printlogo


کد خبر: 150485تاریخ: 1394/9/26 00:00
افشاگری یک عضو جنبش اسلامی نیجریه درباره جزئیات جنایت شنبه سیاه ارتش
ادامه کشتار شیعیان در نیجریه

گروه بین‌الملل: بعد از آنکه معترضان به کشتار مسلمانان شیعه طی 3 روز گذشته در نیجریه راهپیمایی کردند، پلیس این کشور سه‌شنبه شب به روی معترضان آتش گشود که این اقدام منجر به کشته شدن حداقل 4 نفر شد. طبق این گزارش، صدها نفر از مردم شیعه معترض در نیجریه، در خیابان‌های کادونا راهپیمایی کردند و خواستار آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر «جنبش اسلامی نیجریه» شدند که این اقدام با برخورد شدید پلیس روبه‌رو شد. ابراهیم موسی، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه به خبرگزاری فرانسه گفت «پلیس‌های مسلح کمین کرده بودند و با پرتاب گاز اشک‌آور به سوی جمعیت آتش گشودند که به موجب آن 4 نفر کشته و 25 نفر زخمی شدند. با وجود این حملات، راهپیمایی ادامه پیدا کرد.» ساکنان این مناطق گفته‌اند بعد از این حملات پلیس، ساکنان مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند. به گفته برخی ساکنان شهر کادونا، در همه مناطق حمله و تیراندازی پلیس و استفاده از گاز اشک‌آور علیه شیعیانی که خواستار آزادی زکزاکی بودند، مشاهده شد. شامگاه شنبه و بامداد یکشنبه پلیس نیجریه به خانه شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی این کشور حمله‌ور شد و وی را دستگیر کرد. در این عملیات صدها نفر کشته و شمار دیگری بازداشت شدند. آنگونه که فعالان نیجریه‌ای اعلام کردند ارتش نیجریه سه‌شنبه شب 500 زن و کودک را که از زمان حمله به منزل «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی در این کشور بازداشت کرده بود به مدرسه ابتدایی منطقه «سامورا» در شهر «زاریا» در ایالت «کادونا» منتقل کرد. فعالان نیجریایی با بیان این خبر گفتند در صدد هستند از وضعیت سلامتی این افراد اطلاع حاصل کنند و این 500 نفر جدای از حدود 200 نفری هستند که پیش از این بازداشت شده بودند. ارتش نیجریه پیش از این نیز 178 نفر را در کادونا بازداشت و در چندین مرکز بازداشت پلیس محبوس کرده بود و هنوز آنان را آزاد نکرده است.
گلایه دختر شیخ زکزاکی از سکوت جهان در قبال کشتار مردم نیجریه
دکتر نسیبه ابراهیم زکزاکی، دختر شیخ ابراهیم زکزاکی در مصاحبه‌ای با شبکه پرس‌تی‌وی در دوبی انجام داده است درباره سرنوشت پدرش اظهار بی اطلاعی می‌کند:
  درباره این حادثه دقیقاً چه اطلاعی دارید؟
فقط از برادرم پرسیدم. وی گفت زمان وقوع حادثه آنجا بود. قرار بود مراسمی برگزار شود و برخی افراد علیه ارتش شعار دادند و فقط همین. وی هیچ کس را ندیده که به آنان حمله کند یا موارد مشابهی رخ داده باشد. آنها در همان محلی بودند که مردم حضور داشتند. این‌طور نبوده که کسی برای افراد ارتش مزاحمتی ایجاد کرده باشد. آنها نزدیک حسینیه بودند و آنجا محلی برای برگزاری برنامه‌های‌مان است.
  آنگونه که ما مطلع شدیم، ارتش حسینیه را محاصره و شروع به تیراندازی کرده است؛ آیا شما نیز همین را شنیده‌اید؟
بله! من نیز همین را شنیدم. آنها حسینیه را محاصره کردند، 2 در حسینیه را منفجر کرده و بعد از کشتن بسیاری از مردم، حسینیه را به آتش کشیدند.
  آیا ارتش از منطقه خارج شده؟ دیگر حامیان پدرتان در چه وضعیتی هستند؟ آیا کسی دستگیر شده؟ آیا کسی در آن منطقه رها شده؟ در این باره چه اطلاعاتی در اختیار دارید؟
در آن منطقه فکر نمی‌کنم. آنها هر کسی را که می‌یافتند، می‌کشتند. آنها همه را کشتند و اجساد در هر جایی به چشم می‌خورد. افرادی در این اطراف هستند اما فقط آنهایی هستند که قبلاً در داخل آن منطقه بوده‌اند. آنها به کسی اجازه ورود نمی‌دهند. شاید اجازه خروج به افراد داده شود، مطمئن نیستم اما به کسی اجازه نمی‌دهند داخل منطقه شود و اجساد کشته‌شدگان مقابل منزل وجود دارد. آنها برخی را گرفته و با خود بردند و در جایی دیگر به آنها شلیک کردند.
