printlogo


کد خبر: 150444تاریخ: 1394/9/26 00:00
اعضای شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» تأکید کردند
تدابیر سفید در روز قرمز پایتخت!

حامد نجفی مهر: کیفیت هوای تهران طی یکی، دو روز گذشته برای همه افراد جامعه ناسالم بود و وارد وضعیت قرمز شد. شرایطی که هشدارهای پیاپی وزارت بهداشت درباره آسیب‌رسانی این شرایط را هم به دنبال داشت اما با وجود قرمز اعلام شدن وضعیت هوا در روز دوشنبه هفته جاری نه تنها کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل نشد بلکه اقداماتی در جهت کاهش فعالیت‌های شهری مانند تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی هم از شهروندان دریغ شد. این در حالی است که وضعیت وارونگی دمایی از پنجشنبه هفته گذشته در پایتخت ایجاد شد و بر این اساس پیش‌بینی بحرانی‌تر شدن کیفیت هوای تهران و رسیدن به وضعیت هشدار چندان دور از انتظار نبود اما با این وجود دولت برنامه‌ریزی خاصی برای مدیریت این شرایط ارائه نکرد و حتی طی روز دوشنبه که آلودگی به اوج خود رسید هیچ واکنشی از سوی مدیران برای کاستن از آسیب‌های این وضعیت مشاهده نشد. موضوعی که به صحن شورای شهر تهران هم کشیده شد و تذکر نمایندگان درباره سوءمدیریت در معضل آلودگی هوا را به همراه داشت. مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای شهر تهران و اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در مدیریت آلودگی هوا در گفت‌وگو با «وطن امروز» تعطیلی مدارس، افزایش محدودیت‌های ترافیکی و گسترش محدوده زوج و فرد را حداقل اقداماتی عنوان کردند که باید در این روز از سوی دولت به اجرا در می‌آمد.
بیکاری دولت در روز وضعیت قرمز
قابل پیش‌بینی بودن وخیم‌تر شدن اوضاع آلودگی هوای تهران در هفته جاری یکی از نکات مهمی است که بیشتر افراد بر آن تاکید دارند، چرا که با پایداری وضعیت جوی از روزهای آخر هفته گذشته و وارونگی دمایی اتفاق افتاده، هر روز بر میزان ذرات آلاینده افزوده شد و انباشت آلاینده‌ها در کنار پایداری جوی به طور حتم کیفیت هوا را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما با این وجود هیچ اقدامی از سوی نهادهای دولتی که نشان‌دهنده توجه به این پیش‌بینی‌ها باشد به اجرا در نیامد. مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره این موضوع به«وطن امروز» اظهار داشت: همه ساله در روزهای سرد سال با وارونگی دمایی و افزایش روزهای ناسالم هوا مواجه هستیم اما متاسفانه اقدامی برای مدیریت این اوضاع از سوی دولت انجام نمی‌شود. به گفته طلایی زمانی که وضعیت قرمز در پایتخت اعلام شد هیچگونه برنامه یا اقدامی از سوی دولت به انجام نرسید و حتی کمیته آلودگی هوا هم تشکیل جلسه نداد.
فعالیت مهدهای کودک در شرایط هشدار!
در همین حال انجام سلسله‌ای از اقدامات می‌تواند به عنوان مسکن موقتی از شدت آلودگی‌ها بکاهد و از طرفی به شهروندان این اطمینان را بدهد که مدیران از سلامت آنها غافل نیستند. نایب رئیس شورای شهر تهران با انتقاد از بی‌توجهی دولت به وضعیت آلودگی هوا و رصد نکردن شرایط خاطرنشان کرد: حداقل اقدامی که باید در این روز صورت می‌گرفت تعطیلی مدارس بود اما حتی مهدکودک‌ها هم در شرایط هشدار به فعالیت خود ادامه دادند و برنامه‌ای برای کاهش آسیب‌های این وضعیت به انجام نرسید.
شنای دولت، خلاف جهت جریان
وجود هزار و600 کارخانه آلاینده در ضلع غربی تهران، کم‌توجهی به حمل‌ونقل عمومی، بدهی دولت به شهرداری و خودروهای فرسوده از مهم‌ترین عواملی هستند که به باور طلایی در تشدید آلودگی هوای تهران تاثیر دارند و لازم است دولت با تمرکز بر برنامه‌های زیست‌محیطی  برای بهبود شرایط وارد عمل شود اما در برخی موارد نه تنها به تکالیف قانونی توجه نمی‌شود بلکه برنامه‌هایی خلاف سیاست‌های زیست محیطی هم به اجرا در می‌آید.
اپیدمی آلودگی هوا در کشور
«بروز آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرهای کشور مشکل جدی است که به عنوان یک اپیدمی همه مردم را رنج می‌دهد». اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان این مطلب به «وطن امروز» بیان داشت: متاسفانه آلودگی هوا اولویت دولت‌ها نیست و پرداخت وام برای انتقال خودروهای انبار شده کارخانه‌ها به سطح معابر شهری از سوی دولت یازدهم موید این نکته است. وی بلاتکلیفی بدهی‌های دولت به حمل‌ونقل عمومی، طرحLEZ و نافرجامی در جمع‌آوری خودروهای فرسوده و نصب فیلتر دوده در اتوبوس‌های شهری را از دیگر کوتاهی‌های عنوان کرد که در معضل آلودگی هوا مزید بر علت شده است.
محو شدن کمیته اضطرار در غبار بی‌مسؤولیتی
این در حالی است که شاکری در تذکرات پیش از دستور دویست و شانزدهمین جلسه علنی شورا نیز از تشکیل نشدن جلسه کمیته اضطرار و بی‌مسؤولیتی مدیران در این زمینه انتقاداتی را مطرح کرد. به باور وی مدیریت آلودگی هوای پایتخت نیازمند برنامه‌های بلندمدت است اما در زمان بحرانی شدن اوضاع اعلام تعطیلی در کنار فراهم آوردن تمهیداتی که شهروندان از وسایل نقلیه عمومی بیشترین استفاده را ببرند یا اعمال محدودیت‌های ترافیکی می‌توانست برای مدیریت شرایط از سوی دولت اجرایی شود. این عضو شورای شهر تهران معتقد است منشاء80درصد آلودگی هوای پایتخت خودروها هستند اما متاسفانه دولت با پرداخت وام 110هزار خودروی دیگر را برای افزایش ترافیک و سیاه‌تر کردن آسمان روانه خیابان‌ها کرده است.
 

