printlogo


کد خبر: 150449تاریخ: 1394/9/26 00:00
برجام

با قطعنامه شورای حکام
تبعات فاجعه‌بار برجام برای امنیت ملی ایران آغاز شد
مهدی محمدی، کارشناس هسته‌ای با اشاره به قطعنامه شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران، با بیان اینکه «از امروز معادلات جدیدی بر امنیت ملی ایران حاکم خواهد بود» گفت: قطعنامه شورای حکام به مدت حداقل ١٠ سال ایران را در دستور کار حفظ می‌کند. ایران اکنون رسما یک استثنا از ان‌پی‌تی است و قرار دادن این مساله در کنار برجام و ضمیمه‌های آن باعث می‌شود معادلات جدیدی بر امنیت ملی ایران حاکم شود. محمدی در ادامه  تاکید کرد قطعنامه شورای حکام به مدت حداقل ١٠ سال ایران را در دستور کار حفظ می‌کند و گفت: ایران از امروز رسما یک استثنا از ان‌پی‌تی است  و مصوبه امروز  پی‌ام‌دی هسته‌ای را می‌بندد و پی‌ام‌دی موشکی و سلاح‌های متعارف را باز می‌کند. کارشناس مسائل هسته‌ای با ابراز نگرانی از تبعات گزارش آمانو و نوع بستن پرونده  پی‌ام‌دی به نسیم گفت: تحولات نگران‌کننده بسیاری در راه است. مهدی محمدی ادامه داد: با شرایطی که امروز از برجام نصیب ایران شده است باید گفت که نام دولت روحانی به عنوان دولتی که برای منافع زودگذر سیاسی خود خسارت‌های راهبردی به کشور وارد کرد در تاریخ خواهد ماند، چرا که ٤ سند برجام، قطعنامه ٢٢٣١، ارزیابی آمانو و قطعنامه شورای حکام زیرساخت تهدیدات نوین علیه ایران خواهند بود. وی در پایان با تاکید بر اینکه «ترکیب اسناد یادشده در تاریخ معاهدات خلع سلاح سابقه ندارد» گفت: ایران تنها کشوری است که برنامه‌ای اینچنینی برای آن طراحی شده است و متاسفانه برخی افراد در داخل کشور نیز با آن همراهی کرده و در حال تکمیل پازل غرب هستند. آقای هاشمی امروز در حال اجرای برخی ضمیمه‌های محرمانه برجام است.

اروپا: آمریکا دنبال نقض برجام است
مقامات اروپایی می‌گویند طرح کنگره آمریکا برای تغییر قوانین روادید که به نحوی تجارت و رابطه با ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند ناقض توافق هسته‌ای باشد.
به گزارش فارس، نشریه فایننشال‌تایمز در گزارشی با موضوع طرح کنگره آمریکا برای اصلاح قوانین روادید، نوشته است که مقامات اتحادیه اروپایی نگران هستند تصویب چنین طرحی نقض توافقی باشد که تیرماه امسال میان ایران و گروه 1+5 به دست آمد.  براساس مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا که مورد حمایت کاخ سفید نیز قرار گرفته است؛ افرادی که در 5 سال گذشته به یکی از کشورهای ایران، عراق، سوریه یا سودان سفر کرده‌اند، باید حتما برای ورود به آمریکا روادید دریافت کنند، حتی اگر جزو 38 کشور «دوست» باشند که اتباع آنها نیازی به روادید آمریکا ندارند.  به نوشته فایننشال‌تایمز، برخی مقامات اروپایی معتقدند این مصوبه با ملزم کردن مدیرانی که به ایران سفر کرده‌اند، به دریافت روادید برای سفر به آمریکا، می‌تواند نقض تعهد آمریکا در توافق هسته‌ای برای خودداری از برداشتن گام‌هایی باشد که به «عادی‌سازی» روابط اقتصادی با ایران لطمه می‌زند.  بنابر این گزارش، مقامات اروپایی حتی فارغ از بحث توافق هسته‌ای، بشدت از این طرح ناراضی هستند و حتی احتمال انجام اقدامات تلافی‌جویانه و متقابل را نیز مطرح کرده‌اند.
 


Page Generated in 0/0054 sec