printlogo


کد خبر: 150425تاریخ: 1394/9/25 00:00
چهارگوشه

آغاز آتش‌بس مستعجل یمن
روز گذشته همزمان با آغاز مذاکرات ژنو میان بین دولت خودخوانده عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری و انقلابیون، آتش‌بس در یمن آغاز شد.اما این آتش‌بس که ۱۲ ظهر سه‌شنبه به‌وقت محلی صنعا، پایتخت این کشور آغاز شده به احتمال قریب به یقین مثل آتش‌بس‌های 9 ماه اخیر بلافاصله توسط متجاوزان سعودی نقض خواهد شد. ائتلاف متجاوزان به کشور یمن به‌سرکردگی عربستان، روز دوشنبه در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که عبدربه منصور هادی (رئیس‌جمهوری مستعفی یمن) با ارسال نامه‌ای به سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان اعلام کرد دولت خودخوانده‌اش با آغاز آتش‌بس 7روزه از 15 دسامبر تا 21 دسامبر (24 تا 30 آذر ماه) همزمان با آغاز مذاکرات ژنو موافقت کرده است. اما واس، خبرگزاری رسمی عربستان به‌نقل از بیانیه ائتلاف گزارش داد که آتش‌بس در صورت پایبندی طرف مقابل (انصارالله) تمدید خواهد شد و فرماندهی نیروهای ائتلاف ضمن موافقت با درخواست منصور هادی حق نقض آتش‌بس را برای خود به‌بهانه واکنش در برابر نقض احتمالی این آتش‌بس محفوظ دانسته است. به عبارت دیگر با چنین بهانه‌گیری‌هایی این آتش‌بس هم به سرعت توسط سعودی‌ها نقض می‌شود.

خودسوزی مقابل خانه برلوسکونی
رسانه‌های ایتالیایی دوشنبه‌شب گزارش دادند یک مرد که ظاهرا مشکلات مالی داشته، بعد از ریختن بنزین روی لباس‌هایش، خود را در نزدیکی خانه سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا به آتش کشید. هفته گذشته نیز یک بازنشسته ایتالیایی بعد از آنکه سرمایه خود را در جریان برنامه دولت ماتئو رنتزی برای نجات بانک‌ها از ورشکستگی از دست داد، دست به خودکشی زد. ایتالیا از اعضای اتحادیه اروپاست که از وضعیت نابسامان اقتصادی رنج می‌برد.

پرتاب مجدد گاز اشک‌آور در پارلمان کوزوو
نمایندگان احزاب مخالف دولت کوزوو برای ششمین بار طی حدود 4 ماه گذشته به دلیل مخالفت با تصویب توافقنامه تشکیل جامعه مشترک شهرداری‌های صرب ساکن شمال کوزوو، با پرتاب گاز اشک‌آور مانع نشست پارلمان شدند. هرج و مرج در پارلمان کوزوو پس از چند ساعت به خیابان‌های شهر پریشتینا، پایتخت کوزوو کشیده شد. حامیان احزاب اپوزیسیون که صبح سه‌شنبه در مقابل ساختمان مجلس جمع شده بودند به طرف ساختمان پارلمان و ماموران پلیس سنگ پرتاب کردند.

تیراندازی در مرکز مسکو
رسانه‌های روسیه اعلام کردند در تیراندازی شامگاه دوشنبه در مرکز مسکو، دست‌کم  2 تن کشته و 8 تن دیگر زخمی شدند. طبق این گزارش، تصاویر دوربین‌های مدار بسته 2 گروه تقریبا 10 نفره را نشان می‌دهد که در خیابانی مشرف به یک رستوران کره‌ای به مدت حدود یک دقیقه به سمت یکدیگر تیراندازی می‌کنند. تیراندازی‌ها بین باندهای سازمان‌یافته و پلیس یا بین خود باندها در هرج و مرج دهه 1990 در روسیه رایج بود، اما در حال حاضر به ندرت روی می‌دهد.

معاوضه  جاسوس صهیونیست
تلویزیون رسمی مصر اعلام کرد که 4 اسیر مصری در بند زندان‌های رژیم صهیونیستی در راستای معامله تبادل اسرا با این رژیم و آزادی جاسوس اسرائیلی، آزاد شده و به مصر بازگشتند. براساس این گزارش، تاکنون 6 مصری در راستای این معامله تبادل اسرا آزاد شده‌اند. این در حالی است که مصر هفته گذشته عوده ترابین، جاسوس اسرائیلی را پس از 15 سال حبس در زندان‌های مصر به اتهام جاسوسی، آزاد کرد.

آزادی مرج‌السلطان نزدیک دمشق
 ارتش سوریه، سه‌شنبه با کمک نیروهای دفاع ملی در ادامه پیشروی در غوطه شرقی دمشق موفق شد شهرک مرج‌السلطان را به طور کامل پاکسازی کند. دوشنبه‌شب نیز نیروهای سوری موفق شده بودند فرودگاه مرج‌السلطان را به‌طور کامل پاکسازی و به سمت شهرک پیشروی کنند و در ساعات اولیه موفق شدند بخش‌هایی از شمال شهرک را از وجود عناصر تروریستی پاکسازی کنند. مرج‌السلطان روستایی از روستاهای منطقه نشابیه در شهر مهم دوما در ریف شرقی دمشق است که در فاصله 20 کیلومتری پایتخت واقع شده است.
 


Page Generated in 0/0066 sec