پیش‌بینی بازگشت وارونگی هوای پایتخت در روزهای شنبه و یکشنبه
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران از بازگشت پدیده وارونگی دما و آلودگی هوای تهران در روزهای انتهایی آذر خبر داد. محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران علت آلودگی شدید روزهای ابتدایی هفته جاری را پدیده وارونگی دما دانست و گفت: چنین وضعیتی همیشه در فصل‌های پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد و طبیعی است. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران درباره بازگشت دوباره پدیده وارونگی هوا در تهران عنوان کرد: آلودگی هوای ناشی از پدیده وارونگی هفته آینده دوباره در تهران رخ می‌دهد. حیدرزاه تصریح کرد: ساکنان کلانشهر تهران شنبه و یکشنبه آلوده‌ای را در هفته آینده تجربه خواهند کرد و در حال حاضر نیز به دنبال تمهیدات لازم برای این منظور هستیم. همچنین هوای تهران در روز چهارشنبه با قرار گرفتن شاخص کیفیت روی عدد 105 در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه قرار گرفت. محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران درباره آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران گفت: وضعیت کیفی هوای تهران در 24 ساعت منتهی به صبح روز چهارشنبه در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است. رستگاری بیان داشت: براساس آخرین اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی سطح شهر میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از5/2 میکرون، روی عدد 105 قرار گرفت.
 


Page Generated in 0/0059 sec