printlogo


کد خبر: 150288تاریخ: 1394/9/23 00:00
سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به ارسال پرونده مدیرمسؤول روزنامه اطلاعات به دادگاه:
دعایی با قرار آزاد شد

گروه سیاسی: اقدام انتحاری محمود دعایی، مدیرمسؤول روزنامه اطلاعات در نقض پیاپی و عامدانه قانون و انتشار اخبار و مطالب یکی از سران فتنه، باعث شد دستگاه قضا نسبت به تنبیه و تادیب وی اقدام مقتضی را انجام دهد. دعایی به‌رغم یک بار احضار به دادگاه و دادن تعهد کتبی، روز گذشته باز هم در روزنامه اطلاعات مطالبی از یکی از سران فتنه منتشر کرد و این بار برای بار دوم به دادگاه احضار و با قرار وثیقه آزاد شد. روز گذشته حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه درباره این نقض قانون پیاپی توسط محمود دعایی گفت: درباره دستورالعملی که از سوی دادستان صادر شده منشأ آن مصوبه شورایعالی امنیت ملی و دبیرخانه است و این دستورالعمل هیچ تغییری نکرده است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: چنانچه هر کسی برخلاف این امر عمل کند تحت تعقیب قرار می‌گیرد همانطور که آقای دعایی هم تحت تعقیب قرار گرفت و برای بار دوم دادسرای ویژه روحانیت وی را احضار و تفهیم اتهام کرد و آخرین دفاع اخذ شد که وی با قرار تأمین آزاد است و پرونده در حال ارسال به دادگاه است بنابر این آن دستور به قوت خود باقی است.  سخنگوی دستگاه قضا درباره عملکرد مدیرمسؤول روزنامه اطلاعات درباره نوشتن نامه‌ای به رئیس‌جمهور به منظور تذکر به دستگاه قضایی که در سرمقاله روزنامه اطلاعات آورده شده است، گفت: وی دو مرتبه توسط دادسرای ویژه روحانیت احضار شد که در مرحله اول از وی تعهد گرفته شد و دوباره احضار و براساس احضار بعدی تفهیم اتهام شد که آخرین دفاع اخذ شده است و پرونده به دادگاه ارسال می‌شود.
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران، درباره برخورد دستگاه قضا با فشارهای احتمالی به شورای نگهبان و تخلفاتی که ممکن است رخ دهد، گفت: با توجه به سابقه شورای نگهبان، این نهاد تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار نمی‌گیرد و علاوه بر شرع، مردم و قانون اجازه تخلف را نمی‌دهند با این حال اگر فردی که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان تایید نشود،  پستی را در مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری بگیرد به منزله ضایع شدن حق مردم است.معاون اول قوه قضائیه با تفکیک افرادی که فشار به شورای نگهبان وارد می‌کنند، گفت: این افراد دو دسته هستند؛ برخی خلاف قانون جرمی مرتکب می‌شوند که قوه قضائیه حتما با آنها برخورد می‌کند اما اگر غیر از این باشد و شورای نگهبان باید پاسخی بدهد حتما این کار را می‌کند. سخنگوی دستگاه قضا با استناد به جمله یکی از رسانه‌ها درباره اختیارات و عکس‌العمل شورای نگهبان و دبیر آن گفت: در رسانه‌ای دیدم که فردی گفته بود مردم نمی‌دانند که آقای جنتی تصمیم می‌گیرد یا خود مردم. این توهینی آشکار به شورای نگهبان و مردم است. گفتنی است، اظهارنظر مورد اشاره حجت‌الاسلام اژه‌ای، 16 آذر ماه توسط حسین مرعشی از افراد سابقه‌دار نزدیک به اکبر هاشمی‌رفسنجانی گفته شد. او در دانشگاه آزاد تبریز گفت: ما بعد از دوران مشروطیت هنوز دغدغه حاکمیت قانون را داریم. بالاخره مردم نمی‌دانند که تصمیم را مردم می‌گیرند یا آقای جنتی؟
بابک تحریم‌ها را دور می‌زد
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بابک زنجانی در دادگاه ادعاهای زیادی را مطرح کرده از جمله کمک به دولت برای فروش نفت و انتقال پول به داخل کشور، اما هیچ کس ادعاهای او را تکذیب نکرده است، گفت: به هر حال ما در تحریم بوده و هستیم و امیدواریم این تحریم‌ها برداشته شود. بدون تردید در زمان تحریم محدودیت‌هایی وجود دارد و تلاش می‌شود برای رفع آنها اقدامات بعضا اضطراری صورت گیرد، هیچ کس هم منکر این موضوع نیست.سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: وقتی سیستم بانکی و پولی ما تحریم ظالمانه باشد که نفت بفروشیم و پول ما را ندهند، طبیعی است شما کاری کنید تا برخلاف خواست دشمن، فلج نشویم. این موضوع هم در دولت دهم و هم دولت یازدهم بوده و هست. وی اضافه کرد: جزئیات ادعاهایی که زنجانی مطرح کرده را نشنیده‌ام و در جریان پاسخ مسؤولان هم نیستم اما اینکه از صفر تا ۱۰۰ همه کارهای زنجانی خلاف بوده، چنین ادعایی را هم نمی‌توان کرد. قطعا برخی اقدامات زنجانی برای دور زدن تحریم‌ها بود.محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: اینکه کجای اقدامات او خلاف بوده و آیا از ابتدا نظر سوء داشته یا در وسط کار طمع کرده و خلافی صورت داده، در حال بررسی است. سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: برخی از ابتدا قصد کلاهبرداری دارند اما بعضی‌ها از اواخر یا اواسط کار دچار طمع می‌شوند و دست به اقدامات خلاف می‌زنند، این مساله درباره بابک زنجانی درست است.


Page Generated in 0/0058 sec