printlogo


کد خبر: 150154تاریخ: 1394/9/18 00:00
عراقی‌ها در محکومیت تجاوز نظامی ترکیه جمعه تظاهرات می‌کنند
هشدار بسیج مردمی عراق به اردوغان
شرط گازی آنکارا برای خارج کردن نظامیانش از نینوا

گروه بین‌الملل: همزمان با هشدار مجدد نخست‌وزیر عراق به ترکیه برای خروج نیروهایش از موصل، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد به‌رغم ضرب‌الاجل دولت عراق، کشورش قصد ندارد نیروهای خود را از اطراف موصل خارج کند.  طبق گزارش منابع خبری، مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به همتای عراقی خود اعلام کرده است عملیات ترکیه در خاک عراق، به منظور مشارکت در جنگ با داعش صورت می‌گیرد.  وی افزود، فعلا موضوع فراخوان نیروهای نظامی از شمال عراق مطرح نیست ولی انتقال نیرو به این کشور متوقف شده است. در این میان، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز مدعی شد کشورش به هماهنگی با عراق در زمینه عملیات آموزش نیروها ادامه خواهد داد. این درحالی است که دولت عراق، دوشنبه به ترکیه 48 ساعت برای خارج کردن نظامیان خود مهلت داد. شورای امنیتی وزیران عراق روز دوشنبه در بیانیه‌ای تأکید کرد ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق بدون موافقت و اطلاع دولت عراق صورت گرفته است و این اقدام نقض حاکمیت و اصول حسن همجواری است.  این شورا خاطرنشان کرد در صورت خارج نشدن نیروهای ترکیه از خاک عراق ظرف 48 ساعت، به شورای امنیت سازمان ملل متحد مراجعه خواهد کرد. این در حالی است که با وجود اصرار ترکیه بر اشغال نظامی خاک عراق، یک منبع مسؤول در دفتر نخست‌وزیر عراق اعلام کرد العبادی به نیروی هوایی دستور داده برای دفاع از وطن آماده باشند.  به گفته این منبع، همزمان با پایان ضرب‌الاجل عراق به ترکیه، العبادی با جمعی از فرماندهان نیروی هوایی این کشور دیدار کرده و دستور داده آماده دفاع از وطن و حاکمیت کشور باشند. ترکیه اخیرا 150 نیروی خود را در اردوگاه زلکان در شمال شرق موصل مستقر و اعلام کرده هدف از اعزام این نیروها آموزش نیروهای عراقی برای مقابله با داعش است.  دولت مرکزی و گروه‌های سیاسی عراقی بشدت این اقدام ترکیه را محکوم و آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت ملی عراق خوانده‌اند، در حالی‌که اطلاعات حاکی از این است که توافق قبلی میان آنکارا با نجیفی و مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و طارق هاشمی، معاون صدام درباره اعزام نیروهای ترکیه به شمال عراق وجود داشته تا با تحولات احتمالی در سطح دولت عراق و نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) در عراق مقابله کنند.  اردوگاه بعشیقه در شمال شرق موصل، یک اردوگاه آموزشی برای تعلیم نیروهای پیشمرگ است و از 2 سال پیش بدین سو حدود 90 نظامی ترکیه در این منطقه مستقر بودند که طی روزهای اخیر این حضور نظامی افزایش یافته است.
محکومیت حضور نظامی ترکیه
روز گذشته، همزمان با تجمع ده‌ها عراقی در مقابل سفارت ترکیه در بغداد در محکومیت ورود غیرقانونی نیروهای ترکیه‌ای به موصل، نیروهای بسیج مردمی(الحشد‌الشعبی) عراق نیز تهدید کرده‌اند هرگونه نیروی خارجی؛ چه ترکیه‌ای و چه آمریکایی‌ را هدف قرار خواهند داد. هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر نیز ترکیه را تهدید کرد درصورت خارج نشدن از خاک عراق، تانک‌های ترکیه را بر سر تفنگداران ترک خراب خواهد کرد.  وی ضمن مخالفت با هرگونه تجاوز به حاکمیت عراق تاکید کرد: نیروهای ترکیه با هواپیماها و تانک‌های خود از مرزهای عراق عبور کردند، درحالی که آنان جنگنده روسی را با این ادعا که حریم هوایی ترکیه را نقض کرده، سرنگون کرده بودند.  دبیرکل سازمان بدر برلزوم به کارگیری هر نوع تلاش برای مخالفت با تعرض به ترکیه تاکید کرد و خطاب به ارتش ترکیه گفت: شما از آمریکایی‌ها که تحت فشار از عراق خارج شدند، قوی‌تر نیستید. العامری همچنین از ملت عراق خواست در حمایت از حاکمیت ملی خود و در اعتراض به دخالت‌های ترکیه و آمریکا در کشورشان در روز جمعه آینده، تظاهرات کنند.  از سوی دیگر، مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق از شورای امنیت سازمان ملل خواست تصمیمات سیاسی قاطعنامه‌ای در قبال اقدام ترکیه مبنی بر حضور در خاک عراق اتخاذ کند. مقتدا صدر گفت: به شورای امنیت سازمان ملل توصیه می‌کنم تصمیمات قاطعانه‌ای برای اخراج نیروهای ترکیه از عراق اتخاذ کند.  وی در ادامه از پارلمان عراق نیز خواست به تشدید اقدام سیاسی و غیرنظامی علیه ترکیه رای دهد و سفیر ترکیه نیز برای بررسی این مساله فراخوانده شود.  وی افزود: ترکیه مدت‌هاست در زمین‌های عراقی چمباتمه زده و هیچ اعتراض و بیانیه‌ای مبتنی بر اینکه منافع یا اراضی‌اش هدف قرار خواهند گرفت، منتشر نشده گویی که عراق به جنگ جدیدی نیاز دارد تا شاخ اشغال و چه بسا اشغالگری‌های مختلف را در هم بشکند. در این میان، مردم عراق نیز نسبت به تجاوز نظامی ترکیه به کشورشان سکوت نکرده‌اند.  طبق این گزارش، روز گذشته هزاران عراقی‌ با تجمع مقابل سفارت ترکیه در بغداد خواهان عقب‌نشینی نیروهای ترکیه‌ای از خاک عراق شدند. تظاهرات‌کنندگان همچنین به سفیر این کشور 48 ساعت فرصت دادند خاک کشورشان را ترک کند. نیروهای امنیتی عراقی نیز حصاری امنیتی را برای حمایت از تظاهرکنندگان ایجاد کردند. در نجف نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد.  به گزارش منابع رسانه‌ای، نمایندگان و مردم استان نجف اشرف، دیروز در محکومیت حضور نظامی ترکیه در عراق در شهر مقدس نجف تظاهرات کردند.  تظاهرکنندگان با به آتش کشیدن انواع کالاهای ساخت ترکیه، تحریم اقتصادی و قطع واردات کالاهای ساخت ترکیه را خواستار شدند.
نشست شورای امنیت درباره تجاوز ترکیه
منابع دیپلماتیک در نیویورک از درخواست روسیه برای برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت به منظور بررسی تحرکات نظامی ترکیه در سوریه و عراق خبر دادند. محمد الحکیم، نماینده عراق در سازمان ملل تاکید کرد روسیه برای طرح این درخواست از شورای امنیت هیچ تماسی با او نداشته است.  گفتنی است حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به ترکیه 2 روز مهلت داده بود نظامیان خود را از عراق خارج کند، در غیر این صورت بغداد از شورای امنیت خواهد خواست در این باره تشکیل جلسه بدهد.

