printlogo


کد خبر: 149967تاریخ: 1394/9/16 00:00
آزادسازی انجام شد؛ نرخ‌ها پرواز کرد
قیمت بلیت هواپیما روی هوا

گروه اقتصادی: در سال‌های اخیر دلالان بازار بلیت هواپیما با حضور در سایت‌های اینترنتی و انحصار در فروش، سودهای کلانی را به دست آورده‌اند.  در واقع چارتری‌ها همه جا حضور دارند و با خرید صندلی‌های یک پرواز، انحصار را به دست می‌گیرند تا در زمان اوج تقاضا با هر قیمتی که بتوانند بلیت‌ها را بفروشند.  دلالان فروش بلیت هواپیما که در سال‌های اخیر نبض بازار را به دست گرفته‌اند امروزه یکه‌تاز خرید و فروش بلیت شده‌اند و بازار را با نرخ‌های تعیین‌شده خود می‌گردانند و در این میان نه‌تنها آژانس‌های معتبر فروش بلیت بلکه شرکت‌های هواپیمایی که صادرکننده بلیت هم هستند، ابزاری را برای کنترل این وضعیت ندارند.  براین اساس تا قبل از اعلام آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، نرخ‌ها در این بخش به‌صورت تکلیفی تعیین می‌شد بنابراین شرکت‌های هواپیمایی با نرخ مشخص این بلیت را می‌فروختند در این میان دلالان با خرید بلیت‌ها، در زمان‌های اوج تقاضا با قیمت‌های چند برابری بلیت را می‌فروختند. هرچند در حال حاضر با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما دیگر نرخ‌های تکلیفی وجود ندارد اما باز هم نظارت بر کار آژانس‌های متخلف و سایت‌های غیرمجاز ضروری به نظر می‌رسد، چرا که این دسته از فروشندگان، بازار را به صورت انحصاری درآورده‌اند و سود کلانی هم از این بابت به دست می‌آورند در حالی که مجوزی هم بابت فعالیت‌هایشان ندارند.  در این میان، در روزهای گذشته هم چارترکنندگان پروازی از فرصت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به نفع خود استفاده کردند و با وجودی که هنوز ایرلاین‌ها قیمت‌های جدید را اعلام نکرده‌اند، اقدام به گرانفروشی کرده و نرخ‌های بالایی را برای بلیت هواپیما در مسیرهای خاص تعیین کردند. در این باره رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد شرکت‌های هواپیمایی هنوز نرخ‌های جدید را اعلام نکرده‌اند بنابراین گرانفروشی بلیت ربطی به شرکت‌ها ندارد.   به گفته سامانی، قیمت‌هایی که از سوی برخی فروشندگان مطرح می‌شود، مربوط به چارترکنندگانی است که از قبل این صندلی‌ها را خریداری کردند. وی با بیان اینکه شرکت‌ها بلیت را روی سایت خود یا از طریق آژانس‌هایی با مجوز بند الف به فروش می‌رسانند، افزود: هنوز بررسی‌ها برای تعیین قیمت بلیت از سوی ایرلاین‌ها انجام نشده است بنابراین افزایش نرخ‌ها هم مربوط به ایرلاین‌ها نیست.   براساس این گزارش، تا زمانی که حضور دلالان در عرصه فروش بلیت هواپیما ساماندهی نشود، چنین مشکلاتی برطرف نخواهد شد بویژه در زمان‌های اوج تقاضا که مسافران به دنبال خرید بلیت هواپیما هستند و نیاز دارند با هر قیمتی بلیت را خریداری کنند  ضمن آنکه سایت‌های فروش بلیت یا آژانس‌های غیرمجاز به دلیل آنکه مجوزی از سازمان هواپیمایی ندارند امکان هرگونه تخلفی از سوی آنها وجود دارد همانطور که در سال‌های گذشته بارها بلیت بیش از ظرفیت برای برخی پروازها فروخته شده است. در واقع دلالان در شرایط پرتقاضا در مسیرهای پرتردد اقدام به فروش بلیت بیش از ظرفیت کرده‌اند که همین موضوع در زمان سفر، مشکلات زیادی را برای مسافران به وجود آورده است و تعداد زیادی مسافر از پرواز جامانده‌اند.  