printlogo


کد خبر: 150118تاریخ: 1394/9/18 00:00
کالای خارجی با لابی واردکنندگان به لیست طرح کارت 10 میلیونی اضافه شده است
طرح خرید اعتباری به نام تولید به کام واردات

گروه اقتصادی: طرح خرید اعتباری کالا با کارت الکترونیکی 10 میلیون تومانی را می‌توان یک طرح هیجانی با کمترین کار کارشناسی دانست، چرا که هر روز خبرهای جدیدی از این طرح به گوش می‌رسد و معلوم نیست بالاخره این طرح چگونه اجرا می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، قرار بود طرح خرید کالای داخلی با وام 10 میلیون تومانی از اواسط آبان‌ ماه اجرایی شود اما یک ماه پس از آن هنوز دستورالعمل این طرح هم آماده نشده و مسؤولان هر روز تصمیمات جدیدی برای اجرای آن می‌گیرند. تاخیر در اجرا و اظهارات ضد و نقیض در این باره نشان می‌دهد با یک طرح هیجانی مواجه هستیم که اما و اگرهای بسیاری برای اجرای آن وجود دارد. محمدصادق مفتح، معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با نسیم درباره مشکلات پیرامون اجرای طرح کارت 10 میلیونی خرید کالا اظهار کرد: در حال حاضر اصناف و واحدهای صنفی بابت اجرای طرح کارت اعتباری 10 میلیونی خرید کالا از دولت گله‌مندند و اظهار نگرانی می‌کنند. اظهارات واحدهای صنفی نشان می‌دهد دولت برای اجرای این طرح هیچگونه هماهنگی را با آنها انجام نداده است.
دولت اصناف را در اجرای طرح وام 10 میلیونی دور بزند، طرح شکست خواهد خورد
وی خاطرنشان کرد: بخش مهم کار این است که باید با عوامل اجرایی کار هماهنگی صورت گیرد و بدون هماهنگی با واحدهای صنفی این طرح حتما شکست می‌خورد. مفتح با اشاره به تبعات اشتباه احتمالی دولت در اجرای این طرح به نسیم گفت: اگر دولت فقط با کارخانه‌ها هماهنگ باشد و اصناف را به‌عنوان پیشانی توزیع طرح نادیده بگیرد، حتما این طرح با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد. وی در تشریح دلیل تعویق در اجرای این طرح به‌رغم وعده مسؤولان بیان کرد: مشکلات اجرایی این کار خیلی زیاد است به حدی که امروز با وجود وعده مسؤولان 3 هفته است که اجرای این طرح به تعویق می‌افتد. دولت در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی برای اجرای طرح است و هر مقدار که این طرح با طمانینه اجرا شود، بهتر است.
احتمال درگیر شدن طرح خرید کالا با مشکلات طرح وام خرید خودرو وجود دارد
معاون سابق وزیر صنعت با هشدار در خصوص احتمال گرفتار شدن طرح کارت 10 میلیونی خرید کالا با مشکلات طرح وام 25 میلیونی خرید خودرو تصریح کرد: در حال حاضر نگرانی‌های زیادی وجود دارد که این طرح هم به سرنوشت وام 25 میلیونی خودرو دچار شود و دولت با عجله نکردن در اجرای این طرح کار درستی را انجام می‌دهد. مفتح افزود: عدم هماهنگی با اتحادیه‌ها در طرح کارت خرید
10 میلیونی کالا تجربه تلخ وام خودرو را تکرار خواهد کرد ولی هماهنگی با این اتحادیه‌ها ضریب اطمینان موفقیت طرح را افزایش خواهد داد. وی در پاسخ به این سوال که این طرح ممکن است چقدر در تحریک تقاضا موثر باشد، گفت: اگر این طرح با در نظر گرفته شدن همه جوانب به شکل صحیح انجام شود، حتما تقاضا را تحریک می‌کند.
این طرح در همان مراحل اولیه کارشناسی نشده بود
معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از عدم کارشناسی در مراحل اولیه اجرای طرح خاطرنشان کرد: در قسمت اول اجرای این طرح کار کارشناسی دقیقی انجام نشده و دولت هنوز نمی‌داند که باید این کارت اعتباری را به کارمندان دولت، بازنشستگان یا به کارگران بدهد. حتی به نظر می‌رسد دولت در همان ابتدا که درباره اجرای این طرح حرف زد هم نمی‌دانست باید چگونه آن را اجرا کند. مفتح تصریح کرد: در حال حاضر بهترین توصیه به دولت این است که اول کار کارشناسی لازم برای این طرح را انجام دهد و بعد وارد مرحله اجرا شود تا مانند وام 25 میلیونی خودرو باعث سلب اعتماد مردم نشود.
 لابی قوی واردکنندگان
یکی از تصمیمات عجیب دولت خرید کالاهای خارجی در طرح خرید اعتباری 10 میلیونی بود. حمیدرضا غزنوی، مدیرکل مجمع کارآفرینان در این باره گفت: اینکه این کارت را عام کرده‌اند و جز تولیدات داخلی کالاهای دیگر را وارد عرصه کرده‌اند به معنای یک نوع لابی واردات است و این بسیار خطرناک خواهد بود. وی ادامه داد: آیا باید به فکر تولید و اقتصاد مقاومتی و خارج کردن بازار از رکودی که گرفتارش هستیم باشیم یا به فکر جیب خارجی‌ها و فروش کالاهای آنان که در انبارهایشان در ایران مانده و به فروش نرفته است؟! وی اظهار داشت: این موضوع بسیار تأسف‌آور است و این یعنی تمام تلاش‌هایی که شد تا شاید کمی تولید داخلی جان بگیرد، با اعلام چنین خبری از بین رفت. بدون شک واردکنندگان لابی کرده و مسیر طرح وام خرید کالا را عوض کردند تا کالاهای خود را به فروش برسانند. مدیرکل مجمع کارآفرینان تصریح کرد: قطعا جایگزینی طرح کارت اعتباری عام به جای طرح قبلی کارت خرید اعتباری با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی منافات خواهد داشت و نه‌تنها باعث خروج از رکود نخواهد شد بلکه باعث افزایش تورم نیز می‌شود. وی افزود: هیچ راهی برای خروج از رکود جز تزریق پول به شکل صحیح در جریان تولید نیست، تولید است که می‌تواند ما را از رکود خارج کند، این طرح کارت اعتباری عام چگونه می‌‎تواند برای خروج از رکود به ما کمک کند در صورتی که باعث ورود پول در جامعه و در نتیجه افزایش تورم خواهد شد بدون اینکه دردی از تولیدکننده داخلی دوا کند. غزنوی گفت: در چنین شرایطی توقع دارند چه کسانی چرخ تولیدات کشور را بچرخانند؟ باید به تولیدکننده داخلی بها داد نه واردکنندگان کالاهای خارجی. وی تأکید کرد: حتی در رابطه با اقساط نیز زیر حرف خود زدند، ابتدا گفتند اقساط 24 ماهه است، بعد گفتند 18 ماه و حالا می‌گویند 12 ماه، این خلاف توافق بوده و بدون شک همراهی تولیدکنندگان را در پی نخواهد داشت. غزنوی بیان داشت: ما قطعا در برابر چنین رفتارهایی موضع‌گیری خواهیم کرد، زیرا این رفتار بانک مرکزی در جهت خروج از رکود و اقتصادی نبوده بلکه رفتاری کاملا کاسبکارانه است. وی خاطرنشان کرد: وزارت صنعت و وزارت اقتصاد برنامه‌ریزی خوبی داشتند و تلاش آنها قابل تحسین است اما مهم این است که پول دست بانک مرکزی است و با هر روش که می‌تواند علیه تولید کار می‌کند و سیاستی که در پیش گرفته سیاست کاسبکارانه است.
 


Page Generated in 0/0064 sec