printlogo


کد خبر: 150582تاریخ: 1394/9/29 00:00
وزیر راه ‌و شهرسازی:
بساط قیمت‌گذاری باید برچیده شود!

گروه اقتصادی: افزایش قیمت بلیت هواپیما و به‌دنبال آن بلیت قطار که هر دو با مخالفت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روبه‌رو شد به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طوری‌که باعث شد سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت راه‌آهن از این افزایش عقب‌نشینی کنند، بشدت مورد هجمه وزیر راه‌وشهرسازی قرار گرفت.
در یک ماه اخیر وزارت راه‌وشهرسازی اقدام به آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در 170 مسیر پروازی کرد و هفته گذشته نیز راه‌آهن جمهوری اسلامی‌ ایران اعلام کرد قیمت بلیت قطارها از کمتر از ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد و به طور میانگین ۸ درصد افزایش می‌یابد. بر این اساس از 137 قطاری که در شبکه ریلی تردد می‌کند، 91 قطار با 10 درصد و کمتر از آن افزایش و 46 قطار نیز حدود 15 درصد افزایش قیمت خواهد داشت. علاوه‌بر این شرکت‌هایی مجاز هستند تا 20 درصد افزایش قیمت دهند که در روزهای غیرپیک مسافر، تخفیف دهند. روز قبل از این اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تصریح اینکه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما هنوز عملیاتی نشده است با آزادسازی قیمت‌ها مخالف کرد و گفت: افزایش قیمت‌ها ناشی از این آزادسازی‌ها،  غیرمتعارف است.  سیدمحمود نوابی، رئیس سازمان حمایت با بیان اینکه گزارشی که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره اعمال نرخ‌های بلیت هواپیما در فضای آزادسازی ارائه داده، حکایت از این دارد که هنوز این نرخ‌ها عملیاتی نشده است، ادامه داد: این آزادسازی بر مبنای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه صورت گرفته که براساس آن، قانونگذار اجازه داده نرخ‌ها کالاها و خدمات آزاد شود ولی این آزادسازی درباره کالاهای اولویت اول هنوز مورد موافقت ستاد هدفمندی یارانه‌ها قرار نگرفته است. درباره قیمت بلیت هواپیما هم اجازه آزادسازی داده شده است اما گفته شده قیمت‌ها نباید به صورت غیرمتعارف افزایش یابد بنابراین به طور قطع ما از این افزایش قیمت استقبال نمی‌کنیم و حامی مصرف‌کننده هستیم یا حداقل باید مقداری حساب‌شده‌تر برخورد می‌شد، چراکه نمی‌شود ایرلاین‌ها، همه زیان‌ها و خسارات گذشته را در یک مرحله جبران کنند بلکه این افزایش قیمت باید در چند فاز و مرحله اجرا شود که فشار کمتری به مردم وارد شود، زیرا به هرحال طبقه متوسط و پایین جامعه هم از این خدمات استفاده می‌کنند.  در ادامه این مخالفت وحید منایی، معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام غیرقانونی بودن افزایش نرخ بلیت قطار توسط شرکت راه‌‌آهن، اعلام کرد در صورت افزایش نرخ با متخلفان در چارچوب قانون تعزیرات حکومتی برخورد خواهد شد. اینگونه بود که افزایش قیمت بلیت قطار تنها پس از 5 ساعت فروش با ورود گشت‌های بازرسی تعزیرات حکومتی به نرخ قبل بازگشت و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به علت نداشتن مجوز افزایش قیمت از سازمان حمایت و کارگروه کنترل بازار موظف شدند قیمت بلیت را به نرخ قبلی محاسبه کنند. سازمان حمایت اعلام داشت افزایش قیمت بلیت قطار مغایر با فرآیند اجرایی تصریح شده در مصوبات هجدهمین جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی بوده و لازم است قبل از هر اقدامی، فرآیند مربوطه طی شود.  رضا شیوا، رئیس شورای رقابت هم با بیان اینکه بدون دستورالعمل شورای رقابت تغییر نرخ حمل‌ونقل ریلی و مسافری قانونی نیست، گفت: باید برای تغییر قیمت‌ها درخواست به شورای رقابت ارسال شود و از آنجا که بازار حمل‌ونقل ریلی مصداق انحصار طبیعی است، بنابراین در این بازار قیمت‌ها باید براساس دستورالعملی که توسط شورای رقابت تعیین می‌شود با تغییراتی همراه شود. شیوا تأکید کرد: به جز شورای رقابت هیچ مرجعی حق تعیین نرخ حمل‌ونقل ریلی و مسافری را ندارد.
