printlogo


کد خبر: 150376تاریخ: 1394/9/25 00:00
واکنش مراجع تقلید، دولت، نمایندگان مجلس و دانشجویان به قتل عام شیعیان نیجریه
دیپلماسی فعال شود

گروه سیاسی: پس از آنکه اخبار نگران‌کننده‌ای از حمله وحشیانه ارتش نیجریه به شیعیان شهر زاریا مطرح شد، روز گذشته تصویر دلخراش و مظلومانه‌ای از شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه منتشر شد تا اوج مظلومیت شیعیان نیجریه و وحشیگری دوستان وهابیت را نشان دهد. براساس برخی منابع، شیخ زکزاکی مورد اصابت 4 گلوله قرار گرفته است و نیروهای نظامی مانع مداوای وی شده‌اند. در برخی شبکه‌های اجتماعی نیز پیام‌هایی به نقل از دختر شیخ زکزاکی منتشر شده که وی خواستار توجه به این ماجرا برای جلوگیری از به شهادت رساندن این روحانی شجاع و مظلوم شده است.  به گزارش «وطن امروز»، مراکز دینی و انقلابی نسبت به این فاجعه واکنش‌ نشان دادند. روز گذشته مراجع عظام تقلید پیام‌هایی در همین رابطه منتشر کرده و خواستار آزادی شیخ زکزاکی و محاکمه عاملان این جنایت شدند. حضرات آیات عظام، نوری‌همدانی، علوی گرگانی و صافی‌گلپایگانی از مراجع عظام تقلید کشورمان درباره این موضوع واکنش نشان دادند. آیت‌الله‌العظمی حسین نوری‌همدانی با صدور پیامی کشتار شیعیان نیجریه را محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان این جنایات دردناک شد و از دولت این کشور آفریقایی خواست به جای فشار به مسلمانان و شیعیان، توان خود را معطوف مبارزه با بوکوحرام و تکفیری‌ها کند.  در این پیام آمده است: ما ضمن محکوم کردن این اقدام، بر ضرورت حفظ حقوق مسلمانان و شیعیان و لزوم مجازات عناصر خودسر نظامی و آزادی و مداوای فوری شیخ زکزاکی و دیگر آسیب‌دیدگان تاکید می‌کنیم و حفظ وحدت مسلمانان را در شرایط کنونی در مقابله با گروه‌های تفرقه‌انگیز تکفیری، سلفی و بوکوحرام لازم می‌دانیم و از دولت نیجریه می‌خواهیم تمام تلاش خود را برای مبارزه با دشمن اصلی خود یعنی بوکوحرام قرار بدهد.
 وهابی‌ها پشت فاجعه زاریا
آیت‌الله‌العظمی سید محمدعلی علوی‌گرگانی هم در محکومیت قتل‌عام شیعیان نیجریه و شهادت فرزند و همسر حجت‌الاسلام والمسلمین زکزاکی بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن امده است: حکومت نیجریه باید بداند اینگونه رفتارها که به تحریک گروه‌های ضدشیعی همچون وهابیت و صهیونیسم انجام می‌گیرد، هیچ تأثیری جز بدتر شدن اوضاع این کشور و آلوده شدن مملکت نیجریه به درگیری‌ها و کشمکش‌های بیشتر نخواهد داشت و خون این افراد مظلوم دامنگیر حکومت می‌شود. لذا توصیه می‌شود فریب تحریک‌ها و آزارهای مخالفان شیعه را نخورده و ارتش و پلیس نیجریه ضمن آزاد کردن هر چه سریع‌تر آن عالم محترم، تمام همّ و غم خود را صرف مبارزه با خونریزی‌های گروه‌های شبه‌نظامی همچون بوکوحرام کرده و با شیعیان این کشور با احترام و به دور از سوءظن و بدبینی رفتار کند.
