printlogo


کد خبر: 150581تاریخ: 1394/9/29 00:00
با دستور اوباما بانک‌های ایرانی در صورت همکاری با حزب‌الله لبنان مجازات می‌شوند!
تحریم‌های پسابرجام

گروه سیاسی: مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا که محدودیت‌های ویژه برای سرمایه‌گذاری اقتصادی در ایران ایجاد کرده است، اکنون با یک اقدام دیگر ایالات متحده برای محدود کردن مراودات مالی با متحدان ایران همراه شده است.
به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا مصوبه کنگره این کشور درباره اعمال تحریم‌های مالی و رسانه‌ای جدید علیه حزب‌‌الله لبنان را امضا کرد. براساس این قانون، بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی که با حزب‌‌الله و نهادهای وابسته به این گروه ارتباط داشته باشند شامل تحریم‌های آمریکا خواهند شد. طرح تحریم‌های جدید آمریکا علیه حزب‌الله لبنان که ماه گذشته در مجلس سنا به تصویب رسیده بود، چهارشنبه هفته گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا نیز به تصویب رسید. در نهایت این طرح برای امضای نهایی توسط رئیس‌جمهور آمریکا و قانون شدن به کاخ سفید فرستاده شده بود که باراک اوباما دیروز آن را امضا کرد. به گزارش شبکه خبر، بخشی از این تحریم درباره الزام به قطع برنامه شبکه تلویزیونی المنار از ماهواره‌هاست. این طرح همچنین دولت آمریکا را به تهیه فهرست کشورهای حامی حزب‌الله موظف می‌کند. جکی والورسکی، نماینده کنگره آمریکا، حزب‌الله را دشمنی خطرناک برای رژیم صهیونیستی توصیف و اذعان کرده که جنبش مقاومت مردم لبنان اکنون قوی‌تر از هر زمان شده است.   این مصوبه ایالات متحده آمریکا اما از آن جهت قابل تامل است که در واقع موسسات و بانک‌های ایرانی را نیز شامل می‌شود! و در صورت همکاری بانک‌ها و موسسات بانکی ایران با حزب‌الله لبنان، این بانک‌ها و موسسات مالی از سوی آمریکا تحریم می‌شوند! این موضوع از آن جهت که اکنون ایران و حزب‌الله لبنان در جبهه مبارزه با تروریسم وهابی داعش هستند نیز قابل تامل است و به‌نوعی می‌تواند محدودیت‌ها و فشارهایی علیه جمهوری اسلامی ایران و متحد آن یعنی حزب‌الله لبنان ایجاد کند! به گزارش «وطن امروز»، کاملا واضح است که این مصوبه آمریکا برای محدودیت بیشتر قدرت ایران و همپیمانانش است.  این البته همه نگرانی نیست چراکه این مصوبه اگر در کنار اقدامات مشکوک دیگر آمریکا در قبال ایران قرار داده شود، سیاست و اهداف اصلی آمریکا از این فشارها را واضح می‌کند. مجلس نمایندگان آمریکا به‌تازگی طرحی را تصویب کرد که بشدت بر مراودات اقتصادی ایران و اروپا اثر خواهد گذاشت. در صورت تصویب نهایی این طرح،  شهروندان 38 کشور دوست آمریکا که تا پیش از این بدون ویزا می‌توانستند وارد خاک ایالات متحده شوند، در صورت سفر به ایران تا 5 سال از امتیاز ورود بدون ویزا به آمریکا محروم می‌شوند! کارشناسان می‌گویند این مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا باعث افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران می‌شود و قاعدتا فعالان اقتصادی و تجار این 38 کشور که عمدتا کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته هستند، برای حضور در بازار سرمایه ایران اشتیاق نشان نخواهند داد. به احتمال فراوان این مصوبه در سنا تصویب شده و به امضای باراک اوباما خواهد رسید چرا که پیش از این واشنگتن‌پست از همراهی حداکثری سنا با این مصوبه خبر داده و جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز حمایت وزارت خارجه از این مصوبه را اعلام کرده بود.
