printlogo


کد خبر: 149889تاریخ: 1394/9/14 00:00
چهارگوشه

مرگ رهبر طالبان
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ملااختر منصور، رهبر گروه شبه‌نظامی طالبان که بعد از اعلام خبر مرگ ملا عمر، به عنوان جانشین وی در مقام رهبری طالبان اعلام شد، در نتیجه یک درگیری داخلی این گروه در شهر کویته پاکستان زخمی شده است. سخنگوی گروه طالبان وقوع چنین درگیری را تکذیب کرده است. همچنین یک منبع دیگر گفت، رهبر طالبان در اثر جراحت‌هایی که در این درگیری پیدا کرد، در بیمارستانی در کویته درگذشته است.

روحیه شیخ نمر بسیار بالاست
جعفر النمر برادر نمر باقر النمر، روحانی برجسته عربستانی بعد از دیدار با وی در زندان الحائر در ریاض اظهار داشت که با وجود گزارش‌های منتشر شده درباره احتمال اجرای حکم اعدام وی اما روحیه نمر بسیار بالاست. حال او خوب است، بسیار خوب. او در سلامت به سر می‌برد و آماده هرچیزی حتی مرگ است. پیش‌تر دادگاه کیفری حکم اعدام النمر را صادر و دادگاه عالی بعد از یک سال آن را تصویب کرد. مقامات سعودی نمر را به رهبری تظاهرات در منطقه الشرقیه که اکثریت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند متهم می‌کنند.

قانون جدید سرکوب در بحرین
پارلمان بحرین که بیشتر اعضای آن را پادشاه منصوب می‌کند، قانون جدیدی را به بهانه مبارزه با تروریسم برای سرکوب بیشتر مخالفان دموکراسی‌خواه تصویب کرد. براساس این قانون جدید، هر کسی که یک یا چند فرد را برای استفاده از سلاح یا مواد منفجره آموزش دهد به زندان ابد یا به زندان بیش از
7 سال محکوم خواهد شد. بسیاری از نهادهای مدنی و حقوق بشری در داخل و خارج از بحرین، قانون جدید موسوم به مبارزه با تروریسم را در بحرین ابزاری برای سرکوب و ایجاد فضای خفقان بیشتر برای مخالفان می‌دانند.

نجران، جیزان و عسیر
در محاصره یمنی‌ها
با آغاز عملیات نظامی گسترده یمن در خاک عربستان، مبارزان یمنی پایگاه‌های نظامی سعودی‌ها را در استان‌های نجران و ظهران هدف قرار داده‌اند. ارتش و نیروهای مردمی یمن پایگاه‌های نظامی الضبعه، الجبل الاحمر، السدیس و پایگاه‌های مشرف بر منطقه الشرفه در استان نجران را با موشک و آتش توپخانه هدف قرار دادند. مبارزان یمنی پایگاه نظامی المصفق در استان نجران را هدف قرار دادند و یک دستگاه خودروی نظامی عربستان را هم منهدم کردند. یگان موشکی ارتش و نیروهای مردمی یمن همچنین پایگاه نظامی الجوازات در منطقه علب و پایگاه‌های الکامیرات الحراریه و المحضار در استان ظهران عربستان را هدف قرار دادند. این در حالی است که وزارت دفاع یمن اعلام کرد در مرحله مقدماتی عملیات گسترده ارتش این کشور در خاک عربستان، دست‌کم 30  موضع و پایگاه نظامی سعودی‌ها به تصرف درآمده است

تظاهرات آلمان‌ها  علیه مداخله در سوریه
یک روز پس از آنکه پارلمان انگلستان با 397 رأی موافق و 223 رأی مخالف مجوز مشارکت این کشور در حملات هوایی به سوریه را صادر کرد، پارلمان آلمان نیز به طرحی مشابه رای داد. بوندستاگ با اکثریت
445 رأی موافق در مقابل 146 رأی مخالف، طرح ایفای نقش نظامی مستقیم در سوریه را تصویب کرد. این مداخله پس از درخواست کمک فرانسه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش مطرح شد و براساس آن پارلمان آلمان به ماموریت اعزام جت‌های شناسایی از نوع تورنادو، یک ناو و 1200 نیروی نظامی به سوریه رأی مثبت داد.   در همین حال هزاران نفر از مردم آلمان در اعتراض به طرح دولت برای مداخله نظامی در سوریه و همکاری بیشتر با ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش، در مرکز شهر برلین تظاهرات کردند. تنها حدود 3 هزار نفر روز پنجشنبه در میدان «پاریسر پلاتس» برلین تجمع کردند.

بازدید اولاند از ناو هواپیمابر
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه از تنها  ناو هواپیمابر این کشور که عازم سواحل سوریه است بازدید کرد.   به گزارش آسوشیتدپرس، ناو شارل دوگل پس از حملات تروریستی 13 نوامبر به پاریس که منجر به کشته شدن 130 نفر شد حملات علیه گروه داعش را آغاز کرده است. مقامات دولتی فرانسه اعلام کردند این کشور تنها ناو هواپیمابر خود را یک هفته پیش از حملات به منطقه اعزام کرده بود.
 


Page Generated in 0/0058 sec