 آیت‌الله‌العظمی لطف‌الله صافی‌گلپایگانی نیز با اشاره به شهادت تعداد زیادی از شیعیان مظلوم در نیجریه و پاراچنار و ابراز تأسف شدید از سکوت مجامع بین‌المللی و اسلامی بیان داشت: شیعیان مظلومی که هیچ خطری برای کشورهای اسلامی ندارند و صادقانه، مظلومانه و مسالمت‌آمیز در این کشورها زندگی می‌کنند، اینچنین به دست اجانب گرفتار شده و شهید می‌شوند و مجامع بین‌المللی و اسلامی هم در مقابل این جنایات سکوت اختیار می‌کنند. باید همه دنیا این جنایات زشت را محکوم کنند بویژه کشورهای اسلامی برای جلوگیری از چنین فجایعی، اقدامات لازم و مناسب را انجام دهند.  وی ضمن ابراز تأسف از عملکرد دولت نیجریه افزود: کشور نیجریه به جای اینکه فرقه ضاله بوکوحرام را- که در این چند سال این همه جنایت کرده و انسان‌های زیادی را به قتل رسانده است- قلع و قمع کند، با آنها همکاری کرده و شیعیان مظلوم را به قتل می‌رساند و متأسفانه این جنایات برای آنها عادی شده است.
روز گذشته همچنین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت حمله نیروهای نظامی نیجریه به جامعه شیعیان این کشور بیانیه‌ای صادر کرد. به گزارش «نسیم»، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این بیانیه ضمن محکوم کردن این حرکت خصمانه و نابخردانه نظامیان این کشور، بر حفظ حقوق همه مسلمانان در سراسر جهان تاکید و همه را به حفظ وحدت و هوشیاری در مقابل چنین توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دعوت کرده است. این بیانیه تصریح می‌کند: جامعه مدرسین از مجامع بین‌المللی و حقوق بشری که با کوچک‌ترین حادثه‌ای در جهان موضع‌گیری می‌کنند اما در مقابل این جنایت بزرگ سکوت اختیار کرده‌اند درخواست دارد واکنش جدی در مقابل چنین مسائلی از خود نشان دهند.  در بخش پایانی این بیانیه تاکید شده است: در پایان از دولت نیجریه می‌خواهیم ضمن مجازات عوامل خودسر نظامی خود، آزادی و مداوای فوری عالم برجسته شیخ ابراهیم زکزاکی و اعاده حقوق دیگر آسیب‌دیدگان در این حادثه تلخ را بررسی و از نظامیان خود بخواهد به جای حمله به مسلمانان، فکری جدی برای مقابله با گروه‌های تروریستی مانند بوکوحرام بکند.  روز گذشته همچنین 214 تن از نمایندگان مجلس هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدام جنایتکارانه ارتش نیجریه، آزادی شیخ زکزاکی دبیرکل مجمع مسلمانان نیجریه را خواستار شدند.
ادامه انتقادات از روحانی
سکوت حسن روحانی در 2روز ابتدایی در قبال فاجعه نیجریه روز گذشته انتقادات نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: متاسفانه مسؤولان ما هم به جای موضع‌گیری بجا، بموقع و صریح در این رابطه و محکومیت این اقدامات، سکوت اختیار کرده‌اند که این به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. باید دستگاه دیپلماسی ما قوی‌تر از این عمل کند و با اینکه سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به این مساله عکس‌العمل نشان داده ولی به نظر ما کافی نیست مخصوصاً آقای رئیس‌جمهور باید عکس‌العمل نشان می‌دادند و با اظهار تأسف نسبت به این موضوع آن را محکوم می‌کردند که انجام نشد. انتظار از دستگاه دیپلماسی و مخصوصاً ریاست‌جمهور این است که ان‌شاءالله خیلی سریع نسبت به این مساله عکس‌العمل نشان بدهند و ضمن محکوم کردن این اقدامات، از مسؤولان مربوط بخواهند جلوی این قبیل جنایت‌ها را بگیرند. سیدحسین نقوی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی نیز درباره واکنش رسمی ایران به فاجعه زاریا گفت: ما شاهد هیچ عکس‌العملی از رئیس‌جمهور محترم نیستیم، آقای رئیس‌جمهور و دولت که سکوت کرده‌اند و وزارت امور خارجه هم بیانیه‌ای صادر کرده‌ که این بیانیه بسیار محتاطانه و بی‌تفاوت بود که اینها واقعاً در شأن دولت ما نیست. ما کشوری مسلمان، شیعه و انقلابی هستیم و طبق قانون اساسی باید حتما از مسلمانان و مستضعفین حمایت کنیم.  وی اظهار داشت: این سوال در ذهن مردم وجود دارد که وقتی در پاریس عملیات تروریستی انجام می‌شود که البته ما نسبت به آن هم خیلی متأسفیم که عده‌ای بیگناه جان خود را از دست داده‌اند، چرا رئیس‌جمهور فوری درباره این موضوع بیانیه صادر و آن را محکوم می‌کند اما اینجا با آماری که الان اطلاع‌رسانی می‌شود بیش از 300 شیعه جان خود را از دست داده‌اند ولی رئیس‌جمهور محترم هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد؟
تجمع معترضان در مقابل سفارت نیجریه
روز گذشته تعدادی از معترضان به حمله و کشتار شیعیان کشور آفریقایی نیجریه مقابل سفارت این کشور در تهران تجمعی اعتراضی برگزار کردند. تظاهرات‌کنندگان با سر دادن شعارهایی علیه آمریکا، رژیم صهیونیستی، وهابیت، آل‌سعود و انگلیس خواستار اقدام بیشتر مسؤولان دولت نیجریه در رسیدگی به حمله به شیعیان در این کشور شدند. همچنین معترضان با اعلام حمایت از شیخ زکزاکی، روحانی برجسته شیعی در نیجریه بیانیه‌ای منتشر کردند. در این بیانیه آمده است تنها گناه شیعیان نیجریه الهام گرفتن از امام حسین(ع)، امام خمینی و رهبری است و راهشان ادامه خواهد یافت.