ادامه سیاست فشار به ایران
در ایران هنوز هیچ مقام دولتی در مقابل مصوبه اخیر مجلس نمایندگان علیه ایران واکنش منطقی اتخاذ نکرده است. دولتی‌ها عمدتا با دادن آدرس اشتباهی عدم مغایرت این مصوبه با برجام، از این ماجرا فرار می‌کنند. در این میان اما در صورت تصویب این مصوبه در سنا و امضای آن توسط رئیس‌جمهور آمریکا، یک محدودیت جدی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی علیه ایران اعمال خواهد شد که البته وجه اقتصادی آن بسیار چشمگیر است. از سوی دیگر مصوبه اخیر علیه حزب‌الله لبنان و تحریم شدن بانک‌ها و موسسات مالی مرتبط با این متحد استراتژیک ایران، یک محدودیت جدید برای ایران هم در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و هم در حوزه امنیتی است!
در این باره 2 نکته قابل بیان است:
1- درباره این قبیل مصوبات آمریکایی‌ها و نسبت آن با برجام دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. برخی مقامات کشور از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و کسی که نقش او در توافق هسته‌ای کمتر از دولتی‌ها نبوده است؛ معتقد است در صورت تصویب این مصوبه مجلس نمایندگان در سنا و امضای آن توسط اوباما، برجام نقض شده است چراکه این مصوبه خلاف متن برجام است. لاریجانی در این باره گفته است: «این مساله امر خیلی مهمی نیست، اما در برجام رفتارهایی در ارتباط با کشورهای دیگر سنجیده شده بود که این اقدام آمریکا خلاف آن است، اگر این اقدام دنبال شود، مسیر طی‌شده را با دستان خود خراب کرده و خلاف برجام است». ماهیت تحریم‌های جدید آمریکایی‌ها پس از برجام نیز در واقع جایگزین کردن فشارهای جدید با تحریم‌هایی است که براساس برجام تعلیق خواهند شد! در واقع آمریکا حتی با وجود برجام نیز حاضر به برداشتن فشارها علیه ایران نیست و با تعلیق تحریم‌های گذشته، بسته‌های فشار جدید را جایگزین می‌کند.
2- تحریم‌های جدید علیه ایران و متحدانش در منطقه که اهداف اقتصادی را دنبال می‌کند و به دنبال حفظ تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی علیه ایران و دوستان ایران است، وجوه امنیتی نیز دارد و در واقع با پیگیری این مصوبات، تلاش می‌شود خط مقاومت منطقه‌ای ایران تضعیف و تحت فشار قرار داده شود. این موضوع در حالی که ایران در شرایط فعلی درگیر جنگ با تروریسم وهابی در عراق و سوریه است، نشان‌دهنده آن است که به‌رغم برجام، در آمریکا در همچنان بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و هیات حاکمه آمریکا همچنان سیاست‌های خصمانه علیه ایران و دوستان ایران را دنبال می‌کنند! البته این اقدامات و این اهداف از زبان خود آمریکایی‌ها نیز مطرح شده است و هم رئیس‌جمهور آمریکا و هم وزیر خارجه این کشور پس از امضای برجام اعلام کردند که آنها برنامه‌های ویژه برای تضعیف سیاست‌های منطقه‌ای ایران خواهند داشت. بلافاصله پس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5، آمریکایی‌ها به بهانه تداوم حمایت‌های ایران از شیعیان منطقه، مدعی شدند که پس از توافق هسته‌ای، مانع تداوم روند حمایت‌های سابق ایران از شیعیان منطقه بویژه حزب‌الله لبنان خواهند شد، بنابراین تحریم جدید علیه حزب‌الله لبنان که در واقع تحریم جدید علیه ایران است در ادامه برجام تصویب شده است! به معنای ساده‌تر، این تحریم‌های جدید بخشی از ضمایم نانوشته برجام هستند!


Page Generated in 0/0060 sec