نهادهای سوسیالیستی را تعطیل کنید
اکنون اما وزیر راه‌وشهرسازی پس از این افزایش و بازگشت دوباره قیمت‌ها به قبل به شرایط نامناسب اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: سازمان‌های قیمت‌گذاری که نگرش سوسیالیستی و مارکسیستی دارند باید منحل شوند.  عباس آخوندی که در گردهمایی دست‌اندرکاران ریلی کشور به مناسبت هفته حمل‌ونقل سخن می‌گفت به ورود سازمان حمایت به نرخ‌گذاری بلیت قطار اشاره کرد و گفت: عده‌ای در کشور به دنبال ادامه‌دار بودن نگرش‌های سوسیالیستی و مارکسیستی هستند تا نرخ‌گذاری و کنترل قیمت‌ها را ادامه دهند و مانع توسعه شوند. این بساط حضراتی که دست در جیب مردم می‌کنند فقط ادامه نگرش‌های سوسیالیست و مارکسیست است، در حالی که مدعی طرفداری از مردم هستند.  وزیر راه‌وشهرسازی گفت: از برنامه اول توسعه اعلام شد که نظام قیمت‌گذاری باید برچیده شود، این نظام آموزه سیستم سوسیالیست و مارکسیست است، 25 سال در همه برنامه‌های توسعه به این موضوع تاکید شد اما هنوز این داستان مانع توسعه کشور است.  آخوندی تاکید کرد: اگر دنبال حمایت از مصرف‌کننده هستیم، ارتقای کیفیت، عرضه خدمات مناسب و ایمنی بالا، نشان از حمایت از مصرف‌کننده دارد. وی با انتقاد از اینکه سازمان حمایت هیچگاه نتوانسته از مصرف‌کننده حمایت کند، اضافه کرد: پیشنهاد می‌دهم چنین سازمان‌های سوسیالیستی و مارکسیستی قیمت‌گذاری، نظیر سازمان حمایت از مصرف‌کننده منحل شود. باید این پیشنهاد را به مجلس هم بدهیم تا بساط این تعالیم مارکسیستی و سوسیالیستی جمع شود.  وی با تاکید بر اینکه هیچکس به دنبال بازار عوام‌فریبانه نیست، ادامه داد: ما نباید از چنین حرکات عوام‌فریبانه‌ای بترسیم و قطعاً با قدرت پیش می‌رویم. وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه ایران از نظر موقعیت جغرافیایی ظرفیت مناسبی در دنیا دارد، گفت: اگر از این ظرفیت استفاده نکنیم تهدیدی برای کشور خواهد بود.  وی با سفارش شرکت‌های ریلی به ارتقای بهره‌وری افزود: آنچه می‌تواند پایدار باشد نظام رقابت است که به کیفیت خدمات و ارتقای بهره‌وری می‌انجامد. آخوندی تاکید کرد: حمایت صرف از شرکت‌های ریلی منطقی نیست بلکه در نظام رقابتی باید این شرکت‌ها روی پای خود بایستند.  به اظهار آخوندی، یک نهاد رگولاتور سیاست‌گذار و برنامه‌ریز در کشور وجود دارد که همان شرکت راه‌آهن است و بقیه شرکت‌ها موازی‌کاری می‌کنند. آخوندی به توسعه ریلی کشور در 2 الی 3 سال اخیر اشاره کرد و گفت: پس از 80 سال مفهوم راه‌آهن حومه در کشور در حال جا افتادن است و باید حمل‌ونقل انبوه حومه‌ای به سمت راه‌آهن منتقل شود.  وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور اظهار داشت: بدهی دولت به مجموعه اقتصاد ملی کشور، بانک‌ها، بنگاه‌های اقتصادی، واحدهای خدماتی و تولیدی و صندوق‌های بازنشستگی بالغ بر 381 هزار میلیارد تومان است و این نشان می‌دهد اقتصاد کشور با چالش بزرگی روبه‌رو است. آخوندی ادامه داد: 7/1 برابر سرمایه کل بانک‌ها میزان معوقات بانکی است و این نشان از تنگنای مالی کشور دارد. علاوه‌بر این نظام بنگاهداری در ایران با چوب حراج زدن به معادل 100 میلیارد دلار سرمایه بنگاه‌های دولتی با مشکل بنیادی روبه‌رو شده است. ما امروز هزینه بی‌توجهی دولت‌های قبلی را می‌دهیم.


Page Generated in 0/0075 sec