گروه سیاسی: مجلس نمایندگان آمریکا روز سهشنبه گذشته با ۴۰۷ رای موافق در برابر تنها ۱۹ رای مخالف، به بهانه مقابله با تهدید تروریسم، طرحی را تصویب کرد که در صورت تبدیل به قانون، سفر افرادی را که در یکی از 4 کشور ایران، عراق، سوریه و سودان حضور داشتهاند به آمریکا محدود میکند. براساس این طرح، شهروندان ۳۸ کشور «دوست آمریکا» که مطابق قوانین این کشور در حال حاضر بدون اخذ روادید تا سقف ۹۰ روز میتوانستند وارد خاک آمریکا شوند، در صورتی که در ۵ سال گذشته به ایران، سوریه، عراق یا سودان سفر کرده باشند، باید مورد بررسی قرار گیرند. به گزارش «وطن امروز»، در آمریکا تحلیلگران و منابع خبری میگویند این مصوبه به احتمال بسیار زیاد در سنا تصویب خواهد شد و ارادهای برای مخالفت با این مصوبه در بین سناتورها وجود ندارد. از سوی دیگر دولت اوباما نیز نسبت به این مصوبه چراغ سبز نشان داد و جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به صورت رسمی از این مصوبه حمایت کرد. این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا که با حمایت کاخ سفید نیز همراه شد نشان داد اراده جمعی در هیات حاکمه آمریکا نسبت به این موضوع مساعد است. این مصوبه در حداقل اثرگذاری خود آمد و شد به ایران را برای 38 کشور دنیا دشوار میکند. به عبارتی قرار گرفتن مهر حضور در ایران در پاسپورت شهروندان این 38 کشور باعث میشود آنان برای حضور در آمریکا دچار دردسر شوند! در این میان کارشناسان معتقدند این اقدام آمریکا در حوزه اقتصادی آسیب جدی به دوران پساتحریم وارد خواهد کرد، چراکه با توجه به این قانون، قطعا رفت و آمد تجار و فعالان عرصه اقتصادی اروپایی به ایران، با محدودیت بسیار زیاد مواجه خواهد شد! کارشناسان میگویند این مصوبه برای آن است تا ایران نتواند از شرایط پس از تحریم برای رونق دادن به بخشهای مختلف اقتصادی خود استفاده ببرد! اگرچه این مصوبه تحت عنوان تحریم جدید علیه ایران تصویب نشده اما دقیقا کارکردی مانند تحریم اقتصادی علیه ایران دارد و در واقع فرصتهای سرمایهگذاری در ایران را بسیار محدود میکند! آیا این معنایی جز تحریم ایران دارد؟ در این میان متاسفانه آنچه مشاهده نشد، واکنش واقعبینانه و عزتمندانه وزارت امور خارجه بود. بهرغم آنکه دولت ایران در مذاکرات هستهای و با پذیرش برجام همچنین باز کردن درهای مراکز هستهای و نظامی خود به روی بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی، خواستار تغییر رفتار آمریکا در قبال خود شد، اما گویا این اقدامات در نهایت منجر به توافق در یک حوزه مشخص و با تعریف منافع محدود محقق شده است و به صورت عام هیچ تغییری در سیاستهای آمریکا علیه مردم ایران، بویژه در سیاستهای تحریمی این کشور علیه کشورمان صورت نگرفته است. مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا یک تحریم جدید علیه ایران بوده و با حمایت وزارت خارجه این کشور نیز همراه شده است. با این حال اما گویا سرمای بیسابقه آذرماه امسال وزارت امور خارجه را به انفعال کشانده است! تحریم جدید ایران با حمایت دولت آمریکا خلاف فضای مذاکراتی میان طرفین است و در واقع سوءنیت طرف مقابل را نشان میدهد. این اقدام آمریکاییها حداقل با یک واکنش متناسب وزارت امور خارجه ایران و نیز اعمال اقدامات تلافیجویانه باید همراه باشد. با این حال نهتنها