printlogo


کد خبر: 150166تاریخ: 1394/9/18 00:00
لاریجانی: عدم ارائه بموقع لایحه بودجه خلاف آیین‌نامه مجلس است
عذرخواهی نوبخت از مجلس

گروه اقتصادی: با وجودی که لایحه بودجه سال 95 طبق قانون باید هر ساله 15 آذرماه به مجلس تقدیم شود اما این لایحه امسال در زمان مقرر به مجلس نیامد تا جایی که رئیس مجلس شورای اسلامی تاخیر در ارائه لایحه بودجه به مجلس را خلاف قانون اعلام کرد. این در حالی است که سخنگوی دولت از نمایندگان مجلس به‌خاطر تاخیر در ارائه لایحه برنامه بودجه عذرخواهی کرد و گفت: لوایح بودجه ۹۵ به همراه برنامه ششم بزودی ارائه می‌شود.
محمدباقر نوبخت دیروز در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه اکنون 48 ساعت است که از مهلت قانونی ارائه برنامه بودجه می‌گذرد و دولت تخلف کرده است، گفت: من از مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و رسانه‌های منتقد به خاطر این 48 ساعت و تاخیرهای قبلی و حتی تاخیرهای چند ماهه دولت‌های قبلی عذرخواهی می‌کنم. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌بخوبی از دلایل تاخیر اندک در ارائه لایحه بودجه 95 به مجلس آگاهی دارند، گفت: لایحه بودجه 95 به همراه لایحه برنامه ششم توسعه بزودی در دولت نهایی و تقدیم مجلس خواهد شد.  نوبخت با تشریح روند تدوین پیش‌نویس لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه 95 گفت: این لوایح 2 هفته قبل تقدیم هیات‌وزیران شده است. وی افزود: بودجه سال 95 متفاوت از سنوات قبل است و در آن از روش بودجه‌ریزی عملیاتی استفاده و تلاش شده است به لحاظ شکلی نیز متفاوت باشد. نوبخت گفت: قانون بودجه در سنوات گذشته تعداد زیادی ماده واحده و تبصره داشت که در پیش‌نویس لایحه بودجه 95 این تبصره‌ها تفکیک شد و در یک مجموعه تحت عنوان قانون تنظیم
2 بودجه تقدیم مجلس شد.  سخنگوی دولت افزود: در لایحه بودجه 95 تبصره‌های تکراری نخواهد بود و البته احکام برای ردیف هزینه‌ها پیش‌بینی شده است. نوبخت با اشاره به اینکه با کاهش تبصره‌ها در لایحه بودجه 95 رسیدگی به بودجه در مجلس بسیار سریع‌تر خواهد بود، گفت: به‌عنوان مثال اخیرا در هیات دولت پس از طرح پیش‌نویس لایحه از 28 بند 17 بند تصویب شد و بقیه نیز در جلسه یکشنبه آینده بررسی می‌شود. نوبخت با اشاره به برنامه زمانبندی برای تقدیم 2 لایحه مهم به مجلس گفت: برنامه ششم توسعه نیز با همان مسائل مبتلابه پیش‌نویس لایحه بودجه مواجه بود یعنی تبصره و احکام تکراری از برنامه‌های قبلی داشت.  وی افزود: به‌عنوان مثال برنامه پنجم توسعه 235 ماده و 1140 حکم دارد به همین دلیل مجلس از دولت توقع داشت تبصره‌های تکراری را جدا کند و ما به احترام مجلس همه تبصره‌های تکراری را در تبصره ششم جمع‌آوری و به‌طور جداگانه تقدیم مجلس کردیم.  سخنگوی دولت با اشاره به اینکه آنچه وقت مجلس را عمدتاً می‌گیرد تبصره‌ها در لوایح بودجه و برنامه است، گفت: بخش قابل‌توجهی که امکان داشت، از لایحه برنامه ششم توسعه جدا و یک ماه قبل به مجلس تقدیم شد اما با کمال ناباوری نمایندگان به فوریت آن رای ندادند. نوبخت افزود: البته رسیدگی به این لایحه از هفته قبل در کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه آغاز و کلیات آن مطرح شد و این امکان وجود دارد که مدت‌ها وقت مجلس را بگیرد.
نوبخت با اشاره به اینکه دولت این امکان را داشت تا در 15 آذر مانند سال قبل لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند سپس در فرصت باقی مانده لایحه ششم را نهایی کند، گفت: درباره این روش نیز زمزمه‌های مختلفی وجود داشت به همین دلیل ما تمام کارکنان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را بسیج کردیم تا لایحه بودجه و لایحه برنامه ششم به طور همزمان آماده شود و به همین دلیل همکاران من در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مدت زمان طولانی تا دیروقت روی این لوایح کار کارشناسی انجام دادند و من از توان کارشناسی و احساس مسؤولیت همکاران خود که تلاش کردند هر دوی این لوایح با هم آماده شود، تقدیر می‌کنم.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه لایحه برنامه ششم دارای44 حکم است، گفت: ما 30 شورا داریم که هرکدام از این شوراها از دستگاه‌ها برنامه‌های پیشنهادی را دریافت و تلفیق کردند که نتیجه آن سند توسعه بخش است. وی افزود: این سند به ستاد برنامه ششم توسعه آمد و در این ستاد ما از مرکز پژوهش‌های مجلس و آقایان ابوترابی‌فرد و باهنر نواب رئیس مجلس نیز دعوت کردیم و در بررسی پیش‌نویس مشارکت مجدانه داشتند و آقای ابوترابی‌فرد تا آخرین جلسه حضور داشت و من از وی نیز تشکر می‌کنم.  نوبخت با اشاره به اینکه 44 تبصره برنامه ششم توسعه که منبعث از اسناد است هرکدام برای بررسی در دولت 2 تا 3 هفته زمان نیاز داشت، خاطرنشان کرد: ما به مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم می‌توانیم لایحه بودجه را تا 15 آذر تقدیم کنیم و گفتیم البته ظرف چند هفته هر دو لایحه را تقدیم می‌کنیم. نوبخت گفت: من از مجلس تقدیر می‌کنم که با گذشت 48 ساعت گفت؛ دولت در ارائه لایحه بودجه تخلف کرده است و من نه‌تنها از این بابت عذرخواهی می‌کنم بلکه از بابت همه سال‌های قبل نیز که لوایح بودجه با تاخیرهای طولانی به مجلس داده می‌شد، عذرخواهی می‌کنم.  سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در مجلس برای رسیدگی به لایحه بودجه زمانبندی مشخص وجود دارد، گفت: در این زمانبندی وقت نمایندگان، کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق و سایر بخش‌ها همگی مشخص است و اگر همه را جمع بزنیم می‌توان دید که آیا سال قبل که دولت لایحه بودجه 94 را تقدیم مجلس کرد آیا قانون بودجه سروقت به دست ما رسید؟ بهتر است به این موضوع ورود نکنیم.  نوبخت با اشاره به اینکه اینگونه بحث‌ها کوچک است و پرداختن به آنها وجهی ندارد، گفت: مجلس از استدلال ما باخبر است و همیشه تا یک ماه تساهلی را انجام می‌داد. نوبخت افزود: ما در حال کار هستیم و یکی از مسائلی که باید در آن دقت کنیم اینکه آیا این لوایح با اسناد فرادستی مانند اقتصاد مقاومتی یا سیاست کلی برنامه ششم منطبق است یا خیر و به همین دلیل روی آن وقت گذاشته شد.
 


Page Generated in 0/0055 sec