printlogo


کد خبر: 150152تاریخ: 1394/9/18 00:00
نوک پیکان H1N1 به سمت 7 استان
پیشروی آنفلوآنزای مرگبار

گروه اجتماعی: در شرایطی که وزیر بهداشت وضعیت بیماری آنفلوآنزا را تحت کنترل اعلام کرده، معاون وزیر بهداشت نسبت به شیوع آنفلوآنزا در استان‌های آذربایجان‌شرقی، کرمانشاه، کردستان، خوزستان، اصفهان، خراسان شمالی و تهران هشدار داده است.
به گزارش«وطن امروز» علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت با اشاره به تعداد درگذشتگان به علت بیماری آنفلوآنزا گفت: 28 نفر در کرمان و 4 نفر در سیستان‌وبلوچستان فوت کردند که تعدادی از فوتی‌های کرمان مادر بوده‌اند.
معاون وزیر بهداشت پیش‌بینی کرد شیوع آنفلوآنزا، آذربایجان‌شرقی و کرمانشاه را بیش از دیگر شهرها تهدید می‌کند اما ساکنان کردستان، خوزستان، اصفهان، خراسان‌شمالی و تهران نیز در معرض شیوع این بیماری هستند.
به گفته وی، افرادی که دستگاه دفاعی ضعیفی دارند و نیز کودکان زیر 2 سال و بیماران تنفسی و افراد با نارسایی‌های کلیوی برای این بیماری مستعدترند و ابتلای این بیماران به آنفلوآنزا می‌تواند خطرناک باشد.
 سیاری تصریح کرد: آنفلوآنزا به 2 دسته A و  B تقسیم می‌شوند و این ویروس‌ها در بعضی از گروه‌ها و حیوانات می‌تواند باعث بیماری از جمله سارس شوند. آنفلوآنزای خوکی به انسان منتقل شده است. علت نامگذاری این بیماری‌ها به علت منشا پیدایش این بیماری بوده است. آنفلوآنزا پدیده جدیدی نیست و ممکن است در هر سال یک نمونه آن نمود یابد.
 معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها این است که این آنفلوآنزا در کرمانشاه و آذربایجان‌شرقی بزودی نفوذ می‌یابد و بعد از آن استان‌های کردستان، خوزستان، اصفهان، خراسان‌شمالی و تهران در معرض خطر این ویروس هستند و در این بین کسانی که دچار بیماری‌اند، مستعدتر برای ابتلا به این بیماری مستعدترند.
پیشروی آنفلوآنزا تا بهارستان
این در حالی است که برخورد دوگانه و پرابهام مدیران وزارت بهداشت با بیماری آنفلوآنزا انتقادات نمایندگان را هم به دنبال داشت و روز گذشته در صحن علنی مجلس نماینده سیرجان خطاب به رئیس مجلس از کم‌توجهی مدیران به فوت مبتلایان به این بیماری در استان کرمان انتقاد کرد. شهباز حسن‌پور، نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی طی تذکری با استناد به ماده 110 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: بیش از
30 نفر ظرف 2 تا 3 روز گذشته مانند برگ خزان در استان کرمان از بین رفته‌اند؛ اگر یک نفر در آن سر دنیا از بین برود همه بسیج می‌شوند و پیام می‌دهند.
این نماینده مجلس خطاب به رئیس مجلس و رئیس‌جمهور بیان داشت: در استان ما دارو گیر نمی‌آید و 10 نماینده این استان فریاد می‌زنند، به جای اینکه وزیر بهداشت به دانشگاه برود باید جلسه فوری تشکیل می‌داد و به موضوع فوت افراد بر اثر آنفلوآنزا در استان کرمان رسیدگی می‌کرد.
حسن‌پور خطاب به رئیس مجلس تصریح کرد: کمیسیون بهداشت و درمان را مأمور کنید تا به کرمان بیایند و این موضوع را بررسی کنند. از هیأت‌رئیسه نیز درخواست دارم نماینده ویژه‌ای را به این استان بفرستند تا این موضوع را بررسی کند.
اعضای کمیسیون درمان در راه کرمان و سیستان
به دنبال اعتراض نمایندگان به وضعیت رسیدگی به بیماران و مشکلات به وجود آمده؛ رئیس مجلس به کمیسیون بهداشت و درمان برای رسیدگی به این موضوع دستور داد.
حسین‌علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از سفر یک روزه این کمیسیون به استان‌های سیستان و کرمان خبر داد و گفت: قرار است تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در سفری یک روزه به این استان‌ها اعزام شده و وضعیت این بیماری را بررسی کنند.
آنفلوآنزا 200 سیستانی را به بیمارستان کشاند
استاندار سیستان‌وبلوچستان از مراجعه 200 نفر به مراکز درمانی درباره احتمال ابتلا به ویروس آنفلوآنزا خبر داد.  علی‌اوسط هاشمی، استاندار سیستان‌وبلوچستان درباره وضعیت ویروس آنفلوآنزا در سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: متاسفانه 4 نفر بر اثر ویروس آنفلوآنزا جان خود را از دست داده‌اند. همچنین در این ایام 200 نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. وی در ادامه با بیان این مطلب که طی یک ماه این ویروس وارد کرمان شده و از این طریق وارد بخش‌هایی از سیستان‌وبلوچستان شده است، افزود: اقدامات لازم در این راستا صورت گرفته است، در واقع شدت شیوع این بیماری در استان به نحوی نبوده که تدابیر ویژه اندیشیده شود، با این وجود فعالیت‌هایی در راستای پیشگیری و هشدار انجام شده است.


Page Generated in 0/0059 sec