printlogo


کد خبر: 150568تاریخ: 1394/9/28 00:00
شاه سعودی کشتار شیعیان نیجریه را مبارزه با تروریسم خواند!
شیخ زکزاکی سپری در برابر بنیادگرایی وهابی

گروه بین‌الملل: در حالی‌که  رسانه‌ها تمرکزشان بر رویدادهای خاورمیانه است در ‌آفریقا اقدام‌های خشن‌ و خونریزی‌های گسترده صورت می‌گیرد که بحران حال حاضر در نیجریه از آن جمله است. این کشور جایگاه یکی از بی‌رحم‌ترین  فرقه‌های وهابی یعنی بوکوحرام است و در این میان تنها یک مرد در مخالفت با بوکوحرام  در این کشور به پاخاسته و آن فرد شیخ ابراهیم زکزاکی،  روحانی شیعه این کشور است که به محکوم کردن قدرت‌هایی در داخل نیجریه پرداخت که مدعی مخالفت با افراط‌گرایی هستند. شبکه تلویزیونی راشا تودی در گزارشی در این‌باره نوشت، در 12 دسامبر سال جاری در نیجریه شاهد موجی از خشونت‌ها بودیم
به طوری‌که نیروهای ارتش این کشور با حمله به منزل شیخ زکزاکی به غیرنظامیان نیز شلیک کردند. بعد از این ماجرا مقام‌های رسمی نیجریه‌ای مدعی شدند شیعیان تهدیدی علیه امنیت ملی هستند در حالی که شیعیان مخالف بوکوحرام و روابط فرماندهان نظامی  ارتش نیجریه با این گروه تروریستی هستند. شیخ زکزاکی نیز بشدت مخالف فساد سیاسی و روابط بوکوحرام با ارتش است اما مواضع بشردوستانه و مسالمت‌آمیز زکزاکی با خونریزی پاسخ داده شد و نیروهای ارتش همسر و فرزند او را اذیت کردند و منزل آنها غارت شد. این منبع تصریح کرد،‌ عدم اشاره به چنین خشونت‌ها و ارتباط ارتش نیجریه با تروریست‌ها با هدف بهره‌برداری از ترس و وحشت در خدمت منافع سیاسی و سلطه‌گری است. با شدت گرفتن تنش در نیجریه، اینک اقلیت‌های مذهبی نگران جان شیخ زکزاکی هستند که سپری در برابر بنیادگرایی وهابی بوده است. آتش نبرد در آفریقا روشن شده و به نظر می‌رسد عده بسیار کمی مایل به خاموش کردن آن هستند. به‌گونه‌ای که شاه سعودی که حکومتش جنایات بی‌شماری را علیه ملت‌های منطقه اعم از شیعه و سنی مرتکب شده است، حمایت خود را از دولت نیجریه در حادثه کشتار شیعیان این کشور اعلام کرد. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی، عصر پنجشنبه در تماسی تلفنی با محمد بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه حمایت سعودی را از نیجریه در مبارزه با تروریسم اعلام کرد. اما عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تیراندازی به سوی اعضای جنبش اسلامی نیجریه در شهر زاریا «باید به سرعت مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد... و هرکسی که مسؤول این کشتار خلاف قانون بوده است باید به پیشگاه عدالت سپرده شود».
نخستین تماس آیت‌الله زکزاکی با خانواده
به گفته ابراهیم موسی، سخنگوی رسمی جنبش اسلامی نیجریه، مقامات این کشور تاکنون اجازه ملاقات با آیت‌الله ابراهیم زکزاکی، روحانی مجروح و دربند شیعه را نداده‌اند. در همین حال یک فعال نیجریه اعلام کرد رهبر شیعیان این کشور در گفت‌وگوی تلفنی کوتاه با بستگانش وضعیت جسمی خود را وخیم توصیف کرده است.
شیخ احمد زنگو در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «اخباری که به دست ما می‌رسد گویای وضعیت بسیار بد شیخ زکزاکی در زندان است.  او به دلیل اصابت گلوله نیاز به خدمات پزشکی فوری دارد، متأسفانه از محل نگهداری او اطلاعی در دست نداریم و شیخ زکزاکی پس از بازداشت توسط ارتش تنها یک بار با یکی از نزدیکان خود تماس گرفته و تاکید کرده وضعیت جسمی بسیار وخیمی دارد».
اعلام همبستگی بحرینی‌ها با شیعیان نیجریه
روز گذشته مردم بحرین بعد از نماز جمعه با برگزاری راهپیمایی با شیعیان نیجریه اعلام همبستگی کردند. راهپیمایان با در دست داشتند تصاویر شهدای این جنایت، حمایت خود را از شیعیان این کشور اعلام کردند. جریان ملی- اسلامی الوفاق،  بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی شیعیان در بحرین در واکنشی انتقادی از کشتار وحشیانه شیعیان نیجریه توسط ارتش این کشور، تأکید کرد توسل به زور و کشتار کاملا با ارزش‌های انسانی، اصول حقوق بشر بین‌الملل و ارزش‌ها و تعالیم اسلامی منافات دارد و نمی‌توان آن را توجیه کرد.


Page Generated in 0/0050 sec