  از اینکه به این مساله چندان در رسانه‌ها پرداخته نشد متعجب نشدید؟
بله! این مساله شوکه‌کننده است. ما بیش از 30 سال است در اینجا زندگی می‌کنیم اما هیچ‌کس نمی‌داند که از دیرباز مردم را می‌کشند. آنها خیلی وقت است که مردم ما را قتل‌عام می‌کنند اما هیچ کس اهمیتی برای این مساله قائل نیست. همه دنیا دارند درباره بوکوحرام صحبت می‌کنند اما این انسان‌ها توسط ارتش کشته می‌شوند، ارتش مردم کشور خود را می‌کشد اما هیچ کس حرفی در این باره نمی‌زند. واقعاً مایه تأسف است.
  فکر می‌کنید دولت نیجریه در نهایت به‌خاطر این جرائم مسؤول شناخته می‌شود؟
شک دارم. امیدوارم، اما آنها هیچ‌گاه به‌عنوان مسؤول اینگونه حوادث قلمداد نمی‌شوند. آنها هنگامی که 3 برادرم را کشتند امیدوار بودند مردم تلافی کنند، کار اشتباهی انجام دهند یا به مردم آسیب برسانند یا به ارتش حمله کنند. ما هیچ کدام از این اقدامات را انجام ندادیم و پدرم افتخار می‌کند که ما اینگونه بر خود مسلط بودیم. ما به کسی حمله نکردیم اما از آنها خواستیم مسؤولیت این اقدامشان را بپذیرند. ما قصد نداریم خشونت به خرج دهیم اما آنها به‌نحوی با ما برخورد می‌کنند که گویی ما مسلح هستیم.  
جزئیات شنبه سیاه شیعیان
ارتش صهیونیستی نیجریه شنبه‌شب به یک حسینیه و نیز منزل رهبر شیعیان این کشور آیت‌الله ابراهیم زکزاکی حمله و صدها تن را شهید و زخمی کرد. تحلیل‌های اولیه حاکی از آن است که قتل‌عام شیعیان زاریا در حالی که آنها سرگرم جشن آغاز ربیع‌االاول– پایان محرم و صفر، ماه‌های عزاداری شیعیان- بودند توطئه‌ای برنامه‌ریزی شده از سوی دولت جدید این کشور بوده است که مستقیما از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان‌سعودی خط می‌گیرد، چرا که آیت‌الله زکزاکی از فساد سیاسی دولت نیجریه بشدت انتقاد و روابط نیجریه با رژیم صهیونیستی و تبادل اطلاعات میان سازمان‌های امنیتی 2 طرف و همچنین روابط بوکوحرام با برخی فرماندهان ارتش نیجریه را فاش می‌کرد.   در همین راستا، یک عضو جنبش اسلامی نیجریه به‌عنوان شاهد عینی، جزئیات جنایت حمله به حسینیه بقیه‌الله در شهر زاریا، حمله به منزل ابراهیم یعقوب زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه و زخمی شدن و به شهادت رسیدن شماری زیادی از دوستداران اهل بیت(ع) را تشریح کرد. این فرد که خود را طلبه عضو جنبش اسلامی نیجریه معرفی کرد، عنوان داشت: مراسم اربعین حسینی(ع) در نیجریه با حضور بیش از
10 میلیون نفر براساس ارزیابی‌های جنبش اسلامی در این کشور که ریاست آن را ابراهیم زکزاکی از حدود 40 سال پیش تاکنون برعهده دارد، پایان یافت. یک گروه مسلح در روز بعد از اربعین یعنی روز جمعه مطابق با چهارم دسامبر جاری به مراسم نماز جمعه در مسجد روستای گاباری تیراندازی و 4 نفر را شهید و شمار زیادی را زخمی کرد. این صحنه روز جمعه بعدی نیز در همان روستا و درست در همان زمان و مکان تکرار شد. عناصر مسلح در 11 دسامبر جاری نیز به سمت نمازگزاران تیراندازی کرده و 7 نفر را به شهادت رسانده و شمار دیگری را زخمی کردند. روستای گاباری در 30 کیلومتری زاریا مرکز پیروان اهل بیت(ع) و جنبش اسلامی نیجریه (جنبش شیعیان) و در 400 کیلومتری شهر ابوجا پایتخت نیجریه قرار دارد.