وزارت امور خارجه نسبت به حمایت وزارت خارجه آمریکا از این مصوبه واکنشی نشان نداده است بلکه در اقدامی عجیب، نسبت به این مصوبه آدرسهای اشتباهی نیز میدهد. روز گذشته عباس عراقچی گفت این مصوبه بررسی میشود و در صورتی که مغایر برجام باشد، ایران اقدام مناسب را انجام خواهد داد. عراقچی دیروز در حاشیه نشست شورای برنامهریزی منطقهای اکو به خبرنگاران گفت: مصوبه اخیر ابعاد مختلف حقوقی دارد. در حال بررسی آن هستیم. اگر خلاف مفاد برجام باشد درباره آن اقدام خواهیم کرد، البته هنوز این مصوبه نهایی نشده است. این اظهارنظر عراقچی در حالی است که اساسا موضوع مربوط به اعمال محدودیتهای جدید علیه ایران توسط آمریکا است! چه این تحریم جدید مغایر برجام باشد و چه نباشد؛ در اصل ماجرا که تصویب یک تحریم جدید علیه ایران و محدود کردن سرمایهگذاری در کشورمان در دوران پسابرجام است، تردیدی وارد نیست! سوال کلیدی از وزارت آقای ظریف این است که اگر بررسیها نشان داد تحریم جدید مغایر برجام نیست، آنگاه واکنش ما به این تحریم جدید چیست؟ آیا در صورت عدم مغایرت تحریم جدید با برجام، نیازی به اتخاذ واکنش و اقدام متقابل نیست؟ به هر حال مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا که به احتمال بسیار زیاد در سنا نیز تصویب میشود، یک تحریم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی علیه ایران را شامل میشود و این به معنای تداوم سیاست تحریم ایران، حتی در دوران پسابرجام است! بنابراین وزارت امور خارجه و شخص جواد ظریف که وظیفه و تکلیف او برای چنین روزهایی در نظرگرفته شده است، با توجه به اینکه یک تحریم جدید علیه ایران در حال قانونی شدن و اعمال است، باید موضع متقابل ایران را گوشزد کند. ضمن اینکه بدیهیات دیپلماسی حکم میکند در فاصله زمانی طرح این مصوبه در سنا، دستگاه دیپلماسی ایران همه اقدامات خود را برای جلوگیری از تصویب این مصوبه در سنا به کار ببندد! با این حال نهتنها این وظایف و تکالیف معمول و اولیه انجام نمیشود بلکه اساسا مشخص نیست آقای ظریف این روزها مشغول چه کاری است! این غیبت ظریف نه تنها در موضوع مصوبه مجلس نمایندگان علیه ایران بلکه در مسائل و منازعات منطقهای نیز مشهود است! در شرایطی که ترکیه و رئیسجمهور این کشور یک موج تبلیغاتی را علیه ایران به راه انداختهاند، وزیر امور خارجه ایران که از قضا خود او نیز چندی پیش و به خاطر چاپ یک مقاله در یک روزنامه منتقد اردوغان، مورد غضب رئیسجمهور ترکیه قرار گرفت و سفرش به این کشور لغو شد، غایب است! در شرایطی که ترکیه، همسایه شمال غربی ایران، به عراق، یعنی همسایه غربی ایران لشکرکشی کرده است باز هم جای خالی دستگاه دیپلماسی ایران نسبت به این موضوع مشهود است! در قبال تحولات جمهوری آذربایجان و برخورد غیرانسانی با شیعیان نیز متاسفانه انفعال وزارت امور خارجه بشدت ملموس بوده است و همچنین در قبال نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس در ریاض و مصوبات و قطعنامههای آنان در قبال سوریه نیز دستگاه پرمدعای وزارت امور خارجه ایران تنها به یک بیانیه چند خطی و محکومیت این اقدام بسنده کرده است! انفعال دستگاه دیپلماسی و غیبتهای مکرر آنها در تحولات مهم منطقهای و تحولات مربوط به ایران موضوعی است که به نظر میرسد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.