گفت‌وگوی روحانی با رئیس‌جمهور نیجریه
پس از افزایش انتقادات نسبت به سکوت رئیس‌جمهور در قبال فاجعه کشتار شیعیان در نیجریه، سرانجام حسن روحانی عصر دیروز در تماس تلفنی با محمد بوهاری رئیس‌جمهوری نیجریه در این‌باره به گفت‌وگو پرداخت. روحانی در این گفت‌وگو با اشاره به سفر اخیر ایشان به تهران و نتایج ثمربخش آن در روابط دوجانبه و نشست سران کشورهای صادرکننده گاز، توسعه و گسترش روابط 2 کشور را به نفع 2 ملت و جهان اسلام عنوان کرد و خواستار همکاری مشترک برای تأمین امنیت در جهان اسلام شد. روحانی با بیان اینکه ضروری است در شرایطی که تروریسم امنیت بسیاری از کشورهای مسلمان را تهدید می‌کند، مسلمانان دست اتحاد به یکدیگر بدهند، گفت: نباید اجازه دهیم اختلافات جزئی به درگیری و اختلافی عمیق تبدیل شود، چرا که حفظ جان مسلمانان وظیفه اصلی و همگانی است. رئیس‌جمهوری ضمن جویا شدن وضعیت آسیب‌دیدگان این حادثه بویژه رهبر شیعیان آن کشور، با بیان اینکه امروز همه مسلمانان راهی جز اتحاد و همدلی برای ساختن آینده کشورشان ندارند، گفت: دنیای اسلام امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به آرامش و حل و فصل مسالمت‌آمیز مشکلات دارد. روحانی با تأکید بر ضرورت تشکیل گروه حقیقت‌یاب در قبال این حادثه، اظهار داشت: انتظار داریم دولت نیجریه در شرایط فعلی از همه آسیب‌دیدگان دلجویی کرده و با دستورات قاطع از تداوم هرگونه ناآرامی جلوگیری کند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز عده‌ای به دنبال تفرقه‌افکنی و اختلاف میان مسلمانان در کشورهای اسلامی هستند، گفت: همه باید نسبت به حفظ آبروی اسلام و وحدت مسلمانان در جهان حساس بوده و هوشیاری خود را افزایش دهیم. دکتر روحانی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه هرگونه کمک بویژه اعزام تیم‌های پزشکی، مداوای مجروحان و آسیب‌دیدگان حادثه و التیام آلام مردم تأکید کرد. محمد بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه نیز در این مکالمه تلفنی با تشکر از حساسیت و پیگیری رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نسبت به وضعیت مسلمانان جهان و نیجریه، تشریح این حادثه ناخوشایند و تأکید بر تعهد خود به حفظ جان مسلمانان این کشور، بر عزم دولت نیجریه برای پیگیری دقیق علل و عوامل وقوع این حادثه اشاره و اظهار داشت: دستور داده‌ام گزارشی دقیق از این حادثه تهیه شود و خواسته‌ام تا مقامات استان نسبت به آن واکنش نشان دهند، همه تلاش خود را برای حفظ آرامش بکار خواهیم گرفت و درباره این حادثه با کسانی که کوتاهی کرده باشند، برخورد خواهد شد.


Page Generated in 0/0068 sec