printlogo


کد خبر: 150218تاریخ: 1394/9/22 00:00
دستاوردهای مهم ارتش و نیروهای مردمی سوریه در حلب، رقه و درعا
تسلیم 5 هزار شبه‌نظامی

گروه بین‌الملل: با تغییر معادلات در جبهه درعا، شهر کاملا راهبردی سوریه در مرز با اردن، حدود
5 ‌هزار شبه‌نظامی بومی عضو گروه تروریستی موسوم به جیش‌الحر (ارتش آزاد) در توافقی خود را تسلیم ارتش سوریه کردند تا در کنار نیروهای داوطلب علیه تروریست‌های داعش بجنگند. فرمانده یگان اطلاعات ارتش سوریه با اعلان این خبر به خبرنگار تسنیم در دمشق، گفت که توافقی میان‌شماری از شبه‌نظامیان سابق جیش‌الحر در حومه‌های درعا و السویداء و ارتش مبنی بر همکاری دو طرفه برای نابودی داعش در ازای عفو این افراد به دست آمد که در نتیجه آنها با پذیرش اشتباهات پیشین خود را تسلیم کرده‌ و تعهد دادند با داعش در تمام جبهه‌های سوریه بجنگند. این فرمانده میدانی گفته است مذاکرات از 3 ماه پیش با نظارت شیوخ عشایر در درعا و دیرالزور آغاز شد و از حدود یک ماه پیش این توافق آماده اجرا شد که براساس این توافق، افراد مسلح جیش الحر از درعا و حومه آن به جبهه القریتین در حومه شمالی حمص و اطراف السلمیه در حومه حماه می‌روند تا این مناطق را از اشغال تروریست‌های داعشی تحت پوشش هوایی روسیه آزاد کنند.
به گفته او، ستون‌هایی از گروه‌های جنگجو که تعداد آنها به 5 ستون می‌‌رسد و هر ستون متشکل از 700 نفر است، با تجهیزات کامل از منطقه اللجاه در حومه درعا به‌سمت مناطقی که درباره آن توافق شده است، عزیمت کردند تا این مناطق را از لوث داعش پاکسازی کنند. این گروه‌ها از این پس در قالب نیروهای داوطلب مردمی تحت نام‌‌های «اسود الشرقیه» و «کتائب تحریر سوریا» عمل خواهند کرد و به‌عنوان پشتیبان ارتش سوریه قلمداد می‌شوند. آنها که تعدادشان به 4900 نفر می‌رسد عمدتا از نیروهای عشایری هستند که نام اسود الشرقیه را بر خود گذاشته‌اند. براساس این توافق، ارتش با این افراد نمی‌جنگد، بلکه آنها را به سلاح و مهمات مجهز و پوشش هوایی هم برای آنها ایجاد می‌کند تا مناطقی که در اشغال داعش  است، آزاد شود. نخستین عملیات این گروه‌ها روز جمعه با آزادی 3 شهرک از لوث تروریست‌های داعشی در منطقه المبعوجه نزدیک السلمیه در حومه حماه آغاز شد و آنها در حال حاضر در حال پیشروی در اطراف شهرک مهین در حومه حمص هستند تا نبرد برای آزادسازی این منطقه را هم آغاز کنند.
پیشروی ارتش در جنوب حلب و غرب رقه
دیروز همچنین ارتش و نیروهای داوطلب چند منطقه دیگر را در حومه جنوبی حلب از اشغال  تروریست‌های  تحت حمایت ترکیه و دولت‌های غربی-عربی آزاد کردند. ارتش سوریه و همپیمانانش توانستند شهرک‌های مریقص، ابورئیل و القریحه، الصعیبیه و دلامه در حومه کوهستان جنوبی حلب را باز پس بگیرند. این در حالی است که با پیشروی نیروهای آزادی‌بخش در جنوب حلب و عدم کمک گروه‌های تکفیری به یکدیگر، آشفتگی و سردرگمی میان دسته‌های تروریستی حلب کاملا آشکار شده است. از سوی دیگر شبکه المیادین گزارش داد ارتش در منطقه دیر حافر که دروازه ورودی  شهر غربی رقه، مقر اصلی داعش به شمار می‌رود، پیشروی کرده و در 4 کیلومتری آن قرار گرفته است. خبرگزاری رسمی سوریه، سانا نیز در گزارشی از حمله هوایی جنگنده‌های سوری و روسی  به مواضع گروه‌های مسلح در اللطامنه، عطشان و جب المرادیع در ریف حما خبر داد. مواضع تکفیری‌ها در مناطق کرم طراب و مزارع بیت بری در داخل حلب و منطقه بزاعه و 2 روستای زمار و آباد در حومه آن نیز مورد حملات هوایی قرار گرفت. نیروهای ارتش همچنین کنترل مناطق زنوبا و القطیشه را از تروریست‌ها باز پس گرفتند. گزارش‌های روز شنبه در عین حال  از هلاکت سرکرده گروه مسلح جبهه شامیه در اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در روستای کفره در حومه شمالی حلب حکایت داشت.
انفجار مهیب حمص
از سوی دیگر دیروز انفجار تروریستی در استان حمص در مرکز سوریه چندین کشته و زخمی برجای گذاشت. به گزارش سانا، یک دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی بیمارستانی در محله «الزهرا» در حمص منفجر شد که براساس گزارش‌های اولیه دست‌کم 8 قربانی غیرنظامی و
25 مجروح بر جای گذاشته است.


Page Generated in 0/0086 sec