printlogo


کد خبر: 150032تاریخ: 1394/9/16 00:00
اخبار

 جلوی صادرکننده ایرانی خم شوید
رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه دولت هم باید پیش پای صادرکنندگان تا کمر خم شود، گفت: اقتصاد مقاومتی به صورت تمام و کمال، فرمان ویژه‌ای را برای حمایت از صادرات صادر کرده است.  محمد لاهوتی در گفت‌وگو با مهر در ابراز واکنش فعالان اقتصادی درباره سخنان روز شنبه وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه صادرات گفت: اگرچه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای صادرات سنگ تمام گذاشت و صادرکنندگان با برخی گفته‌های وی موافق هستند اما به هر حال انتظار ما این است که دولت هم تا کمر پیش پای صادرکنندگان خم شود، همانطور که به گفته وزیر، صادرکنندگان باید در مقابل خریداران خارجی کالاهای ایرانی، تا کمر خم شوند و برای خریداران خارجی شأن زیادی قائل شوند و به سلایق آنها توجه کنند.  وی افزود: البته دولت هم باید به نوعی همین وظیفه را در مقابل صادرکنندگان برای خود محفوظ بداند و این تنها صادرکننده نباشد که بار تأمین ارزهای مورد نیاز کشور از محل صادرات را بدون فراهم‌سازی بسترهای لازم به دوش کشد.


قیمت نان باید آزاد شود!
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه سالانه 2 هزار میلیارد تومان از منابع مالی کشور تبدیل به ضایعات نان می‌شود، گفت: با در نظرگرفتن اقشار آسیب‌پذیر کشور، برای جلوگیری از رانت و فساد اقتصادی ناشی از دو نرخی بودن، قیمت نان باید آزاد شود.  به گزارش تسنیم، علی قنبری اضافه کرد: در صورت حذف یارانه آرد مبلغی نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان برای آموزش بهداشت تولید نان و کمک به افراد نیازمند و آسیب‌پذیر به کار گرفته می‌شود. وی همچنین درباره میزان واردات برنج برای ذخایر استراتژیک کشور، تصریح کرد: مجوز واردات 300 هزار تن برنج برای تامین ذخایر استراتژیک داریم که در حال حاضر 100 هزار تن  از این رقم به کشور وارد شده است. در همین حال رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران گفت: دلیل بی‌کیفیتی نان، نشتی آردی است که از بخش یارانه‌ای وارد واحدهای آزادپز می‌شود. محمدجواد کرمی افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌کیفیتی نان یارانه‌ای است که دولت به نان‌های سنتی می‌دهد.  کرمی تصریح کرد: ‌آزادسازی قیمت آرد باید درباره آرد نان سنتی و صنعتی با هم انجام شود، در غیر این صورت موجب نشت آرد نان سنتی به بخش صنعتی می‌شود. وی بیان داشت:‌ در حال حاضر واحدهای آزادپز آرد را مستقیماً از واحدهای آزادپز نمی‌خرند، بلکه آرد مورد نیاز خود را کیسه‌ای 10 هزار تومان ارزان‌تر، از واحدهای یارانه‌پز
خریداری می‌کنند.


12 میلیارد نخ سیگار قاچاقی آمد
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اعلام کرد در سال گذشته 14 میلیارد نخ سیگار وارد کشور شد که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد 40 درصدی داشته است. به گزارش شاتا، علی‌اصغر رمزی با بیان این مطلب افزود: کشت توتون و تنباکوی کشور در مجموع حدود 9 هزار تن است که به‌طور عمده در 5 استان کشور صورت می‌پذیرد.  رمزی ادامه داد: در حال حاضر تقریبا 30 هزار تن توتون مورد نیاز صنایع دخانی کشور است و انواع توتون بارلی، باسما و ویرجینیا در کشور کشت می‌شود. وی تصریح کرد: در سال 93 واردات سیگار معادل 14 میلیارد نخ بوده است و نوسان چند سال اخیر در واردات رسمی ناشی از دو عامل میزان تولیدات داخلی و قاچاق بوده است. رمزی اضافه کرد: تولید داخلی  سیگار در سال 1393 معادل 29 میلیارد نخ و واردات در این سال معادل 14 میلیارد نخ بوده است و در مجموع تولید و واردات 43 میلیارد نخ از مصرف را تامین کرده‌اند.  وی افزود: براساس اعلام وزارت بهداشت که مصرف سیگار کشور را حدود 55 میلیارد نخ اعلام کرده‌است در صورت محاسبه میزان مصرف براساس اعلام وزارت بهداشت و کسر کردن 43میلیارد نخ تولید داخل و واردات کشور  از 55 میلیارد نخ مصرف، میزان قاچاق سیگار 12 میلیارد نخ برآورد می‌شود. وی تصریح کرد: این میزان حدود 21درصد مصرف کشور است و در صورتی که برآورد مصرف این مرکز را ملاک قرار دهیم (حدود 60 میلیارد نخ) میزان قاچاق حدود 17 میلیارد نخ خواهد بود  که حدود  28 درصد مصرف کشور را تشکیل می‌دهد.
 


Page Generated in 0/0056 sec