printlogo


کد خبر: 150020تاریخ: 1394/9/16 00:00
پولشویی پسر اردوغان در ایتالیا

گروه بین‌الملل: رسوایی نفتی دولت اردوغان که وزارت دفاع روسیه از آن پرده برداشت، با اظهارات احزاب مخالف ترک درباره عملیات قاچاق نفت که دولت ترکیه در آن دست دارد، همخوانی دارد. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رسوایی دولت اردوغان در خرید نفت از داعش که وزارت دفاع روسیه  از آن پرده برداشت، با اظهارات سران احزاب مخالف ترکیه درباره عملیات قاچاق نفت مطابقت دارد و تصاویر و ویدئویی‌هایی منتشر شده که ثابت می‌کند دولت ترکیه در مقابل وارد کردن سلاح و مهمات برای داعش، نفت قاچاق شده از مناطق تحت کنترل داعش در سوریه و عراق را خریداری می‌کند. اسین اوغلو، معاون رئیس حزب الوطن ترکیه در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم گفت: اسناد منتشرشده از سوی وزارت دفاع روسیه، ما را شگفت‌زده نکرد، زیرا ما ارتباط محکم داعش با حزب عدالت و توسعه را به خوبی می‌دانیم. مقالات بسیاری از ارتباط نزدیکان اردوغان و بویژه پسرش بلال با داعش و روابط تجاری آنها سخن گفته‌اند. ناظران ترک بر این باورند دولت ترکیه جرات پیدا نخواهد کرد برای به چالش کشیدن روسیه، زمینه راه یافتن روزنامه‌نگاران به مناطق قاچاق نفت را فراهم کند. همچنین ناظران می‌گویند نیازی به ارسال روزنامه‌نگاران نیست پس از آنکه تمام حقایق برملا شد؛ حقایقی که پیش‌تر در ترکیه نیز مطرح بوده است. «عصمت اوزچلیک» مسؤول دفتر روزنامه آیدین لیک در آنکارا هم در گفت‌وگو با العالم اظهار داشت حزب عدالت و توسعه مرزهای ترکیه را به روی
تروریست‌ها برای حرکت به سمت سوریه گشود و تمام گروه‌های تروریستی در سوریه به طور گسترده از این اقدام ترکیه استفاده کردند؛ مسؤولان ترک متاسفانه حتی تا همین اواخر نیز عنوان تروریست را به گروه داعش اطلاق نکردند. جز تعداد اندکی از رسانه‌های مخالف، رسانه‌های ترکیه تحت سیطره دولت، رسوایی دست داشتن دولت در خرید نفت داعش که وزارت دفاع روسیه از آن پرده برداشت، منتشر نکردند. روزنامه‌های مخالف همچنین از اشتباه تاریخی ترکیه در به چالش کشیدن روسیه و عواقب اقتصادی این اقدام، علاوه بر احتمال انتقام نظامی روسیه سخن گفته‌اند.
تحقیق دادستانی بولونیا علیه بلال
هنوز چیزی از اتهامات روس‌ها به رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر شراکت با داعش در قاچاق سوخت نگذشته که ایتالیایی‌ها هم وارد معرکه بی‌آبرویی خانواده اردوغان شدند. دادگاهی در شهر بولونیای ایتالیا به اتهام پولشویی پرونده‌ای را علیه بلال اردوغان، پسر رئیس‌جمهور ترکیه به جریان انداخته است. به گزارش رسانه‌های ایتالیایی یک شاکی خصوصی از دادستان بولونیا خواسته است پرونده‌‌ای برای تحقیق درباره  انتقال مبلغ قابل توجهی پول توسط بلال بگشاید. ماسیمیلیانو آنتا، وکیل این شاکی سرمایه‌گذار ترک‌تبار و  از مخالفان حزب حاکم عدالت و توسعه است که مدعی است  بلال مبالغ هنگفتی پول به ایتالیا منتقل کرده است. پیش از این اعلام شده بود پسر اردوغان و خانواده‌اش برای زندگی به شهر بولونیا نقل مکان کرده‌اند، اما اندکی بعد گفته شد وی برای ادامه تحصیل به ایتالیا رفته است. پسر اردوغان  که متهم به ارتباط و تجارت با داعش است، این مبلغ را از ترکیه به ایتالیا منتقل کرده و این در حالی است که پدرش رجب طیب‌اردوغان چندی‌پیش در پاسخ به اتهامات مقام‌های روس اعلام کرد چنانچه اتهام تجارت نفت آنکارا با داعش ثابت شود، از سمت خود استعفا می‌دهد.


Page Generated in 0/0056 sec