printlogo


کد خبر: 150620تاریخ: 1394/9/29 00:00
رمزگشایی از اخراج آقای خاص
مورینیو و آغاز سقوط

در پایان فصل قبل رقابت‌های لیگ برتر انگلستان ژوزه مورینیو در اوج قدرت بود. او برای سومین‌ بار باشگاه چلسی را به قهرمانی این جام هدایت کرده بود و قراردادش با باشگاه را 4 سال دیگر تمدید کرد. به گزارش شفقنا ورزشی، باشگاه چلسی به عنوان نامزد قهرمانی فصل جاری قلمداد می‌شد و آقای مورینیو از ساختن تیمی صحبت می‌کرد که خواهد توانست 10 سال سلطان بلامنازع لیگ برتر انگلستان باقی بماند. اما در نیمه راه فصل جاری و در پی شکست‌های پیاپی چلسی و حتی خطر سقوط از لیگ برتر، رومن آبراموویچ مالک باشگاه چلسی ژوزه مورینیو را اخراج کرد. چه عواملی سرنوشت ژوزه مورینیو را ظرف چند ماه تغییر داد؟
خود بزرگ‌بینی
چلسی فصل گذشته 3 مسابقه مانده به پایان رقابت‌ها، قهرمان لیگ برتر انگلستان شد. این تیم از آغاز تا پایان فصل گذشته برتری خود بر سایر تیم‌ها را نشان داد. آیا چلسی نیز دچار عارضه خودستایی شد؟ همان حالتی که در سال ۲۰۱۲ برای باشگاه منچستر سیتی یا در آخرین فصل مربیگری الکس فرگوسن برای منچستریونایتد پیش آمد؟ در حالی که رقبای چلسی مثل منچسترسیتی و منچستریونایتد در پایان فصل گذشته با هزینه فراوان بازیکنان خوبی را به تیم خود افزودند می‌توان گفت که در پایان تمام خرید و فروش‌ها و تغییرات تابستان، ترکیب تیم چلسی به نسبت فصل قبل ضعیف‌تر شد. اکثر بازیکنانی که به تیم اضافه شدند در عمل نشان دادند در سطح رقابت‌هایی مثل لیگ برتر انگلستان نیستند. شاید ژوزه مورینیو تنها مسؤول این وضعیت نباشد و مالک و مدیران ارشد چلسی نیز در نحوه هزینه کردن پول برای خرید و قرض گرفتن بازیکنان مسؤول باشند. اشتباه دیگر مورینیو نحوه بازسازی تیمی بود که به درست یا غلط در پایان فصل قبل از نظر او «خسته» بود. مورینیو همیشه به خاطر شروع خوب تیمش در آغاز فصل به خود افتخار کرده ولی امسال تیم نوسازی شده او بدترین شروع را داشت. دوره آمادگی تیم قبل از شروع رقابت‌ها کوتاه بود و در مسابقه‌ای که هر سال بین برنده لیگ و قهرمان جام حذفی انگلستان برگزار می‌شود، چلسی در آن به آرسنال باخت؛ چلسی فقط 3 بازی تدارکاتی انجام داد. این زنگ خطر بزرگی برای شروع رقابت‌های فصل ۲۰۱۵ بود.
نفرین اوا کارنیرو
امید ژوزه مورینیو برای دفاع از عنوان قهرمانی لیگ از همان مسابقه اول بر باد رفت. چلسی در زمین خودش به سوآنزی باخت. درباره رفتن بالای سر یکی از بازیکنان مصدوم چلسی بین ژوزه مورینیو و اوا کارنیرو پزشک تیم اختلاف به وجود آمد و سرمربی چلسی دکتر و کادر پزشکی تیم را به «ساده‌لوحی و رفتار غیرحرفه‌ای» متهم کرد. این ماجرا به یک جنجال بزرگ بدل شد. فدراسیون فوتبال و انجمن پزشکان فدراسیون رفتار مربی چلسی را محکوم کردند. خانم کارنیرو اخراج شد ولی هم از باشگاه چلسی و هم از شخص ژوزه مورینیو شکایت کرد. این ماجرا برای بسیاری از طرفداران چلسی و فوتبالدوستان به نقطه آغاز افول چلسی بدل شده و به همین دلیل به آن «نفرین اوا کارنیرو» لقب داده‌اند. این تنها مورد از برخوردهای تند مورینیو در فضای فوتبال نبود. او به خاطر رفتار نادرستش با داوران از حضور در یک مسابقه محروم و در نیمه یک مسابقه دیگر از کنار زمین اخراج شد. این حوادث در افول او بی‌تاثیر نبوده‌اند. با وجودی که او در 2 دوره مربیگری خود در چلسی به این باشگاه و لیگ برتر انگلستان تحرک ویژه‌ای بخشیده ولی رفتار او در این فصل نه شایسته چلسی و نه شایسته خود او بود.
حق مورینیو بود اخراج شود؟
شاید حتی صحبت کردن درباره اخراج یکی از بهترین مربی‌های فوتبال جهان آن هم فقط چند ماه پس از قهرمانی مسخره به نظر بیاید ولی برکناری ژوزه مورینیو نماد خوبی از دنیای امروزی و بی‌رحم فوتبال و در عین حال ابعاد سقوط سریع باشگاه چلسی است. به نظر می‌رسد رومن آبراموویچ صاحب باشگاه چلسی با وجودی که به اخراج سریع مربیان شهرت دارد، این بار درباره مورینیو حوصله نشان داد و به او وقت داد تا از گودالی که برای خود کنده بود، خارج شود. مناسبات او با تعدادی از بازیکنان بشدت تیره شد و برخلاف دوره‌های گذشته هیچ نشانی از مدیریت درست این اوضاع به چشم نمی‌خورد و حتی ادامه حضور چلسی در لیگ برتر به خطر افتاد. مورینیو یک بار گفته بود شاید مهارت اوست که بازیکنان تیمش را به سطحی بالاتر از قابلیت‌های طبیعی آنها ارتقا می‌دهد. این سطح عالی از فوتبال باشگاهی امسال بشدت سقوط کرد بنابراین جای تعجب ندارد که «آقای خاص» مجبور شد هزینه آن را بپردازد.


Page Generated in 0/0063 sec