printlogo


کد خبر: 150130تاریخ: 1394/9/18 00:00
استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد
40 امضا برای استیضاح فانی

گروه اجتماعی: عمل نکردن وزیر آموزش‌وپرورش به تعهدات و وعده‌هایی که در سوم تیرماه و در خانه ملت برای رفع مشکلات فرهنگیان و بهبود اوضاع این وزارتخانه مطرح کرد انگیزه نمایندگان برای طرح دوباره استیضاح فانی را دوچندان کرده است تا جایی که روز گذشته 40 نماینده با امضای خود استیضاح فانی را کلید زدند.
علی‌اصغر فانی که نتوانسته طی این مدت از حاشیه‌ها به دور باشد و رضایتمندی فرهنگیان را جلب کند چندین بار مسیر وزارت آموزش‌وپرورش تا بهارستان را به منظور پاسخگویی به نمایندگان و گلایه‌های موجود طی کرده است اما در تیرماه که جلسه استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش با رای اعتماد دوباره به فانی خاتمه یافت مشروط بودن آرا بار‌ها از سوی وکلای ملت گوشزد شد.
این در حالی است که نحوه مدیریت این وزارتخانه پس از اولتیماتوم بهارستان هم نتوانست از دغدغه‌ها و نگرانی‌های موجود درباره اداره آموزش‌وپرورش بکاهد و طرح استیضاح فانی دوباره روی میز هیات رئیسه مجلس قرار گرفت.
40 امضا در تأیید نارضایتی از وزیر
نحوه انتصابات یا واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی به همراه چندین و چند مشکل مدیریتی دیگر طی 2 سال گذشته از سوی نمایندگان و کارشناسان حوزه آموزش‌وپرورش به عنوان مهم‌ترین نگرانی‌ها از آینده وزارتخانه‌ای که به طور مستقیم با خانواده‌ها در ارتباط است مطرح شد و علی اصغر فانی را در کسوت وزیر آموزش‌وپرورش تا تشکیل جلسه استیضاح پیش برد اما پاسخ‌های فانی و وعده‌های مطرح شده از جانب وی در کنار جو سیاسی موجود، نمایندگان را مجاب کرد مهلت دوباره‌ای برای وزیر آموزش‌وپرورش در نظر بگیرند اما آنطور که جبار کوچکی‌نژاد از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرده است بر زمین ماندن تعهدات و بدقولی‌های فانی باعث شد استیضاح این وزیر از سوی نمایندگان مطالبه شود. جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره به فارس اظهار داشت: طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش با 40 امضا به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شد. وی تصریح کرد: طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش به علت انجام نشدن تعهدات و  قول‌های داده شده به مجلس تهیه شده است.
کارنامه فانی در یک نگاه
اجرایی نشدن قانون استخدام مربیان پیش‌دبستانی حق‌التدریسی و مربیان نهضت سوادآموزی، انتصاب مدیران سیاسی و ناکارآمد در آموزش و پرورش، برگشت به‌کار نیروهای بازنشسته، کم‌توجهی به بیمه‌های درمان و تکمیلی فرهنگیان و غفلت از حوزه تربیتی دانش‌آموزان، مهم‌ترین دلایل نمایندگان برای ابلاغ هشدار به وزیر آموزش‌وپرورش در قالب 2کارت زرد از مجلس بوده است. پابرجا بودن مشکلات در این وزارتخانه و نبود تلاش و تکاپو برای کاستن از آنها یک بار در
۳۱ فروردین 93 فانی را راهی مجلس کرد که با ۷۱ رأی موافق، ۱۱۵ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ رأی مأخوذه اولین کارت زرد به وزیر آموزش‌وپرورش نشان داده شد.  علاوه بر این در ۷ بهمن  نیز بار دیگر فانی برای پاسخگویی به نمایندگان در مجلس حاضر شد که این بار نیز با کسب ۷۴ رأی موافق، ۱۱۴ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ رأی نتوانست نمایندگان را قانع کند و دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد. بر این اساس علی‌اصغر فانی 2 کارت زرد را به همراه  قبولی مشروط در جلسه استیضاح در کارنامه خود دارد.
فانی باقی می‌ماند؟
با توجه به شرایط موجود و خلف وعده‌های صورت گرفته از سوی وزیرآموزش و پرورش نمایندگان خواستار استیضاح دوباره فانی شدند. به گفته وکلای ملت تعداد افرادی که خواهان شکل‌گیری این جلسه هستند بیشتر از 40 نماینده‌ای است که برگه درخواست را امضا کرده‌اند. این زمان هیأت رئیسه مجلس پس از دریافت طرح استیضاح درباره برگزاری جلسات با استیضاح‌کنندگان و وزیر آموزش‌وپرورش تصمیم‌گیری می‌کند و در صورتی که نمایندگان استیضاح‌کننده در جلسات کمیسیون از توضیحات وزیر آموزش‌وپرورش قانع نشوند، این طرح توسط هیأت رئیسه اعلام وصول و جلسه استیضاح در صحن علنی مجلس برگزار خواهد شد. اما با توجه به افزایش تعداد امضاکنندگان و نمایندگانی که از شیوه مدیریت این وزارتخانه گلایه دارند آیا جلسه دوم استیضاح فانی می‌تواند نتیجه‌ای مانند جلسه تیرماه را به دنبال داشته باشد؟
 


Page Generated in 0/0060 sec