printlogo


کد خبر: 150586تاریخ: 1394/9/29 00:00
دیپلماسی

کنایه ظریف به خبرنگار نیویورکر
سپاه پاسداران با داعش می‌جنگد نه شما
جواد ظریف، وزیر امور خارجه در مصاحبه‌ای با «رابین رایت» خبرنگار نشریه «نیویورکر» مواضع تهران در قبال موضوعات مختلف از جمله بحران سوریه را مطرح کرد. ظریف در این گفت‌وگو گفت که آمریکایی‌ها نسبت به بحران سوریه در خواب هستند و باید بیدار شده و واقعیات را ببینند. او همچنین با یادآوری اینکه اکنون ایران است که در مقابل داعش می‌جنگد و نه آمریکا، از عملکرد ایالات متحده در قبال حمایت از گروه‌های شورشی در سوریه انتقاد کرد. در ادامه به نقل از خبرگزاری فارس، بخشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.
***
  نقش ایران در سوریه به صورتی فزاینده پر رنگ شده است. طبق شمارش من، تاکنون 8 ژنرال ایرانی در یک سال و نیم گذشته در سوریه کشته [شهید] شده‌اند.
این نشان می‌دهد که ما در مبارزه با داعش جدی هستیم. ما داعش و افراط‌گرایی را تهدیدی برای خود در منطقه می‌دانیم... موضع ما این است که به دولت‌های مشروع در منطقه که نماینده‌ای در سازمان ملل دارند، کمک می‌کنیم. ما به درخواست دولت عراق، از طریق اعزام مستشار، کمک می‌کنیم. ما به دولت سوریه به درخواست آنها، برای کمک مستشاری برای مبارزه با افراط‌گرایی کمک می‌کنیم...، بنابراین این هم قانونی است و هم مشروع.
  اما اغلب مستشارها به دولت سوریه در مبارزه با معارضان کمک می‌کنند. دولت سوریه چندان به صورت واقعی درگیر نبرد با داعش نیست.
نه، هستند. [اگر ارتش سوریه نمی‌جنگد] پس چه کسی در حال نبرد با داعش است؟ ایالات متحده؟
  گروه‌های شورشی.
این یک شوخی است. ایالات متحده می‌خواست گروه‌های شورشی‌ای را که خود آموزش داده بود، برای مبارزه با داعش به سوریه اعزام کند. از 2500 شورشی که آموزش دیدند، تنها 70 نفر پذیرفتند برای مبارزه با داعش به سوریه بروند. بقیه آنها می‌خواستند برای نبرد با دولت به سوریه بروند، بنابراین شما باید از خواب بیدار شوید و واقعیت را ببینید... گروه‌های شورشی حتی یک گلوله علیه داعش شلیک نکرده‌اند.

رضایت ایران از قطعنامه جدید سازمان ملل درباره سوریه
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران در واکنش به قطعنامه جدید سازمان ملل درباره سوریه گفت: انتظار می‌رود این قطعنامه روند مبارزه با تروریسم و فرآیند سیاسی را بر مبنای تعهد کشورها و رای شفاف مردم سوریه تقویت کند. حسین امیرعبداللهیان در پایان سومین نشست بین‌المللی سوریه با اشاره به قطعنامه مصوب شورای امنیت گفت: تهران از توقف درگیری‌ها، مبارزه جدی با تروریسم، آغاز روند سیاسی و کمک به بازگشت آوارگان سوریه به کشورشان حمایت می‌کند. وی اضافه کرد: تهران، مسکو و تعدادی از کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس معتقدند هیچ‌کس نمی‌تواند به جای مردم سوریه تصمیم بگیرد. امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با فارس افزود: ما به حمایت‌های خود از سوریه ادامه می‌دهیم. وی تصریح کرد: اینکه بشار اسد در پایان روند سیاسی مجددا کاندیدا شود به خود ایشان مربوط است و در نهایت مردم سوریه انتخاب خواهند کرد و موضوع رهبری سوریه در صلاحیت مردم سوریه است. امیرعبداللهیان گفت: استقلال، حاکمیت، وحدت ملی و حفظ تمامیت ارضی از اصول اساسی راه‌حل سیاسی سوریه به شمار می‌رود.

انتقال 9 تن اورانیوم غنی‌شده
به روسیه تا چند روز آینده
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ظرف چند روز آینده حدود 9 تن اورانیوم غنی‌شده به روسیه منتقل می‌شود. علی‌اکبر صالحی در حاشیه رونمایی از 32 دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان در سالن اجلاس سران در جمع خبرنگاران گفت: تبادل سوخت نیز به‌خوبی پیش رفته است، ما 137 تن کیک زرد از روسیه وارد کردیم و ظرف چند روز آینده حدود 9 تن اورانیوم غنی‌شده ما به روسیه صادر می‌شود. صالحی در رابطه با رادیوداروها نیز اظهار داشت: در طول زمان با توجه به همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری به تعداد رادیوداروها اضافه می‌شود. صالحی ادامه داد: کارها خوب پیش می‌رود. یکسری اقدامات است که باید انجام دهیم مانند برچیدن سانتریفیوژها که این کار طبق روالی که اندیشیده شده است به جلو می‌رود و ما باید به‌گونه‌ای سانتریفیوژها را برداریم که حداقل صدمات را ببینند.
 


Page Generated in 0/0059 sec