printlogo


کد خبر: 150351تاریخ: 1394/9/24 00:00
گزارش

2015، سال رسوایی ورزشی
در سال 2015 ورزش جهان آبستن حوادث زیادی بود. آنچه در این سال بیش از همه شوک‌آور بود افشاگری‌های زیادی بود که درباره فساد ورزشی در فوتبال و دوومیدانی به گوش رسید و ثابت شد به همین خاطر می‌توان سال 2015 را سال رسوایی ورزش نام نهاد.  به گزارش شفقنا، سال 2015 میلادی در آستانه به پایان رسیدن است. در سالی که گذشت ورزش جهان آبستن حوادث بسیار زیادی بود. چه نامی را می‌توان برای سال فوتبالی که در آستانه تمام شدن است انتخاب کرد؟ کدام خبر بیش از همه دنیای فوتبال را دچار شوک کرد؟ می‌توان گفت در سال 2015 دنیای فوتبال روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت و رسوایی‌های زیادی که یکی پشت سر هم فاش شد چهره فوتبال و بویژه فیفا را لکه‌دار کرد. کسی انتظار نداشت سپ بلاتر، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) که توانسته بود با شکست دادن شاهزاده بن حسین در انتخابات برای پنجمین دوره پیاپی به‌عنوان رئیس فیفا انتخاب شود مجبور به کناره‌گیری از پست خود شود. عجیب‌تر از بلاتر محکوم شدن میشل پلاتینی به فساد و دریافت رشوه بود. رئیس اتحادیه فوتبال اروپا چهره بسیار محبوبی بین اروپایی‌ها بود و همه پیش‌بینی می‌کردند بعد از بلاتر او سکان هدایت فیفا را برعهده گیرد اما او هم چند هفته پیش به دریافت پول از فیفا اعتراف کرد تا شوک بزرگ دنیای ورزش و توپ گرد را فرا گیرد.  بلاتر و پلاتینی که تا چندی پیش قدرتمندترین افراد فوتبالی در جهان بودند و سکان ریاست 2 نهاد بزرگ فوتبالی فیفا و یوفا را برعهده داشتند الان با محرومیت 3 ماهه مواجه شده‌اند و تا زمان رسیدگی به پرونده آنها حق هیچگونه فعالیت ورزشی را ندارند.
فروپاشی فیفا
بعد از آنکه بلاتر در انتخابات ریاست فیفا به پیروزی رسید خبرهای زیادی درباره رسوایی و وجود فساد در این نهاد بزرگ فوتبالی به گوش رسید. بلاتر توسط پلیس بازداشت و اتهامات زیادی به او وارد شد. دادن حق میزبانی جام‌جهانی به روسیه و قطر باعث شد بسیاری به انتقاد از رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال بپردازند و او را به دریافت رشوه متهم کنند اما خود بلاتر بارها این اتهام را رد کرد. بلاتر بعد از پرونده‌سازی‌های زیاد که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها علیه او ارائه کردند مجبور شد اعلام استعفا کند، با این حال تاکید کرد بی‌گناه است و دست به افشاگری خواهد زد و اینگونه هم شد. او نامزدهای ریاست فیفا را یکی بعد از دیگری به فساد متهم کرد که سرشناس‌ترین آنها میشل پلاتینی بود که به دریافت رشوه از فیفا متهم شد و البته خود او هم به این کار اعتراف کرد.  از ماه مه ‌گذشته تا الان همواره شاهد خبرهایی درباره وجود فساد و تبانی در فیفا بوده‌ایم و متهم شدن افرادی مانند سپ بلاتر، میشل پلاتینی و ژروم والکه به کلی چهره فوتبال را لکه‌دار کرده است و این فرصت را به افراد دیگری مانند شاهزاده بن حسین اردنی، شیخ سلمان اردنی و اینفانتینو داده است که بر کرسی ریاست فیفا تکیه زنند و سکان کشتی در حال غرق شده این نهاد بین‌المللی را برعهده گیرند. فسادی که فیفا را درهم نوردیده است بسیاری را شوکه کرد اما یک درس بزرگ هم داشته و آن اینکه دیگر مسؤولان فوتبالی در سراسر جهان باید بدانند در صورتی که در کار خود مرتکب فساد شوند روزی برملا خواهد شد و بهتر است هر چه زودتر به دنبال اصلاحات لازم باشند و شفافیت و پاک بودن را در دستور کار خود قرار دهند.
رسوایی ورزش روسیه
فساد در سال 2015 تنها مختص به فوتبال نمی‌شود بلکه دیگر ورزش‌ها بویژه دوومیدانی را هم در برگرفت تا جایی که لامین دیاک، رئیس سابق فدراسیون بین‌المللی دوومیدانی هم به دریافت رشوه متهم و در نهایت هم محکوم شناخته شد. او با دریافت رشوه از ورزشکارانی که دوپینگ کرده بودند جرم آنها را مخفی کرد اما در نهایت این راز او فاش شد. اما یکی جنحالی‌ترین خبری که در سال 2015 شنیده شد خبر دوپینگ دسته‌جمعی ورزشکاران روسی بود که باعث تعلیق رشته دوومیدانی این کشور تا اطلاع ثانوی شده است.  آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) فدراسیون دوومیدانی روسیه را به دست داشتن در دوپینگ دسته‌جمعی دوومیدانی‌کاران این کشور متهم کرده و خواستار تعلیق این ورزش در این کشور بزرگ اروپایی تا اطلاع ثانوی شده است که این بدون شک یکی از بدترین و سخت‌ترین مجازات‌های تاریخ ورزش روسیه است.  رشته دوومیدانی روسیه در جهان جزو 3 قدرت برتر است و مدال‌های زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. اگر این محرومیت برداشته نشود روس‌ها نمی‌توانند در المپیک ریو شرکت کنند که این سهمیه مدال آنها را بسیار پایین می‌آورد.  همه این رسوایی‌ها در سال 2015 رخ داد تا بتوان گفت لقب «سال رسوایی» کاملا شایسته و برازنده ورزش در 2015 بود.
 


Page Generated in 0/0055 sec