شدیداً پشیمان خواهند شد و ما می‌دانیم چه کارهایی باید بکنیم. پوتین مسؤولان ترکیه را به همدستی با تروریست‌ها در سرقت نفت سوریه متهم کرد و افزود: ما به خوبی می‌دانیم چه کسانی در ترکیه جیب‌های خود را پُر از پول می‌کنند و به تروریست‌ها برای به دست آوردن درآمد از محل سرقت نفت سوریه کمک می‌کنند و تروریست‌هایی که اوایل سده کنونی در شمال قفقاز می‌جنگیدند، در ترکیه برای خود مأمن و حامی مالی پیدا کرده‌اند. ما هرگز اینگونه حمایت‌ها از تروریست‌ها را فراموش نخواهیم کرد. رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد: «من نمی‌دانم چرا ترکیه بمب‌افکن روسی را سرنگون کرد و شاید فقط خدا می‌داند که چرا ترک‌ها این کار را کردند، ولی گویا «الله» می‌خواهد گروه حاکم آنکارا را مجازات و  از تفکر عقلایی و منطقی محروم کند.» پوتین واکنش روسیه به سرنگونی بمب‌افکن سوخو 24 را به دور از هرگونه شتابزدگی توصیف کرد و گفت: ما در واکنش خود پیش از هر چیز مسؤولیت‌های خود در قبال کشور و ملت روسیه را در نظر خواهیم گرفت. ما قدرت نظامی خود را به رخ دیگران نخواهیم کشید ولی اگر کسی پس از این جنایت جنگی فریبکارانه و قتل خلبان روس تصور کند از هر‌گونه تحریمی جز تحریم گوجه‌فرنگی و همکاری عمرانی رهایی خواهد یافت، کاملاً اشتباه می‌کند.
دیدار بی‌نتیجه وزرای خارجه
در حالی‌که پوتین بارها درخواست‌های مکرر اردوغان برای دیدار را رد کرد ولی لاوروف پنجشنبه درخواست وزیر خارجه ترکیه برای دیدار با وی را قبول کرد. بر این اساس، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از اولین دیدار با مولود چاوش‌اوغلو همتای ترکیه‌ای خود در بلگراد در سایه تنش آنکارا- مسکو به خاطر هدف قرار گرفتن سوخو24 گفت: وزیر خارجه ترکیه حرف جدیدی برای گفتن نداشت و همان مواضع اردوغان را تکرار  کرد. چاوش‌اوغلو هم پس از دیدار با لاوروف به خبرنگاران گفت: واقعی نیست که بگوییم همه مشکلات حل شده است.
 


Page Generated in 0/0058 sec