 

شرط گازی آنکارا برای خارج کردن نظامیانش از نینوا
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار لبنان اعلام کرد: ترکیه با پیغام‌های متعددی از طریق میانجیگران خود به دولت عراق اعلام کرده است در صورت موافقت بغداد با کشیدن خط لوله گاز قطر به ترکیه از طریق خاک عراق نیروهای خود را از نینوا خارج خواهد کرد.  طبق این گزارش، طی 48 ساعت گذشته پس از ورود نیروهای ترکیه‌ای به موصل تماس‌های زیادی در حد «مذاکرات» میان بغداد و آنکارا با میانجیگری طرف‌های عراقی نزدیک به ترکیه برقرار شد. این تماس‌ها درباره کشیدن خط لوله گاز قطر از طریق خاک عراق به ترکیه بود.  این در حالی است که نیروهای بسیج مردمی عراق مواضع شدیدی را اتخاذ و تهدید کرده‌اند به تمام منافع ترکیه در عراق ضربه خواهند زد. آنها از مرجعیت دینی خواسته‌اند موضعی را اتخاذ کند که به آنها اجازه ضربه زدن به منافع گازی ترکیه را بدهد.  به گفته این منبع، آنکارا همچنین وعده داده درباره پرونده آب انعطاف‌پذیری بیشتری به خرج دهد و درباره آغاز جیره‌بندی آب اضافی از رودهای دجله و فرات نیز حرف‌هایی به میان آمده است.
 


Page Generated in 0/0052 sec