printlogo


کد خبر: 150541تاریخ: 1394/9/28 00:00
استمرار آلودگی هوای پایتخت تا دوشنبه
آغاز هفته بازهم با آلودگی!

گروه اجتماعی: هنوز آثار آلودگی هوا که پایتخت را به وضعیت قرمز کشاند فروکش نکرده است که کارشناسان سازمان هواشناسی و محیط‌زیست از بروز دوباره انباشت آلایندگی‌ها در روزهای آغازین هفته و سنگینی هوا تا روز دوشنبه بر سینه تهران خبر داده‌اند. هشدارها درباره استمرار آلودگی هوا در شرایطی صورت می‌گیرد که اقدام قابل توجهی از سوی دولت و نهادهای مسؤول در این زمینه مانند سازمان حفاظت محیط‌زیست هنوز عملیاتی نشده و حتی طی روز دوشنبه هفته گذشته هم که آلودگی به اوج خود رسید افکار عمومی را در انتظار واکنشی مناسب نگاه داشت؛ انتظاری که زیر غبار آسمان به فراموشی سپرده شد. انگ زدن به بنزین تولید داخل یا گلایه از وضعیت بودجه و منابع مالی در اختیار شاید تنها عکس‌العملی باشد که تا به حال از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست در مواجهه با مطالبات عمومی برای مقابله با آلودگی هوا مطرح شده است. در همین حال روز به روز وضعیت این معضل در پایتخت بغرنج‌تر می‌شود و سایر کلانشهرها هم در سایه نبود اراده دولت برای مقابله با آلودگی هوا در حال ورود به فهرست شهرهایی هستند که آسمان خاکستری دارند. این در حالی است که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست پیش از این یکی از عوامل عمده در تشدید آلودگی را بنزین‌های تولید داخل می‌دانست و با این بهانه راه ورود بنزین به کشور را هموار کرد اما در کمال ناباوری وی درباره وضعیت قرمز پایتخت دوباره در جهت تبرئه بنزین وارداتی برآمد و اذعان داشت شرایط به‌وجود آمده در تهران تحت تاثیر بنزین نیست! به راستی از سیاست یک بام و دو هوای سازمان محیط‌زیست جز فرافکنی چه برداشت دیگری می‌توان داشت؟ چرا که براساس اعلام نظر کارشناسان هواشناسی آنچه در زمان وقوع پدیده وارونگی دمایی عامل تیره‌تر شدن رنگ آسمان و سختی تنفس می‌شود ذرات معلق ناشی از سوخت‌های فسیلی بویژه تردد خودروهاست.
تنگی نفس تهران تا دوشنبه
همزمان با آغاز فصل سرما آمار روزهای ناسالم در پایتخت و شهرهای صنعتی دیگر، روند صعودی به خود می‌گیرد و پایداری شرایط جوی در این ایام نیز دلیل دیگری است که با مختل شدن تهویه طبیعی هوا میزان مقاومت آسمان در برابر آلاینده‌ها را به نمایش می‌گذارد. این وضعیت که طی هفته گذشته پایتخت را تحت سیطره خود درآورده بود با توجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته طی هفته جاری هم قصد عزیمت از این شهر را ندارد. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از ناسالم بودن هوای تهران تا روز دوشنبه خبر داده است. احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور درباره آلودگی هوا اظهار داشت: تا روز دوشنبه 30 آذر درکشور شرایط جوی پایدار حاکم است و بارش باران در چند روز آینده نخواهیم داشت که این سبب می‌شود هوای تهران غبارآلود باشد. وی بیان داشت: هوای کشور در چند روز آینده در شرایط پایدار خواهد بود و بارش باران در اواخر هفته در روزهای سوم و چهارم دی رخ می‌دهد.
نبود اهتمام در دولت برای حل مشکل آلودگی هوا
دامنه گلایه‌ها از موضع انفعالی دولت در رسیدگی به وضعیت آلودگی و مشکلات زیست محیطی از ساختمان شورا در خیابان بهشت به بهارستان کشیده شده است. وکلای ملت که امیدی به بهبود اوضاع با توجه به سیاست‌زدگی سازمان محیط‌زیست ندارند از در اولویت نبودن مشکلات زیست‌محیطی و نبود اهتمام در دولت برای حل مشکل آلودگی هوا انتقاد کردند. «سیاست، اولویت اول رئیس سازمان محیط زیست است و دولت اهتمامی برای حل مشکلات زیست محیطی و مشکل آلودگی هوا ندارد». بهرام بیرانوند، نماینده مردم بروجرد در مجلس  با بیان این مطلب گفت: اولویت رئیس سازمان محیط زیست نه تنها مسائل محیط زیست نیست بلکه سیاست، اولویت اول رئیس این سازمان است. به گفته وی، رئیس‌جمهور با انتصاب ابتکار در سمت ریاست سازمان محیط زیست نشان داد
محیط‌زیست برای وی مهم نیست. این عضو کمیسیون کشاورزی خاطر نشان کرد: بنابراین با این انتخاب مشخص شد دولت اهتمامی برای حل مسائل محیط زیست و آلودگی هوا ندارد اما از طرف دیگر لایه‌های حکومتی ما دارای ساختاری است که با رفتن دولت‌ها آنها ثابت هستند و باید کار علمی و کارشناسی خود را انجام دهند و درباره آلودگی هوا آنها نیز باید به وظایف خود بخوبی عمل کنند.
 


Page Generated in 0/0050 sec