شنبه سیاه  (12 دسامبر، ساعت 15 به وقت محلی): این عضو جنبش اسلامی نیجریه افزود: شماری از نیروهای پلیس درحال محاصره حسینیه بقیه..‌الله در شهر زاریا مشاهده شدند. حسینیه‌ای که در حال برگزاری مقدمات آیین مراسم ولادت رسول اکرم(ص) بود. این آیین هر ساله با مشارکت زنان و مردان از داخل و خارج این شهر برگزار می‌شود. حسینیه بقیه..‌الله، اولین حسینیه و مهم‌ترین آن در نیجریه است به‌گونه‌ای که در آن برنامه‌ها و فعالیت‌های اصلی برگزار می‌شود. یک‌سال و نیم پیش نیز این حسینیه در روز قدس شاهد حمله تروریستی بود که در آن شماری از شرکت‌کنندگان از جمله 3 فرزند رئیس جنبش اسلامی شهید شدند. نیروهای ارتش 2 ساعت بعد از حضور در اطراف حسینیه شهر زاریا که طوایف متعددی ساکن آن هستند، شروع به تیراندازی کردند که ده‌ها زن و مرد و کودک کشته و شمار دیگری زخمی شدند. بعد از آن، زنان تکبیرگویان خارج شدند و شماری از آنها را به سمت یک مرکز ارتش سوق دادند، سپس مشخص شد این عده کشته شده‌اند و تعداد آنها هم مشخص نیست.
پیش از غروب آفتاب؛ حدود ساعت 19: به گزارش العالم، این شاهد عینی در ادامه جزئیات این حادثه وحشتناک گفت: حسینیه به طور کامل محاصره و 5 نارنجک دستی به سمت آن پرتاب و باعث ویرانی بخشی از دیوار این حسینیه شد. محاصره ادامه و گسترش یافت و همه ورودی‌های شهر و مسیرهای منتهی به حسینیه و خانه ابراهیم یعقوب زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه، و مقبره.. الشهدا را در بر گرفت. نیروهای ارتش شبانه تیراندازی را آغاز کرده سپس به خانه شیخ زکزاکی هنگام نماز صبح حمله‌ور شدند و شیخ حمد محمود توری و دکتر مصطفی سعید، پزشک مخصوص زکزاکی که به مدت 37 سال همراهش بود، شهید شدند. شماری از مسؤولان ارشد جنبش اسلامی نیز شهید شدند و تعداد شهدا تاکنون بیش از 300 نفر برآورد می‌شود.  این حملات به ویران شدن حسینیه و خانه شیخ زکزاکی به دست نیروهای ارتش منجر شد که از تانک و خودروهای زرهی و بمب استفاده کردند. علاوه بر آن، افرادی که از شهرهای دیگر برای شرکت در مراسم آمده بودند، مورد حمله قرار گرفته و خودروهای آنها متوقف شده و همان جا کشته شدند.  خبرهای این واقعه به طور غیررسمی پخش و منتشر می‌شود زیرا محل بشدت تحت محاصره قرار دارد و تعدادی از افرادی که منابع خبر بوده‌اند، شهید شده‌اند. ارتباط نیروهای حمله‌کننده ارتش با اسرائیل و آمریکا در نیجریه بر همگان آشکار و شناخته شده است و پیش‌بینی می‌شود که شاید این اقدام را به طور جداگانه (خودسرانه) انجام داده باشد زیرا دولت بویژه محمد بوهاری، رئیس‌جمهور که 2 هفته پیش با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد، تاکنون هیچ موضع‌گیری‌ای نکرده است. این شاهد عینی فاجعه شنبه سیاه نیجریه تاکید می‌کند که تا لحظه نوشتن این سطور، هیچ اطلاعات تاییدشده‌ای درباره سرنوشت شیخ زکزاکی و همسرش وجود ندارد اما روشن شده که فرزند بزرگ‌ترش به کاروان شهدا پیوسته است.  یادآور می‌شود در روزهای گذشته تصاویری از ابراهیم یعقوب زکزاکی دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه پس از حمله ارتش به حسینیه بقیه..‌الله منتشر شد که وی را با بدنی مجروح درحالی که توسط نظامیان به محل نامعلومی برده می‌شود، نشان می‌دهد.
 


Page Generated in 0/0117 sec