گروه اقتصادی: با وجودی که یکی از الزامات اجرایی شدن آزادسازی قیمت مسیرهای پروازی داخلی برابر بودن عرضه و تقاضا در این بخش است اما با توجه به ناوگان فرسوده و ناکارآمد هوایی کشور در حال حاضر عرضه و تقاضا در این بازار تناسبی ندارد و این مساله باعث شده آزادسازی قیمتها نهتنها باعث ایجاد رقابت بین شرکتهای هواپیمایی نشود، بلکه افزایش سرسامآور قیمت بلیت را در پی داشته باشد بهطوری که اکنون قیمت بلیت پرواز تهران - مشهد مرز 400هزار تومان را رد کرده است. به گزارش تسنیم، دوشنبه گذشته سازمان هواپیمایی کشوری از آزادسازی نرخ بلیت 170 پرواز داخلی خبر داد و اعلام کرد: این اقدام با هدف ایجاد رقابت بین شرکتهای هواپیمایی داخلی با هدف ارتقای خدمات پروازی انجام شده است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تا پایان امسال آزادسازی نرخ بلیت هواپیما برای تمام مسیرهای باقیمانده پروازی نیز آزاد میشود. علی عابدزاده در برنامه گفتوگوی ویژه خبری که به موضوع «آزادسازی نرخ بلیت هواپیما» اختصاص داشت، درباره فراهم بودن زیرساختهای اجرایی طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: در راستای اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی سال گذشته بخشی از طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در قالب متنوعسازی نرخ بلیت اجرا و در نهایت طی چند روز اخیر قیمت بلیت هواپیما در 170 مسیر به طور کامل آزاد اعلام شد. وی افزود: آزاد شدن نرخ بلیت هواپیما در این مقطع از سال دلیل خاصی نداشت و بهرغم اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شده است اما هنوز این طرح را در ساختار مدیریتی درآمدی خود اجرا نکردهاند که احتمالا از هفته جاری عملیاتی شود. معاون وزیر راهوشهرسازی گفت: یکی از موضوعات مهمی که در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا میشود این است که شرکتهای هواپیمایی موظف به فروش بلیتها یا به صورت مستقیم یا از طریق آژانسهای مسافرتی با تعیین نرخ از سوی ایرلاین مربوطه هستند. وی افزایش خدمات و کیفیت حملونقل هوایی را زاییده آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و به تبع آن ارتقای توان اقتصادی ایرلاینها عنوان کرد.
آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کار درستی نبود
در اینباره عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی به هیچ وجه بستر برای اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما آماده نبود، گفت: اکنون شرایط رقابتی بین شرکتهای هواپیمایی وجود ندارد و شاهد انحصار چند قطبی در صنعت حملونقل هوایی هستیم. جعفر قادری در پاسخ به این سوال که آیا بستر و شرایط اجرای این طرح آماده بود یا خیر؟ گفت: در شرایط فعلی به هیچ وجه بستر برای اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما آماده نبود. وی با بیان اینکه اکنون شرایط رقابتی بین شرکتهای هواپیمایی وجود ندارد، گفت: متاسفانه شاهد انحصار چند قطبی در صنعت حملونقل هوایی هستیم به طوری که تعداد محدودی شرکت هواپیمایی با تعداد محدودی ناوگان هوایی در خدمت مسافران هستند. وی افزود: بهرغم تسهیلات مجلس در برنامههای پنجم توسعه، بودجههای سنواتی و صندوق توسعه ملی در جهت توسعه ناوگان هوایی شرکتهای هواپیمایی اما در چند سال گذشته اقدام خاصی در این راستا صورت نگرفته است. قادری گفت: هنوز نرخ بلیت متناسب با روزها و ساعات مختلف متنوع و متفاوت نیست؛ در برخی کشورها بلیت هواپیما با کسر بخشی از نرخ پیشفروش میشود بخشی از منابع ایرلاینها را تامین میکند اما در ایران این روشهای ساده که میتواند بسیاری از مشکلات ایرلاینها را رفع کند اجرا نمیشود. وی افزود: اگر در قیمت بلیت بین روزهای پرترافیک و کم ترافیک، ایام خاص و ساعات شبانهروز توسط شرکتهای هواپیمایی تفاوت صورت بگیرد بسیاری از مشکلات مالی آنها برطرف میشود، ضمن اینکه برخی ایرلاینها چند برابر ناوگان و زیرساختها با نیروی انسانی مازاد مواجه هستند که زیانهای شرکتها بیشتر به دلیل این ساختارهای اداری است. وی همچنین با بیان اینکه شرکتهای هواپیمای در مقابل بروز تاخیرهای پروازی به تعهدات خود پایبند نیستند، درباره ورود مجلس به موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: هر وقت صحبت از آزادسازی شده است قیمتها افزایش یافته بنابراین اگر کار به جاهای باریک کشیده شود قطعا مجلس ورود پیدا میکند. همچنین عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با تاکید بر اینکه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در بدترین زمان اجرایی شد، گفت: با این کار مشکلی از حملونقل هوایی مسافری کشور حل نشده و این قبیل تصمیمگیریهای یکطرفه مناسب حال مردم نیست. علیرضا خسروی اظهار داشت: با مسؤولان سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با وضعیت حملونقل هوایی صحبت کرده بودیم و قرار بود ابتدا شناورسازی قیمت بلیت هواپیما انجام شود و پس از آسیبشناسی در یک زمان مناسب آزادسازی قیمتها اجرا شود. وی با تاکید بر اینکه باید چالشهای شناورسازی بلیت هواپیما مورد بررسی قرار میگرفت، تصریح کرد: در حالی که چالشهای شناورسازی نرخ بلیت هواپیما همچنان پابرجاست سازمان هواپیمایی اقدام به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کرده است. این مساله مشکلی را از حملونقل هوایی کشور حل نمیکند. وی ادامه داد: البته با آزادسازی قیمتها بلیت یکسری از مسیرهای پروازی بیرویه گران میشود. خسروی با بیان اینکه یکی از مشکلات این بخش عدم فروش بلیت اینترنتی توسط ایرلاینهای کشور است، گفت: بهجز 3 ایرلاین بقیه شرکتهای هواپیمایی نمیتوانند بلیتهای خود را به صورت اینترنتی به فروش برسانند، این شرکتها بلیتهای خود را به صورت چارتر در اختیار یکسری شرکتهای زیرپلهای قرار میدهند و آنها در زمانهای خاص این بلیتهای چارتری را گرانتر میفروشند. عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به اظهارات یکی از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر اینکه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در بهترین زمان اجرا شد، گفت: آزادسازی در زمان مناسبی اجرایی نشد، چرا که لازمه این کار یعنی تناسب عرضه و تقاضا در کشور هنوز فراهم نشده است. وی اظهار کرد: بعید میدانم از این به بعد هم شرکتهای هواپیمایی داخلی بخواهند تاخیرات پروازی را پرداخت کنند. اصولا تصمیمگیریهای یکطرفه مانند آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مناسب حال مردم نیست.