براساس این گزارش، محمد خداکرمی در گفت‌وگو با مهر گفته بود: سازمان هواپیمایی به هیچ یک از این سایت‌ها مجوز نداده است و براساس مکاتبه‌ای که انجام دادیم، این سایت‌های اینترنتی باید از سازمان مجوز بگیرند یا اینکه فیلتر شده و بسته می‌شوند.  وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از سایت‌های فروش بلیت هواپیما از سازمان مجوز ندارند، گفته بود: این سایت‌ها باید از سازمان مجوز بگیرند تا نظارت بر عملکرد آنها هم انجام شود و به دلیل اینکه بخش دیگری مجوز سایت‌های اینترنتی را صادر می‌کند ما در حال مکاتبه با آن بخش‌ها هستیم. اما هنوز هم وضعیت این سایت‌های غیرمجاز مشخص نشده و دلالان هم به کار خود ادامه می‌دهند که این موضوع پس از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بیشتر خود را نشان می‌دهد، چرا که دلالان با به دست آوردن انحصار بیشتر در پروازها، می‌توانند با نرخ‌های بالاتری نسبت به آنچه ایرلاین‌ها تعیین کرده‌اند، بلیت را به فروش برسانند.
فروش بلیت تهران- مشهد تا ۵۰۰ هزار تومان!
در حالی که ایرلاین‌ها مدعی عدم افزایش نرخ بلیت پروازهای خود برای ایام تعطیلات پیش‌ِ‌رو هستند، بررسی عملکرد آژانس‌های هواپیمایی سطح شهر نشان از فروش بلیت با نرخ‌‌های نجومی دارد و به نظر می‌رسد در نبود نظارت سازمان هواپیمایی، تبانی ایرلاین‌ها و آژانس‌ها برای خالی کردن جیب مردم خوب جواب داده است.  با این حال به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی قصد دارد با آزادسازی نرخ بلیت پروازها مشکلات ساختار نامناسب اقتصادی ایرلاین‌‌ها را از طریق منابع مالی جیب مردم اصلاح کند. در واقع پس از آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما که مصادف با تعطیلات پایان هفته و اربعین حسینی بود، آژانس‌‌های هواپیمایی سعی کردند از این موقعیت سوءاستفاده کنند و تا می‌توانستند نرخ بلیت هواپیما را برای این ایام و البته تعطیلات پایان هفته‌(28 تا 30 صفر) افزایش دادند. ‌مصادف با تعطیلات وفات حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام رضا(ع)، تقاضای سفر به مشهد مقدس افزایش بسزایی دارد.  پیگیری‌‌ها از آژانس‌های فروش بلیت هواپیما در سطح شهر تهران حکایت از افزایش بی‌رویه نرخ بلیت پرواز تهران-مشهد خصوصاً برای این ایام از روز 18 ‌تا 22 آذرماه دارد. یکی از متصدیان فروش بلیت پروازهای داخلی حوالی خیابان استاد نجات‌الهی در این‌باره به فارس می‌گوید: قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران- مشهد در روزهای معمولی 172 هزار و 400 تومان است، ما تلاش کردیم بلیت را برای ایام پرتقاضا هم با نرخ مصوب بفروشیم و هیچ افزایش قیمتی اعمال نکردیم در حالی که این امکان برایمان فراهم بود.  بنا به گفته این متصدی، در حال حاضر در سیستم فروش آنها حداقل قیمت صندلی خالی تهران- مشهد 295 هزار تومان در ساعت 8 صبح روز 18 آذرماه است و این روند به صورت صعودی ادامه دارد تا به حداکثر قیمت‌ 445 هزار تومان ‌در ساعات پایانی روز می‌رسد و برای برگشت نیز نرخ‌ها به همین ترتیب است. یکی دیگر از متصدیان فروش بلیت حوالی خیابان هفت‌تیر هم می‌گوید: ما فقط بلیت چارتری تهران- مشهد آن هم با نرخ‌های 280 هزار تومان تا 450 هزار تومان داشتیم که همه تا هفته گذشته به فروش رفته است و الان صندلی خالی نداریم مگر آنکه مسافری انصراف دهد.


Page Generated in 0/0203 sec