printlogo


کد خبر: 150491تاریخ: 1394/9/26 00:00
چهارگوشه

بازگشایی سفارت عربستان در بغداد بعد از ۲۵ سال
عربستان بعد از 25 سال سفارت خود را در بغداد بازگشایی کرد. به گفته یک مقام وزارت خارجه عراق، کارمندان سفارت عربستان سه‌شنبه وارد بغداد شدند و تعدادی از مقامات وزارت خارجه عراق در فرودگاه از آنها استقبال کردند. پیش‌بینی می‌شود کنسولگری عربستان نیز بزودی در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق بازگشایی شود. روابط دیپلماتیک بین عربستان و عراق در سال 1990 قطع شد و در سال 2004 در پی سرنگونی نظام صدام دوباره از سر گرفته شد.

حبس به دلیل توهین به سگ پادشاه
یک شهروند تایلندی 27 ساله از سوی پلیس به دلیل انتشار پستی طنزآمیز در صفحه فیس‌بوکش درباره شاه و سگ وی به توطئه علیه سلطنت متهم شد. این فرد علاوه بر این به دلیل «لایک» کردن تصاویر طنزآمیز از پادشاه و اشتراک‌گذاری آنها و همچنین انتشار مطالبی درباره گسترش فساد در خونتا به جرائم کامپیوتری نیز متهم شد. تایلند یکی از شدیدترین قانون‌ها درباره توهین به سلطنت را دارد و مجازات کسی که به مقام سلطنتی توهین کند، بیش از 15 سال حبس است.

آغاز رقابت‌ها
برای دبیرکلی سازمان ملل
سازمان ملل برای اولین بار با انتشار نامه‌ای از متقاضیان خواست تا برای انتخاب عنوان «دبیرکل» این سازمان اعلام کاندیداتوری کنند. انتخاب دبیرکل سازمان ملل دهه‌هاست که در حوزه اختیارات اعضای دائمی شورای امنیت بوده که پشت درهای بسته صورت می‌گرفت. اما با تصویب قطعنامه‌ای از سوی مجمع عمومی در ماه سپتامبر این فرآیند تغییر کرد و قرار شد نامزدها با ارائه رزومه و برنامه خود در این سمت مورد ارزیابی و انتخاب قرار گیرند. دبیرکل آتی سازمان ملل یکم ژانویه 2017 کارش را آغاز خواهد کرد و جانشین بان‌کی‌مون خواهد شد.

پسر فابیوس بازداشت شد
پلیس فرانسه اعلام کرد پسر وزیر خارجه این کشور در راستای تحقیقات درباره اتهامات جعل اسناد، کلاهبرداری و پولشویی بازداشت شده است.  تحقیقات اولیه درباره مسائل مالی توماس فابیوس، پسر لوران فابیوس در سال 2013 میلادی پس از آن آغاز شد که اقدام وی برای خریداری یک دستگاه آپارتمان 7 میلیون یورویی (6/7 میلیون دلاری) توجه پلیس را جلب کرد. توماس فابیوس 34 ساله به خاطر کشیدن چک بی‌محل در یکی از کازینوهای لاس‌وگاس در آمریکا نیز تحت تعقیب است.

نقض آتش‌بس در یمن توسط سعودی
عربستان‌سعودی و همپیمانانش از همان زمان اعلام شده برای اجرای آتش‌بس در یمن یعنی سه‌شنبه شب، همچنان به این نقض آتش‌بس ادامه می‌دهند.  سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد: کشورهای متجاوز به یمن آتش‌بس را نقض کردند و به شماری از استان‌های یمن حمله هوایی داشته‌اند. وی عصر چهارشنبه گفت، کشورهای متجاوز به یمن تا این لحظه به توافق آتش‌بس متعهد نبوده‌اند.  وی تاکید کرد: تا زمانی که نیروهای متجاوز خود را به آتش‌بس متعهد بدانند، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز خود را به این آتش‌بس متعهد خواهند دانست.

وزیر دفاع آمریکا در بغداد
وزیر دفاع آمریکا برای گفت‌و‌گو با فرماندهان ارتش آمریکا درباره آنچه عملیات علیه گروه تروریستی داعش خوانده است، دیروز وارد بغداد، پایتخت عراق شد. اشتون کارتر،  پیش‌تر بهانه سفر خود را مطلع شدن از آخرین وضعیت جنگ و همچنین تسریع در روند مبارزه با داعش عنوان کرده بود. حدود یک هفته پیش با وجود مخالفت نخست‌وزیر عراق 200 سرباز آمریکایی به پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار عراق به بهانه انجام مأموریت‌های ویژه وارد شده بودند.

ربودن شاهزاده قطری در عراق
افراد مسلح ناشناس 16 شکارچی قطری از جمله یک شاهزاده را در صحرای نجف در عراق ربوده‌اند. به گزارش السومریه نیوز به نقل از یک منبع نظامی، شامگاه سه‌شنبه یک گروه مسلح که لباس نظامی برتن داشتند این شکارچیان قطری را با خود بردند. شکارچیان قطری هر سال در ماه دسامبر برای شکار پرندگان به مدت یک ماه در بیابان‌های جنوب عراق به سر می‌برند.
 


Page Generated in 0/0069 sec