printlogo


کد خبر: 150553تاریخ: 1394/9/28 00:00
درباره انیمیشن ارزنده «شاهزاده روم»
سفری به سرزمین نور

تولید انیمیشن‌های سینمایی بخش مهمی از محصولات کمپانی‌های بزرگ سینمایی جهان را تشکیل می‌دهد، بخشی که هم هزینه ساخت بالایی دارد و هم درآمد حاصل از پخش آن بسیار قابل توجه است. نگاهی به آمار فروش انیمیشن‌های سینمایی مشهور جهان در سال‌های گوناگون، گواه این حقیقت است که انیمیشن نقش غیرقابل انکاری در درآمدزایی کمپانی‌های سینمایی جهان دارد. در انیمیشن جذابیت‌ها به حداکثر می‌رسند، امکان خلاقیت بیشتر می‌شود، لحن‌ها نرم‌تر و فانتزی‌تر و محتوای تصویری جذاب‌تر است و همه اینها در خدمت صدور فکر و هدف اتاق فکر پشت پرده انیمیشن به مخاطب هستند.
به نظر می‌رسد این مدیوم، مناسب‌ترین گزینه برای انتقال مفاهیم متعالی انسانی و دینی برای مخاطبان جهانی در تمام رده‌های سنی باشد. در سال‌های اخیر شاهد حضور انیمیشن‌های سینمایی معدودی در جشنواره فیلم فجر بوده‌ایم که در بخش خارج از مسابقه حضور می‌یابند و بدون دیده شدن تمام می‌شوند. ظرفیت تولید محتوای انیمیشن به خاطر عدم وجود بخش رقابتی برای آن در جشنواره عملا مغفول مانده است و نبود رقابت و توجه کافی باعث دیده نشدن آثار ارسالی انیمیشن به جشنواره می‌شود. اینها مقدمه‌ای بود برای نگاشتن درباره انیمیشن شاهزاده روم. شاهزاده روم محصول مشترک موسسه فرهنگی- هنری «هفت سنگ» و موسسه فرهنگی- هنری «سلوک افلاکیان» است و نویسندگی و کارگردانی آن به عهده هادی محمدیان بوده است. انیمیشن سینمایی با محتوایی زیبا و تصاویری دلنواز و سرشار از جاذبه‌های داستانی دینی که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بدون کمک نهاد‌های دولتی طی 2 سال ساخته شده است. این فیلم داستان ازدواج مادر حضرت امام زمان(عج) با امام حسن عسکری(ع) را با زبانی لطیف و دلنشین روایت می‌کند. ملیکا خاتون، شاهزاده رومی، دختری عفیف و عابد و از نوادگان شمعون یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح(ع) است که چندین بار ازدواجش با کرایسوس پسر هیرود به دلایل مختلف به هم می‌ریزد و در عالم رویا می‌بیند که او را از حضرت مسیح برای پسر حضرت فاطمه خواستگاری می‌کنند. انیمیشن داستان این اتفاقات و سفر ایشان از روم تا سامراست.
نام انیمیشن نیز بسیار هوشمندانه انتخاب شده است. چند سال پیش انیمیشن سینمایی توهین‌آمیزی تحت عنوان شاهزاده ایرانی ساخته شد. حال ایران محصولی آلترناتیو به نام «شاهزاده روم» را تولید کرده که برخلاف انیمیشن مغرضانه یادشده، مفهومی دینی و انسانی و سرشار از احترام به طرف مقابل را به همراه دارد.
قرار است شاهزاده روم در سطح جهانی اکران شود و چندین شرکت معتبر بین‌المللی برای پخش جهانی آن اعلام آمادگی کرده‌اند. این استقبال نشان می‌دهد کار با کیفیت مخاطب می‌آفریند. این همان ظرفیت نرم صدور پیام اسلام و انقلاب است که هرچند از منظر جشنواره مغفول بماند، از منظر بین‌الملل قابل پنهان نخواهد ماند.
انیمیشن «شاهزاده روم» بی‌شک یکی از بهترین و خارق‌العاده‌ترین انیمیشن‌های تولید شده در ایران و به دست متخصصان ایرانی است که هرگز کسی تصور چنین کیفیتی را از یک گروه ایرانی نداشته است و فروش قابل توجه این اثر در این مدت نشانه‌ای از اثری باورپذیر برای مخاطب ایرانی است. آغاز فیلم با پیامی الهی به یک فرشته که در کالبد پروانه‌ای درآمده و حامل پیامی به دختر قیصر روم است آغاز می‌شود و پس از آن تیتراژ فیلم پخش می‌شود.  پس از تیتراژ شاهزاده روم شروع توفانی دارد، تعقیب و گریز پروانه و خفاشی که لابه‌لای درختان در حال حرکت هستند و مدام جابه‌جا می‌شوند اما خفاش در به دام انداختن پروانه ناکام می‌ماند و پروانه وارد شهر روم می‌شود. حرکت آرام و دلنشین دوربین در عین التهاب اولیه و ضربانگ تند آن کاملا دلنشین است و مخاطب را مجذوب خود می‌کند. نحوه حرکت دوربین و کادربندی صحیح و منطقی است و بیننده هیچ‌گاه احساس نمی‌کند زاویه و کادری از قاب بیرون زده و حرکت یا نمایی خارج از فیلم است، چهره‌پردازی‌ها بسیار خوب و طبیعی طراحی شده و با توجه به تم کودکانه و شاد آن منطقی و پذیرفته شده است و از نظر فنی اجزا، کاراکتر‌ها و حتی اشیای پیرامون کاملا روح دارند و از هم تفکیک شده هستند و به‌خوبی لایه لایه بودن آن را می‌توان احساس کرد و با آن ارتباط گرفت. طراحی صورت کاراکتر‌ها طبیعی و پذیرفته شده همراه با کمی اغراق است که با توجه به فضای کودکانه، لزوم آن احساس می‌شد. رنگ‌ها کاملا جذابند و قطعا کودکان و حتی بزرگسالان غرق در تماشای فیلم می‌شوند. کارگردان در ایجاد فضای درام موفق بوده و مخاطب را با خود همراه می‌کند، صحنه‌های مربوط به خواستگاری حضرت عیسی از ملیکا و همچنین حضرت مریم با لطافت و حس بسیار خوبی همراه و روی مخاطب تاثیرگذار است و او را کاملا در ذهن حل می‌کند و لذت قرار گرفتن در چنین موقعیتی را در او به وجود می‌آورد و او را راضی نگاه می‌دارد.
 


Page Generated in 0/0070 sec